در پی ایجاد ترك در كوهستان آب اسك
جاده هراز مسدود می شود؟
به گزارش شاپ درپی انتشار خبرهایی درباره ایجاد شدن تَرَک در کوهستان جاده هراز در محدوده روستای آب اسک، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام نمود که باید این محور جابه جا، منتقل و تغییر پیدا کرده و دستور عدم تردد در این محدوده صادر شود، در چنین شرایطی باید دید این جاده نوستالژیک بسته خواهد شد یا خیر؟
به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، طی هفته های گذشته خبرها و ویدئوهایی درباره ایجاد شدن یک تَرَک عظیم در بخشی از کوهستان مشرف بر جاده هراز و طرح احتمال بروز فاجعه انسانی در جاده هراز و سقوط بخشی از کوه در منطقه پلور منتشر گردید و برخی رسانه ها از آن بعنوان مخاطره ای جدی برای بروز فاجعه ای احتمالی یاد کردند.
رضا نفیسی - رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی- هم در اینباره به ایسنا این گونه توضیح داد: طی روزها و هفته های گذشته جلسات گوناگونی بین دستگاههای مختلف و متولیان این حوزه در این خصوص برگزار شده است. هفته قبل هم جلسه ای در این حوزه داشتیم تا ببنیم چنین اتفاقی رخ می دهد یا خیر. همینطور دستگاههای مختلف از استانداری تا ستاد بحران، سازمان زمین شناسی، سازمان راهداری، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و غیره گزارشهایی عرضه دادند و مقرر شد تا ضمن بازدید از منطقه گزارش دقیقی از وضعیت این محدوده از جاده هراز عرضه کنند.
وی همینطور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا هم اکنون مساله مطرح شده را بعنوان یک مخاطره جدی و فوری تلقی می کنید یا خیر؟ اظهار داشت: هم اکنون به این مورد بعنوان یک اخطار نگاه می نماییم اما تصمیم گیری برای انجام هرگونه مبادرت به سطح خطر بستگی دارد؛ ازاین رو باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه نتایجی از جانب متولیان و دستگاههای مربوطه از بررسی این محدوده از جاده هراز اعلام می شود.
البته اطلاعات به دست آمده خبرنگار ایسنا نشان داده است که سنسورهایی در این منطقه تعبیه شده و طی هفته های گذشته این تَرَک ها درحال رصد و ارزیابی دائمی است تا بعد از کاهش یا قطع بارش ها باردیگر بررسی شوند و اگر لغزش های این توده عطیم قابل توجه و خطرناک تشخیص داده شد، تصمیم گیری درباره مسدود شدن جاده هراز، راه اندازی مسیر جایگزین و حل این مشکل به ستاد مدیریت بحران ارجاع شود و احتمال زیاد حداقل برای مدتی جاده هراز مسدود خواهد شد تا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که درحال ساخت باند برگشت محور هراز است ان را به صورت چهاربانده بسازد تا جایگزین این محور شود.
این اتفاقات در حالی رخ داد که علی بیت اللهی - رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی- در اینباره با تکیه بر این که پیدایش این ترک ها هم مبحث جدیدی نیست، اظهار داشت: بررسی تصاویر ماهواره ای نشان داده است که از سال ۲۰۰۰ یعنی حدود ۲۰ سال قبل هم این شکاف و ترک ها وجود داشت. از اوایل دهه ۱۳۷۰ در همین منطقه امامزاده ای در منطقه آب اسک در کنار رودخانه از سمت تهران به بابل پس از پلور وجود داشت که به علت ریزش های ممتد مسدود شد. به طوریکه الان هم در این منطقه دریاچه ای از بقایای ریزش دامنه که دریاچه را ایجاد کرده مشاهده می شود. ازاین رو این زون یک زون با خطر بالا از نظر ناپایداری دامنه و حرکات دامنه ای و ریزش سنگ به حساب می آید.
وی اضافه کرد: بر همین مبنا ماموریتی به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شد و ما منطقه را بازدید کردیم. حدود چهار نقطه شاخص در ارتباط با حرکات دامنه و پهن شدن شکاف زمین برای اندازه گیری زمین در نظر گرفته شد. با همکاری همکاران راهداری استان مازندران و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی بازدیدها انجام شد و گزارشی در دست تهیه و تدوین است.
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بیان بخشی از اهم پیشنهادها برای کاهش مخاطرات در این منطقه که جاده پرترددی هم به حساب می آید، تصریح کرد: مهم ترین کاری که باید صورت گیرد، این است که با عنایت به طول ۵۰۰ متری این زون، جاده باید جابه جا، منتقل و تغییر مسیر پیدا کند تا خطر ریزش و زمین لغزش منتفی شود که این یک راهکار بنیادین است. در عین حال تا حصول به این نتیجه که زمان بر هم خواهد بود پیشنهاد می شود تا پایش چشمی برای گزارش سریع ریزش های سنگی و دستور بر عدم تردد خودرو ها در این زون، ضروری باشد که سازمان راهداری این کار را در دستور کار قرار داده است.
حالا باید دید که جاده هراز بخصوص در محدوده آب اسک – پلور مسدود خواهد شد یا آنکه ترددهای پرشمار روزانه مردم اجازه اتخاذ چنین تصمیمی را به مسؤلان وزارت راه و شهرسازی نخواهد داد؟
منبع: shaap.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب