دیوار صدرنشین بازار كالای دست دوم

دیوار صدرنشین بازار كالای دست دوم

به گزارش شاپ برپایه گزارش سالانه سایت دیوار در سالی كه گذشت ۹۸ میلیون آگهی در این پلت فرم منتشر گردید.



به گزارش شاپ به نقل از مهر، در هفته چند بار صدای راننده وانتی را می شنوید که برای خرید آهن قراضه یا وسایل دورریختنی در کوچه داد می زند؟ چقدر چشمتان به سمساری و امانت فروشی هایی افتاده است که کرکره های ویترین رنگ و رو رفته شان را بالا داده و منتظر مشتری نشسته باشند؟ باآنکه هر دو این مشاغل دیگر کمتر به چشم می آیند ولی اکنون هفت سال است که با سایت دیوار شکل جدیدی از مبادلات اینترنتی وسایل نو و دست دوم ظهور کرده است.
براساس گزارش سالانه سایت دیوار در سالی که گذشت ۹۸ میلیون آگهی در این پلت فرم منتشر گردید. این یعنی میلیون ها آگهی با سربرگ های قرمز در یک سال قبل انتشار یافته که جای میلیون ها تراکت و صفحات نیازمندی ها را گرفته، عمر خیلی از وسایل دست دوم را طولانی تر کرده، سبب فعالیت اقتصادی افراد به صورت اینترنتی شده، دسترسی خیلی از خانه داران را به کسب و کارهای خانگی باز کرده و در نهایت آثار اقتصادی، محیط زیستی و کارآفرینی متفاوتی داشته است.
براساس این گزارش در یک سال قبل تعداد کاربران این پلت فرم اقتصادی به ۳۵ میلیون نفر رسیده است. یعنی در ایران از هر ۱۰ نفر نزدیک به چهار نفر کاربر وفادار دیوار هستند. ازاین رو می توان گفت خانواده ای نیست که از اعضای آن هیچکدام اسم دیوار و خرید و فروش در این سایت را نشنیده باشند.

ا ملاک، محبوب ترین دسته آگهی در دیوار
در سایت دیوار دسته های مختلفی مانند املاک، وسیله نقلیه، مربوط به خانه، سرگرمی، استخدام و … وجود دارد که کاربران آگهی خویش را در دسته مرتبط به آن بارگذاری می کنند. هرچند در شهرهای مختلف، شاخه محبوب دیوار بسته به شغل غالب مردم یا جاذبه های گردشگری، فرهنگی متفاوت می باشد اما در کل کشور املاک، وسیله نقلیه و وسایل مربوط به خانه پارسال از محبوب ترین دسته های سایت دیوار بوده اند. این حتی تا حدودی می تواند تصویری از زندگی ایرانی ها پارسال هم نشان دهد.
در سال ۱۳۹۸ بیشتر از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار آگهی مسکن بر روی این سایت انتشار یافته که شامل خرید، فروش و اجاره خانه، آپارتمان و ویلا در سرتاسر کشور می شود. بر مبنای بررسی های این سایت سهم دیوار از معاملات مسکن تهران برابر با ۲۲.۲ درصد و از بازار آنلاین مسکن کشور ۹۶ درصد بوده است.

در بازار خودرو هم دیوار نقش پررنگی داشته است. پارسال از بین ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار آگهی خودرو، ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار مورد در دیوار معامله شده است. این سایت ۱۹.۳ درصد معاملات بازار خودروی تهران و ۲۰ درصد بازار آنلاین خوردو کشور را پوشش می دهد.
مسئولان دیوار معتقدند در یک سال قبل با روش های مختلفی انحصارگران را از این دو بازار حذف کرده اند. به قول آنها در دیوار ثبت آگهی بدون احراز هویت و ثبت کد ملی ناممکن شده است تا امکان اختلال در بازار یا دزدی را به حداقل برسانند. از طرفی از هر خط موبایل ماهانه تنها سه آگهی مجانی می توان منتشر کرد؛ ازاین رو امکان ثبت آگهی غیرواقعی را به حداقل رسانده اند تا هیچ راهی برای دستکاری قیمت به خصوص در این دو حوزه باقی نماند.
۸۹۰ هزار وسیله الکترونیکی به چرخه مصرف برگشت
در این یک سال ۸۹۰ هزار وسیله الکترونیکی هم در دیوار فروخته شده است. با عنایت به ماهیت پلت فرم دیوار بعضی از این وسایل، از نوع وسایل دست دومی بوده که با فروش باردیگر به چرخه مصرف برگشته است. این تعداد تقریباً برابر با کل تعداد دستگاه تلویزیونی است که در داخل کشور تولید شده است. اهمیت این عدد در این است که بدانیم ایران یک وارد کننده عمده لوازم الکترونیکی بوده و با خرید و فروش وسایل دست دوم، از خرید وسایل نو جلوگیری شده است. درنتیجه از واردات هزاران کالای الکترونیکی با ارز دولتی صرفه جویی ارزی شده است.
بر اساس گزارش دیوار فروش این وسایل به شکلی منجر شده تا از اضافه شدن زباله های آلومینیومی یا الکترونیکی به لندفیل ها جلوگیری شود. خیلی از این قطعات میلیون ها سال در طبیعت باقی می مانند و علاوه بر این صدمه های جبران ناپذیری به سیستم ایمنی و عصبی بدن وارد می کنند. فرآیند سوزاندن یا دفن آنها همینطور منجر به انتشار گازهای گلخانه ای در محیط زیست می شود. ازاین رو دیوار با این نقش همینطور سهم بزرگی در محافظت از محیط زیست و کاهش ردپای کربن داشته است.
افزایش ۱۴۳ درصدی فروش وسایل مربوط به خانه
آمارهای یک ساله پلت فرم دیوار نشان می دهند هزار و ۷۰۰ میلیارد قطعه وسیله مربوط به خانه در سال ۱۳۹۸ فروش رفته که در مقایسه با سال قبل ۱۴۳ درصد افزایش داشته است. این رشد چشمگیر در فروش وسایل خانگی خبر از کم رنگ شدن تابوهای اجتماعی برای خرید و فروش وسایل دست دوم و همینطور افزایش تنوع در صنعت دست دوم کشور ما می دهد. اگر تا پیش از این تنها خرید خودرو بعنوان کالای دست دوم در جامعه پذیرفته شده بود، دیگر افراد بیشتری مشتاق تأمین نیازهای خانه خود به شکل دست دوم هستند.
خرید و فروش وسایل دست دوم خانگی همینطور سهم بزرگی در میزان پس انداز خانوار دارد. بر مبنای بررسی های انجام شده سایت «کی جی جی» در کانادا در سال ۲۰۱۸ هر خانواده به صورت میانگین با خرید وسیله دست دوم به جای وسیله نو توانسته ۷۴۴ دلار پس انداز کند. باآنکه شرایط اقتصادی در ایران و کانادا قابل قیاس نیست اما از آن جایی دیوار به صورت میانگین در هر خانواده ۱.۴ نفر کاربر وفادار دارد می توان پیش بینی نمود با خرید وسایل دست دوم، خانواده ها توانسته اند مبلغ بیشتری را صرف سرگرمی، وسایل ضروری تر، تفریح یا سلامتی کنند.
فعالیت اقتصادی یک سوم کاربران در دیوار
۴۴ درصد از کاربران دیوار در سن اشتغال، یعنی بین ۲۵ تا ۳۴ سال هستند. ازاین رو عجیب نیست اگر حدود یک سوم کاربران این سایت را کاربران فعالی تشکیل دهند که با دیوار مشغول یک فعالیت اقتصادی باشند. این کاربران فعال که تعداد آنها به حدود ۴۴۰ هزار نفر می رسد، معمولاً ماهانه بیشتر از دو آگهی در سایت بارگذاری می کنند. به جهت اینکه تصویری از فعالیت اقتصادی این تعداد داشته باشید کافی است بدانید نزدیک به ۱۰۰ هزار سوپرمارکت در کشور وجود دارد. یعنی تعداد افرادی که کسب و کاری را به واسطه دیوار راه اندازی کرده اند چهار برابر بیشتر از کل سوپرمارکت های کل کشور است. بیشتر افرادی که در دیوار به صورت مستمر فعالیت اقتصادی دارند پس از املاک، در حوزه وسایل خانگی یا خدماتی آگهی منتشر می کنند.
نظارت بر رفتارهای نابه هنجار
۳۵ درصد از کاربران دیوار را زنان تشکیل می دهد. این عدد نزدیک به دو برابر بیشتر از نرخ اشتغال رسمی آنها در کشور است. دیوار برای تأمین امنیت کاربران و پیشگیری از مزاحمت به کمک هوش مصنوعی محتوای چت افراد در این اپلیکیشن را مورد بررسی قرار می دهد. در سال گذشته، به علت رفتار نابه هنجار ماهانه ۲۰ هزار کاربر اجازه چت کردن در پلت فرم دیوار را برای مدتی مشخص و ماهانه ۱۴ هزار کاربر دیگر برای همیشه از دست داده اند.
با اینکه سال ۱۳۹۷ دیوار از ارزش ۶ تا ۹ میلیارد دلاری بازار خود در ایران اطلاع داده بود اما از رشد تعداد آگهی های این سایت در سال ۱۳۹۸ می توان پیش بینی نمود که ارزش صنعت کالای دست دوم پارسال هم با افزایش قابل ملاحظه ای همراه بوده است. این یعنی میزان ارزی که با به گردش درآمدن کالا و دست به دست شدن آن در داخل مرزهای کشور باقی مانده، بیشتر شده است. باآنکه بانک مرکزی اطلاعات خویش را از گردش مالی بازار دست دوم از سال ۱۳۹۶ منتشر نکرده اما بر مبنای آخرین گزارش آن هر خانواده یک میلیون و ۹۰ هزار تومان در سال درآمد داشته است. رقمی که به نظر می رسد در در دو سال قبل با افزایش تنوع در بازار دست دوم آنلاین روند صعودی داشته باشد. بازاری که به نظر می رسد علاوه بر جنبه های اقتصادی، مزیت های اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی و کارآفرینی هم به دنبال داشته است.
دانلود فایل PDF گزارش سال ۹۸ دیوار
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

1399/05/29
22:36:32
5.0 / 5
210
تگهای خبر: ارز , اینترنت , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لینک دوستان شاپ
شاپ SHAAP