در گفت وگو با شاپ مطرح شد

حذف مصوبه تعهد ارزی از صادرات فرش دستباف

حذف مصوبه تعهد ارزی از صادرات فرش دستباف

مدیرعامل مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف بر لزوم حذف مصوبه تعهد ارزی از صادرات فرش دستباف تصریح کرد و اظهار داشت: این مصوبه علاوه بر کاهش صادرات بر تولید داخلی هم تأثیر گذاشته و سبب خروج خیلی از قالیبافان از این بخش شده است.



عبداله بهرامی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر رفع موانع پیش روی قالیبافان در دولت سیزدهم اظهار نمود: هم اکنون یکی از دغدغه های اصلی ما در زمینه فرش دستباف، مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی است که از دولت آقای رئیسی و وزرای مربوطه می خواهیم در جهت پشتیبانی از تولید و صادرات فرش دستباف نسبت به حذف این مصوبه اقدام نمایند.

وی افزود: صرف نظر از تحریم های خارجی، فرش دستباف بیشتر از تحریم های داخلی لطمه دیده؛ پس انتظار داریم دولت جدید مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی را از فرش دستباف بردارد. متاسفانه با این مصوبه دو سال است که ۹۰ درصد صادرات فرش دستباف ایران کاهش پیدا کرده است؛ در صورتیکه در سالهای قبل کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار در سال صادرات نداشتیم این رقم حالا به ۵۰ میلیون دلار طی سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ رسیده است.

وی افزود: بر طبق این مصوبه که بانک مرکزی در سال ۱۳۹۷ از تصویب گذراند، صادرکنندگان فرش مکلف شدند ارز حاصل از فروش فرش را حداکثر ظرف مهلت چهار ماه به حساب نیمایی واریز کنند، در صورتیکه این مصوبه سبب شده صادرات فرش به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد و هیچ صادرکننده ای جرأت صادرات فرش دستباف را نداشته باشد.

بهرامی اشاره کرد: بجای آنکه دولتمردان فرش دستباف را بعنوان یک کالای راهبردی تلقی کنند که قابلیت ارزآوری و درآمدزایی برای کشور دارد و صادرات آنرا تسهیل کنند، مصوبه تعهد ارزی را گذراندند که سبب شد صادرکنندگان در سال ۱۳۹۹ دیگر علاقه ای به صادرات فرش نشان ندهند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف اضافه کرد: برمبنای مصوبه مذکور هر صادرکننده باید مبلغ دلار را ظرف چهار ماه به حساب بانک مرکزی واریز و ریال دریافت کند در صورتیکه چنین چیزی امکان ندارد، چون فرش هایی که از ایران صادر می شود عمدتاً به شکل امانی است و این طور نیست که در آن طرف مشتری دست به نقد آماده باشد و همان لحظه فرش ما را بخرد، بلکه باید کشور به کشور منتقل و جابجا شود و بعد از حدود یک سال به مرور مبالغ پرداخت گردد.

وی با اعلان اینکه کاهش صادرات فرش دستباف در تولید داخلی نیز اثرگذار بوده است، اظهار نمود: وقتی صادرات فرش به شدت کم شود بر بدنه تولید هم تاثیر می گذارد. متاسفانه فروش داخلی فرش نه فقط تحت تاثیر کرونا قرار گرفت، بلکه به سبب افزایش قیمت های سنگین مواد اولیه گرفتار مشکل شد در نتیجه به دنبال بالا رفتن قیمت تولیدات، نبود خریدار و مقرون به صرفه نبودن تولید، قالیبافان یکی بعد از دیگری از این بخش خارج می شوند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف در آخر با اعلان اینکه ۸۵ درصد فرش دستباف ایران صادر می شود، اظهار داشت: جلوگیری از صادرات فرش سبب شده که کارگاه های فرش تعطیل و از تعداد خریداران کاسته شود؛ پس درخواست ما از دولت جدید این است که در پشتیبانی از تولید داخلی و صنعت فرش دستباف جلوی تحریم های داخلی را که به زیان قالیبافان تمام شده، بگیرند.




1400/04/04
13:59:30
5.0 / 5
1269
تگهای خبر: ارز , تولید , صادرات , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
شاپ SHAAP