با حقوق مسافران اتوبوس آشنا شوید

با حقوق مسافران اتوبوس آشنا شوید

به گزارش شاپ اگر سفری با اتوبوس در پیش دارید بهتر است با حقوق مسافران اتوبوس آشنا شوید.



به گزارش شاپ به نقل از مهر، اتوبوس خصوصیت های خاصی دارد که آنرا از سایر وسایل نقلیه سفر متمایز کرده است. اما سهولت استفاده از آن، اتوبوس را تبدیل به یک وسیله نقلیه پرطرفدار کرده است. اما از همه اینها گذشته، مسافران با هر وسیله ی نقلیه ای سفر کنند، وظایفی دارند و در مقابل آن از حقوقی برخوردار می باشند. اگر بلیط اتوبوس اصفهان تهران را خریداری نموده اید و سفر با اتوبوس را در پیش دارید بهتر است با حقوق مسافران اتوبوس آشنا شوید. در ادامه به معرفی حقوق مسافران اتوبوس می پردازیم.
چرا تعریف حقوق مسافران مهم است؟
طبق آخرین بررسی های صورت گرفته، بیشتر از ۹۰ درصد از حمل و نقل کشور از راه جاده ها صورت می گیرد و ۱۷۰ میلیون نفر در سال به وسیله حمل و نقل عمومی جاده ای سفر می کنند. تنها همین موضوع، اهمیت حمل و نقل جاده ای را به خوبی نشان داده است. طبق آمار، ۸۳ درصد سفرهای بین شهری با اتوبوس ها انجام می شود. همینطور ۳۷ هزار نفر راننده اتوبوس در کشور مشغول به کار هستند.
به همین جهت بهترین راه برای نظارت بر حسن انجام حمل و نقل جاده ای، نظارت غیر مستقیم بر این سیستم حمل و نقل بزرگ با استفاده از شکایت های مردمی است. نظارت از راه شکایات مردمی هم سبب تکریم مسافر و تأمین امکانات رفاهی برای آنها می شود.
موضوع شکایات
بیشتر شکایاتی که در دوره های زمانی مختلف از جانب مسافران مطرح می شود، متوجه موضوع هایی مثل تأخیر در ابتدای سفر، اتلاف وقت حین سفر و مشکلات در ارتباط با پذیرایی در طول سفر بوده است.
مسافران اتوبوس از راه سامانه پیام کوتاه ۲۰۰۰۱۴۱ یا اپلیکیشن ۱۴۱ و دفاتر نمایندگی در پایانه های مسافربری می توانند نسبت به طرح شکایات خود اقدام نمایند.

منشور حقوق مسافر

این منشور که با نظرخواهی مستقیم از فعالان بخش خصوصی و همکاری مستمر آنها با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تنظیم شده، سه بخش خدمات پیش از سفر، حین سفر و پس از سفر را در ۱۶ بند زیر پوشش خود قرار داده است.
براساس متنی که در پایگاه اینترنتی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای آمده است، حقوق مسافر شامل بندهای زیر می شود:
مسافر حق دارد بلیط مسافرتی به نام خود در اختیار داشته باشد.
مسافر باید به صورت آزادانه نسبت به انتخاب شرکت مسافربری و انتخاب صندلی جهت صدور بلیت اقدام نماید.
مسافر حق دارد جهت بررسی و حصول اطمینان از کیفیت و صحت خدمات دریافتی خود، می تواند، پروانه فعالیت شرکت ها را مطالعه کند.
مسافر باید با رفتار مناسب و حسن برخورد کارکنان شرکت اتوبوس رانی، رانندگان و خدمه سرویسهای مسافرتی روبرو شود.
شئونات اخلاقی، اسلامی و انسانی در محیط سفرهای بین شهری در مورد مسافر باید کاملاً مراعات شود.
مسافر حق دارد از خدمات بموقع و بدون تأخیر بهره ببرد.
مسافر حق دارد بر مبنای قوانین و مقررات، نسبت به انصراف از سفر و استرداد بلیت خود اقدام نماید.
مسافر باید از خدمات مطلوب و کاملاً بهداشتی در محیط سفرهای بین شهری بهره مند شود.
مسافر باید از سفری ایمن و با رعایت کامل اصول ایمنی و دارای پوشش بیمه ای مناسب برخوردار شود.
مسافر حق دارد در محل های مجاز و با رعایت اصول ایمنی و مقررات ترافیکی از اتوبوس پیاده شود.
اتوبوس باید در مکان های مناسب و به مدت لازم برای انجام فرایض دینی و همینطور صرف غذا در حین سفر توقف داشته باشد.
مسافر باید بعد از اتمام عملیات فروش اینترنتی بلیط، پیام کوتاهی بابت تأیید خرید بلیط تصویر بلیط چاپی خریداری شده را دریافت کند.
مسافر حق دارد شکوائیه خویش را از عملکرد حمل ونقلی شرکت، راننده و کارکنان آن، حداکثر تا یک ماه بعد از تاریخ سفر در مراجع حمل ونقلی مربوطه از قبیل ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، مطرح و ثبت کند.
مسافر حق دارد به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات دسترسی داشته باشد.
مسافر حق دارد بار خویش را تا سقف وزنی ۲۰ کیلوگرم به صورت مجانی در سفرهای بین شهری حمل کند.
اگر اتوبوس در راه گرفتار مشکل شد و به هر علت از ادامه مسیر باز ماند، مسافر حق دارد که شرکت اتوبوس رانی مربوطه، ادامه مسافرت را با وسیله نقلیه مناسب، در اسرع وقت و بدون ایجاد هزینه ی اضافی برای وی فراهم آورد.
مقالات مرتبط:
سفر با اتوبوس چه مزایایی دارد؟
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


منبع:

1400/02/01
21:46:22
5.0 / 5
1124
تگهای خبر: اینترنت , بهداشت , خدمات , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
شاپ SHAAP