بذرپاش در دوبی راهبردهای حمل و نقل ایران را معرفی كرد

رشت - آستارا تا 3 سال دیگر تکمیل می شود

رشت - آستارا تا 3 سال دیگر تکمیل می شود

به گزارش شاپ، وزیر راه و شهرسازی با تکیه بر تکمیل کریدور بین المللی شمال-جنوب اظهار داشت:  رشت - آستارا یکی از پروژه های اولویت دار ما بوده و فرآیند راه اندازی آن شروع شده و درحال نهایی کردن آن تا سه سال آتی هستیم.


به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، مهرداد بذرپاش روز گذشته به دعوت رسمی وزیر انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی بعنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی در کنفرانس راه آهن خاورمیانه ۲۰۲۳ در ابوظبی حضور یافت و اظهار نمود: جمهوری اسلامی ایران دارای تجربیات و دانش بالایی در حوزه طراحی و ساخت پروژه های ریلی، بخش ناوگان و علایم ارتباطات است که صدور خدمات فنی و مهندسی و مشارکت شرکتهای ایرانی در ساخت پروژه های ریلی کشورهای منطقه از موارد همکاری می تواند باشد.
وی با اشاره به اینکه پروژه های بزرگی در حوزه های مختلف حمل و نقل ریلی در ایران برای تکمیل زنجیره حمل و نقل در حال اجرا می باشد، اظهار داشت: گسترش ارتباطات با همسایگان از برنامه های اولویت دار دولت جمهوری اسلامی ایران است به صورتی که در قسمت حمل و نقل ریلی، خوشبختانه در ماه جاری میلادی توافقات خوبی با شرکتهای راه آهن کشورها انجام شد که کشورهای منطقه باید بعنوان فرصتی استراتژیک به آن بنگرند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار نمود: اخیراً روابط میان ایران و عربستان شکل جدیدی به خود گرفته است که نویدبخش توسعه مبادلات در آینده می تواند باشد.

همکاری در حوزه حمل و نقل تلفیقی از دبی به سمت بندرعباس

بذرپاش که با حضور در ابوظبی با وزرای حمل و نقل کشورهای منطقه دیدار خواهد کرد، افزود: ما با کشور امارات هم از گذشته ارتباطات زیادی در حوزه حمل و نقل دریایی داشتیم و الان هم این ارتباطات برقرار است؛ اما ظرفیت های بیشتری برای همکاری در حوزه حمل و نقل ترکیبی بخصوص برای حمل کالاها از دبی به سمت بندرعباس و سپس به سمت روسیه و کشورهای آسیانه میانه از مسیر ایران با حمل و نقل ریلی وجود دارد و ما آماده همکاری و مساعدت با شرکتهای کشتیرانی، لجستیک و فورواردری برای این امر مهم هستیم.

وی بعنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و امارات در جمع وزرا و مهمانان حاضر در کنفرانس راه آهن اظهار داشت: کریدور بین المللی شمال-جنوب می تواند در آینده سهم بالایی از حمل و نقل بین المللی میان روسیه و کشورهای CIS با هند، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اروپا را به خود اختصاص دهد و هم اکنون در شاخه شرقی از راه مرزهای سرخس و اینچه برون و در شاخه میانی از راه بندر امیرآباد برقرار است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در شاخه غربی دریای خزر هم حلقه مفقوده رشت – آستارا در داخل ایران به طول ۱۶۴ کیلومتر است که یکی از پروژه های اولویت دار ما بوده و فرآیند راه اندازی آن شروع شده و درحال نهایی کردن آن تا سه سال آتی هستیم.

آسان ترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب های آزاد جهانی

بذرپاش اظهار نمود: بندر چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در قسمت شمالی دریای عمان واقع شده، در آینده نقش مهمی را در حمل و نقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و همینطور اروپا از راه اتصال به شبکه ریلی ایران از راه راه آهن چابهار- زاهدان ایفا خواهد نمود. این مسیر ریلی، در واقع، آسان ترین و سهل ترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و هم افغانستان به آب های آزاد جهانی از راه بندر چابهار خواهد بود.

وی افزود: در این راستا، راه آهن خاش – زاهدان به طول ۱۵۷ کیلومتر که بخشی از این پروژه است، افتتاح شد، کل مسیر ریلی چابهار - زاهدان بیشتر از ۶۰ درصد پیشرفت دارد و روند تکمیل آن در حال انجام می باشد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: کریدورهای بین المللی ریلی مختلفی از ایران عبور می کنند که از مهم ترین آنها میتوان به کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب، کریدور ریلی قزاقستان -ترکمنستان - ایران، کریدور ریلی اسلام آباد - تهران - استانبول، شاخه جنوبی راه ابریشم یعنی کریدور ریلی چین به ایران و ترکیه و اروپا، کریدور آلماتی - بندرعباس و آلماتی - تهران - استانبول اشاره نمود.
بذرپاش اضافه کرد: بخش حمل و نقل همچون بخش های زیربنایی اقتصاد هر کشوری است که میتوان آنرا بعنوان شاخصی از میزان توسعه یافتگی، پیشرفت و پویایی اقتصاد یک کشور قلمداد کرد. در این میان حمل و نقل ریلی نقش مهمی را در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشوری ایفا می کند و یکی از عاملهای مهم در نیل به توسعه پایدار به حساب می آید.

ایران مسیر ترانزیتی مهم و پل ارتباطی اتصال آسیا به اروپا

وی بیان نمود: با در نظر گرفتن موقعیت حساس جغرافیایی و استراتژیک ایران در منطقه و ارتباط آن با آب های آزاد بین المللی از راه خلیج فارس و دریای عمان و نظر به وجود زیرساخت های موجود شبکه ریلی در اتصال به همسایگان و برخی بنادر مهم، الان جمهوری اسلامی ایران که به شکلی در مرکزیت بزرگترین پهنه خشکی دنیا قرار دارد، بعنوان یک مسیر ترانزیتی مهم و پل ارتباطی در اتصال آسیا به اروپا بشمار می رود.
وزیر راه و شهرسازی اعلام نمود: توسعه و عملیاتی سازی کریدورهای بین المللی ریلی که از ایران می گذرند همچون برنامه های اولویت دار دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و در این بین گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه از سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران و بخصوص مورد تاکید رئیس جمهور محترم کشور ایران است.

او در آخر ابراز امیدواری کرد که کنفرانس راه آهن خاورمیانه آغازی بر گسترش همکاری ها در حوزه حمل و نقل ریلی و ترکیبی بین کشورهای حاضر باشد و نتایج خوب و پرباری را برای همه شرکت کنندگان و هم برگزارکنندکان این نمایشگاه آرزو کرد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، کنفرانس راه آهن خاورمیانه از ۲۵ تا ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در شهر ابوظبی کشور امارات متحده عربی برگزار شده که بزرگترین کنفرانس راه آهن در خاورمیانه و شمال آفریقا است. کنفرانس راه آهن خاورمیانه شرکتهای راه آهن و وزارت خانه های حمل و نقل را گرد هم می آورد تا خدمات مورد نیاز خود در حوزه تجهیزات و ساخت شبکه ریلی در خاورمیانه مورد بررسی قرار دهند.




منبع:

1402/02/26
15:12:34
5.0 / 5
393
تگهای خبر: انرژی , برنامه , خدمات , عمل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
شاپ SHAAP