بورس مقصر گرانی مصالح ساختمانی؟

بورس مقصر گرانی مصالح ساختمانی؟

كارشناسان معتقدند حباب به وجود آمده در بورس، افزایش نرخ ارز، احتكار فولاد و صادرات نهاده های ساختمانی همچون عوامل افزایش قیمت مسكن در ماه های اخیر بوده است.


به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، یک اثر مثبت و دو اثر منفی ناشی از حباب بورس در بازار مسکن شناسایی شد. شارژ مالی بازار ملک از جانب سهامداران بورس بعنوان عامل رونق بخش همچون اثرات مثبت بورس بر حوزه مسکن ارزیابی می شود. بررسی ها نشان میدهد طی هفت ماه گذشته قسمتی از سرمایه های بورس به بازار مسکن ورود کرده است.
با این وجود افزایش مداوم شاخص بورس طی حدود یک سال اخیر به شکل افزایش قیمت نهاده های ساختمانی که در بورس کالا عرضه می شوند خودرا نشان داده که به چالشی برای بخش ساخت و ساز تبدیل گشته است.
روند صعودی قیمت نهاده های ساختمانی طی ماه های گذشته نیز گلایه سازندگان را به دنبال دارد. با توجه به این که مصالح ساختمانی تولید داخل به کشورهای همسایه صادر می شود، بعضی تولیدکنندگان انتظار دارند باتوجه به افزایش قیمت ارز، قیمت فروش خود در بازارهای داخلی را نیز با نرخ ارز همتراز کنند.
از طرف دیگر بنابر ادعای سازندگان، میلگرد بعنوان یک کالای موثر در قیمت نهایی مسکن به سبب احتکار شرکت های بزرگ تولید کننده این محصول، با قیمت مناسبی عرضه نمی گردد. این در حالیست که کشور ایران از نظر تولید فولاد در وضعیت مناسبی قرار دارد و صادرات فولاد نیز در سال قبل ۴۶ درصد کاهش یافته است.
سازندگان: قیمت فولاد و سیمان پایین نیامده است
پس از همفکری اخیر دولت و مجلس که به نرخ گذاری وزارت صمت منجر گردید و اعلام نمود هر پاکت سیمان را بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم میلگرد را بالای ۸۵۰۰ تومان نخرید، رئیس کانون انبوه سازان گفت هر پاکت سیمان تا قبل از این نیز حدود همین قیمت ها فروخته می شد و تعیین قیمت توجیهی ندارد. اما روز ۹ مرداد هر کیلوگرم میلگرد ۱۱ هزار تومان فروخته می شد که نشان میدهد دستورالعمل جوابگو نیست.
جمشید برزگر اشاره کرد: فروشندگان فولاد می گویند که به نرخ گذاری در حد خبر اهمیت بدهید؛ چون خودمان میلگرد را کیلویی ۹۵۰۰ تومان می خریم چطور کیلویی ۸۵۰۰ تومان بفروشیم؟
برزگر با اشاره به سابقه حدود ۴۰ ساله خود در صنعت ساختمان به ایسنا اشاره کرد: در سال های گذشته بعضاً قیمت ها هر ۳ ماه تا ۶ ماه یکبار تغییر می کرد اما الان نرخ ها پیش از ظهر و پس از ظهر شده است.
وی اظهار داشت: در ۶ ماه گذشته قیمت فولاد و سیمان سه چهار بار تغییر کرده و این در حالی است کشور به حمدالله از تولید آهن آلات و مصالح ساختمانی خودکفاست. قیمت میلگرد از حدود ۴ هزار تومان در اواخر سال قبل به بالای ۱۲ هزار تومان در ایام اخیر رسید. قرار بود صادرکنندگان مازاد مصرف داخلی را صادر کنند اما توجهی به این مساله نشان می دهند. وقتی عمده نهاده های ساختمانی در داخل کشور تولید می شود نباید تا این حد شاهد نوسان باشیم.
مجلس: صادرات مصالح ساختمانی باید کاهش یابد
با توجه به شرایط فعلی، نمایندگان مجلس مدیریت بازار مصالح ساختمانی در طرح تولید انواع مسکن را در دستور کار قرار داده اند. در این خصوص کمیسیون عمران مجلس طرحی را تحت عنوان طرح تولید انبوه مسکن تدوین کرده که یکی از محورهای آن مدیریت بازار مصالح ساختمانی است. برمبنای مفاد این طرح، صادرات مصالح ساختمانی باید کم شود.
محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس ضمن اعلام این خبر گفته است: در شرایط کنونی صادرات و عرضه در بورس دو عامل اصلی در گرانی چشم گیر مصالح ساختمانی هستند. صادرات این محصول باعث شده که بازار داخلی برای تامین مصالح با مشکل مواجه شود و وقتی عرضه کاهش و تقاضا افزایش یابد قیمت ها بالا می رود.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از دلیلهای گرانی مصالح ساختمانی، عرضه این محصولات در بازار بورس است، هم اکنون بازار بورس گرفتار حباب شده و عملا این مسئله بر قیمت مصالح ساختمانی نیز اثر منفی گذاشته است.



1399/05/10
14:02:38
5.0 / 5
2050
تگهای خبر: ارز , بازار , تولید , سرمایه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
شاپ SHAAP