نایب رئیس هیات مدیره بانك تجارت:

دیجیتالی شدن بانک ها را به فین تک ها بسپارید

دیجیتالی شدن بانک ها را به فین تک ها بسپارید

به گزارش شاپ، نایب رییس هیات مدیره بانک تجارت بر اهمیت توجه به ابعاد اثرگذاری بانکداری دیجیتال در صنعت بانکداری و اعتماد بانکها به فین تک ها در این حوزه تاکید نمود.



به گزارش شاپ به نقل از روابط عمومی بانک تجارت، مرتضی ترک تبریزی در گفت وگویی به مناسبت برگزاری کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه اظهار نمود: اگر بخواهیم در حوزه بانکداری دیجیتال جلو برویم باید ریسک نماییم و به فین تک ها اعتماد نماییم و کار را به آنها بسپاریم، حتی باید به هکرها هم اعتماد نماییم چون آنها هستند که حفره ها را به ما نشان می دهند.
نایب رئیس هیأت مدیره بانک تجارت با تاکید بر این که نباید نگران مشکلات پیش آمده در این راه باشیم، اضافه کرد: بازیگران اصلی فضای دیجیتال، فین تک ها هستند و فقط آنها می توانند سیستم بانکی را دیجیتالی کنند؛ ازاین رو سازمان های حاکمیتی نباید دست فین تک ها را ببندند بلکه باید فضا را برایشان باز کنند.
ترک تبریزی با مثبت خواندن توانمندی داخلی در تولید اَپ ها و نرم افزارهای بانکی و لزوم توجه بیشتر به استفاده از آنها اظهار داشت: اَپ های اساسی و زیرساختی مورد نیاز شبکه بانکی در کشور تولید می شود و الان بانکها با استفاده از ابزارهای خود با سامانه های بانکهای دیگر در ارتباط هستند.
وی با ارزیابی تغییرات انجام شده در فضای بانکی در یک دهه اخیر افزود: باآنکه جمعیت چندبرابر و تعداد مشتریان بانکی بیشتر شده ولی شعب درحال کاهش هستند چونکه دریافت و پرداخت ها به درگاه های اینترنتی منتقل شده و بانکها هم انگیزه ای جهت راه اندازی شعبه جدید ندارند مگر در بعضی از نقاط کشور که فقط یک شعبه بانکی وجود دارد که آن هم به علت برخی معذوریت ها امکان برچیده شدن آنها وجود ندارد.
ترک تبریزی خاطرنشان کرد: به رغم الکترونیکی شدن اغلب خدمات و عدم احتیاج به حضور در شعبه، مردم همچنان علاقه دارند که بانکها حتی به تعداد محدود شعبه داشته باشند و از طرفی بانکهای بزرگ حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد شعب خویش را کاهش داده اند.
به باور ترک تبریزی مردم از حوزه خدمات نوین بانکی جلوتر هستند و هم اکنون هر بانک بالغ بر ۸ میلیون کاربر نصب کننده خدمات اختصاصی خویش را دارد؛ بر این اساس بانکها باید به سمت شخصی سازی خدمات خود حرکت کنند.
به گفته نایب رییس هیأت مدیره بانک تجارت، در بانکداری دیجیتال و به صورت مشخص در حوزه پرداخت تسهیلات، بانکها باید به مشتری پیشنهاد بدهند و برپایه رفتار او، خدمت شخصی به وی ارائه نمایند. برای این خدمت هر بانک از داده های مشتریان خود استفاده می نماید و با تحلیل داده ها در بانکداری خُرد نسبت به شخصی سازی خدماتش اقدام می کند.
وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده پول در کشور بالاست، اظهار نمود: بانکها برای پرداخت تسهیلات بیشتر با نرخ کمتر و جلب رضایت مشتری باید به سمت دیجیتالی شدن بروند و اگر در بانکداری الکترونیکی، یک بانک با بانک همسایه خود کاری ندارد اما در بانکداری دیجیتال به یکدیگر نیاز دارند و باید کارها را باهم انجام دهند بدون این که احتیاج به حضور مشتری باشد.
ترک تبریزی افزود: برای اجرای امضا و احراز هویت الکترونیکی و صدور سفته و برات الکترونیکی، زیرساخت مورد نیاز فراهم گشته است اما نیازمند هماهنگی بین ارکان کشور است چون همه می دانند مسیر سختی است و باید کمک کنند و تا حد امکان از ابزارهای داخلی بهره ببریم.
نایب رئیس هیأت مدیره بانک تجارت شاخص اصلی و اساسی سیستم بانکی را بهبود رضایت مشتری با عرضه خدمات نوین برشمرد و خاطرنشان کرد: برای بهبود تجربه مشتری باید بانک جدید بسازیم و برای ساخت بانک جدید، باید آدم ها و نگاه ها تغییر کنند و کاربران در مسیری مورد هدایت قرار گیرند که هر کاری را از راه اَپ انجام دهند.
او با تکیه بر این که همه داده ها در اختیار بانکها نیست و لازم است تا اطلاعات شاپرک، شتاب و بانک مرکزی به بانکها عرضه شود، اظهار داشت: بانکها در زیرمجموعه خود بخشی برای تحلیل و بررسی داده دارند و برای بانکداری شرکتی و بانکداری خرد از این تحلیل ها استفاده می نمایند.
ترک تبریزی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۴، بانکها فعالیتهای دیجیتالی خویش را آغاز کرده اند، افزود: پیشبینی ها از آن حکایت می کند که در سال ۱۴۰۲ در حوزه دیجیتال جهش خوبی خواهیم داشت با این وجود بانکها باید با فرهنگ سازی مناسب، مردم را به سمت بانکداری دیجیتال سوق دهند و سرویسهای بیشتری در این راه ارائه نمایند.
این متخصص فناوری دیجیتال سیستم بانکی ضمن اشاره به انجام روزانه ۱۲۰ میلیون تراکنش بانکی، در رابطه با امنیت شبکه تصریح کرد: بانکها میلیاردها تومان بابت ارسال پیامک های هشداردهنده و آگاهی مشتریان هزینه می کنند و البته در این خصوص وظیفه دارند تا مردم زیان نبینند اما تعداد تراکنش های بانکی به قدری زیاد است که برخی مشتریان به علت تعجیل در انجام کار و عدم دقت کافی، گرفتار صدمه شده و به دام می افتند.
کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه با هدف تبیین وضعیت نظام بانک و بیمه در عرصه تحول دیجیتال و بررسی نقشی حکمرانی دیجیتال در این دو بخش و عرضه راهکارهای چابک سازی نظام بانک و بیمه در زیست بوم دیجیتال روز دوشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱ در سالن همایش های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می گردد.


منبع:

1401/09/28
21:05:10
5.0 / 5
280
تگهای خبر: ارز , اینترنت , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
شاپ SHAAP