راه آهن رشت -آستارا با تامین مالی روس ها تکمیل می شود؟

راه آهن رشت -آستارا با تامین مالی روس ها تکمیل می شود؟

شاپ: بگفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور،  روس ها از مسیر ریلی رشت -آستارا بازدید کردند و قرار شده روی بخش های فنی این طرح اظهار نظر کرده و نحوه تامین مالی خودرا اعلام کنند.


مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به این که نحوه تامین مالی روسیه از راه آهن رشت- آستارا به چه صورت خواهد بود، بیان کرد: درباره ی نحوه تامین مالی نامه ای به دکتر افندی زاده دادند که قرار شده درباره ی این مساله بررسی شود و نتیجه نهایی اعلام گردد.
به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، راه آهن رشت- آستارا یک پروژه کلیدی و راهبردی است که شبکه ریلی کشور را تکمیل می کند و می تواند عواید زیادی بوسیله ترانزیت برای آینده ایران داشته باشد. این خط ریلی ۱۶۴ کیلومتر طول دارد که حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب است و در صورت تکمیل، ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می کند و تحول بزرگی در حمل و نقل کالا در کل دنیا خصوصاً ارتباط خلیج فارس با روسیه، آسیای میانه و اروپا ایجاد خواهدنمود.
عباس خطیبی -معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- به ایسنا اظهار داشته بود: تخمین ما این است که حدود ۸۰۰ میلیون یورو برای راه اندازی این پروژه هزینه نیاز است و مدت سه تا حداکثر چهار ساله را هم برای تکمیل آن پیش بینی کرده ایم.
تابستان امسال، هیاتی از راه آهن روسیه از راه آهن رشت-آستارا بازدیدی داشتند و قرار شد ظرف دو ماه در مورد نحوه ورودشان به این پروژه اعلام نظر کنند. همین طور رستم قاسمی -وزیر مستعفی راه و شهرسازی- مدتی پیش با بیان این که مذاکرات با هیات روسی مذاکرات مناسب، طولانی و مثمرثمر بود، اظهار داشته بود: درباب تکمیل خط آهن رشت-آستارا، طرف روسی طرح مالی این طرح را ارائه کرد و قرار شد تا ما آنرا بررسی نموده و نتیجه را اعلام نماییم و در مجموع مذاکرات بسیار مناسب بود.
همین طور شهریار افندی زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی که حالا به عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شده، مدتی پیش اظهار نمود که درباب راه های توسعه همکاریهای حمل ونقلی بین ایران و روسیه با تمرکز بر پروژه ساخت راه آهن رشت-آستارا به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب بحث و تبادل نظر شده و قرار شد تا پروژه های پیشنهادی همچون شروع عملیات اجرائی راه آهن رشت-آستانه هرچه سریع تر به نتیجه برسد.
در این جهت خیرالله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: روس ها چندماه پیش به ایران آمدند و از مسیر ریلی رشت -آستارا بازدید کردند و ما نقشه ها و مستنداتی که داشتیم و اقداماتی که انجام شده بود را به آنها نشان دادیم که قرار شد که آنها روی بخش های فنی اظهار نظر کنند و نحوه تامین مالی خودرا هم اعلام کنند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به این که نحوه تامین مالی روسیه از راه آهن رشت- آستارا به چه صورت خواهد بود، بیان کرد: درباره ی نحوه تامین مالی، روس ها نامه ای به دکتر افندی زاده دادند که قرار شده درباره ی این مساله بررسی شود و نتیجه نهایی اعلام گردد.
در شرایطی که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته استعفای خودرا به رییس جمهوری تقدیم کرده و با استعفای او موافقت شد و الان وزارتخانه در انتظار معرفی وزیر جدید است، باید دید پروژه ریلی-رشت-آستارا که تاکید زیادی به آن شده بود، به کجا خواهد رسید.




منبع:

1401/09/06
12:20:18
5.0 / 5
532
تگهای خبر: عمل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲