نایب رئیس كمیسیون عمران مجلس:

چرا باید وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود؟

چرا باید وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود؟

به گزارش شاپ، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وضعیت نابسامان حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای، عقب ماندگی در حوزه ساخت مسکن و چالش های موجود در حوزه طرح های تفصیلی و هادی شهرها همچون مسائلی است که بر لزوم تفکیک وزارت راه و شهرسازی دلالت دارد.


کمال علیپور خنکداری در گفت و گو با ایسنا در رابطه با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، بیان کرد: بنده از موافقان تفکیک وزارت راه و شهرسازی هستم، چونکه امروز وزارت راه و شهرسازی مسئولیت های زیادی بر عهده دارد و بسیاری از مسئولیت های اصلی و زیربنایی این وزارتخانه بر زمین مانده است. بنظر می رسد یک وزیر هرچقدر هم که توانمند باشد نمی تواند همه مسئولیت های تعریف شده برای این وزارتخانه را به درستی به سرانجام برساند.

اهداف وزارت راه و شهرسازی طبق برنامه محقق نشده است
ایشان سپس اظهار داشت: هرچقدر هم که برون سپاری صورت گیرد و مسئولیت ها به استانها و معاونین سپرده شود، باز هم نقش وزیر در انجام مسئولیت های تعریف شده برای این وزارتخانه پررنگ است و به نظر می آید که مسئولیت های این وزارتخانه طبق برنامه پیش نمی رود.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: امروز ما در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی، زمینی و هوایی وضعیت بسیار نابسامانی داریم. میانگین سن ناوگان هوایی ما حدود ۳۵ سال است. درباب وضعیت ناوگان ریلی هم باید اظهار داشت که صاحبان کالا حاضر نیستند کالاهای خویش را با خطوط ریلی جابجا کنند چونکه میانگین سرعت حمل و نقل ریلی حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر است، در زمینه لوکوموتیو هم وضعیت نابسامان و میانگین سنی لوکوموتیوها بالاست و گاها به ۴۰ سال می رسد. زیرساخت های ریلی و ایستگاه های ریلی و شبکه ریلی که باید بنادر و شهرهای بزرگ را به هم اتصال دهند اصلا وضعیت مناسبی ندارد.

برای رشد اقتصادی باید به حوزه حمل و نقل توجه شود
نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی، اشاره کرد: زیرساخت های حمل و نقل زمینی هم نامناسب است. جاده های کشور برای حمل و نقل ماشین های سنگین برای جابجایی کالا مناسب نمی باشد. اگر کشور بخواهد رشد اقتصادی در زمینه جی. دی. پی داشته باشد در وهله اول باید به حوزه حمل و نقل توجه کند. اگر حمل و نقل کشور ضعیف باشد بطور قطع در همه حوزه ها گرفتار عقب ماندگی خواهد شد.

چالش ها در زمینه مسکن پابرجاست
علیپور در ادامه اشاره کرد: از طرف دیگر در زمینه مسکن هم گرفتار مشکل هستیم. در طرح جامع مسکن که قسمتی از آن به آمایش سرزمین مربوط می شود گرفتار عقب ماندگی هستیم. وزارت راه و شهرسازی باید در زمینه آمایش سرزمین و ایجاد شهرهای جدید گام بردارد. حتی طرح های جامع شهرهای قدیمی هم بروزرسانی نشده و صرفاً تمدید می شود. طرح های تفصیلی جدید و جانمایی کاربری ها برای شهرهای قدیمی باید دنبال شود. ما پس از گذشت ۴۳ سال از عمر انقلاب می بینیم که هنوز در بعضی از شهرهای بزرگ اماکن فرهنگی ساخته نمی گردد چونکه در طرح تفصیلی دیده نشده است.
وی ادامه داد: در زمینه مطالعات برای ایجاد شهرهای جدید، طرح های تفصیلی و طرح های هادی که به وزارت راه و شهرسازی باز می گردد، گرفتار مشکل هستیم. مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی هنوز نتوانسته خویش را به درستی نشان دهد. یا در زمینه زلزله هم این وزارتخانه نتوانسته آنطور که باید و شاید گام بردارد. ما هنوز در بحث دستگاه های زلزله سنج محتاج کشورهای دیگر هستیم.


تاکنون حداقل باید ساخت یک میلیون مسکن کلید می خورد
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مشکل مسکن اظهار داشت: امروز وضعیت مسکن حاد شده است، ما جوانان زیادی داریم که به مسکن نیاز دارند. حداقل سالیانه به ساخت حدود یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم، دلیلی هم ندارد که حتما دولت متولی ساخت مسکن بشود. مجلس قانون خوبی برای ساخت مسکن مصوب کرد اما وزارت راه و شهرسازی فهم درستی از قانون مصوب مجلس ندارد، فکر می کند که خود وزارتخانه باید پول بیاورد و خودش مسکن بسازد. در صورتیکه دولت باید شرایط ساخت مسکن را مهیا کند. هنوز استارت ساخت ۳۰۰ هزار واحد هم نخورده است. تابحال حداقل باید استارت ساخت یک میلیون واحد مسکونی خورده بود.
نماینده قائمشهر بیان کرد: در ساخت مسکن به شدت گرفتار عقب ماندگی هستیم، دولت باید شرایط ساخت را فراهم آورد و بخش خصوصی و انبوه سازان باید برای ساخت مسکن به میدان بیایند، قرار نیست که دولت نقش تصدی گری بر عهده داشته باشد، دولت باید تسهیلات را فراهم آورد، صدور پروانه را تسهیل کند و انبوه سازان را به میدان بیاورد. این ها قسمتی از مشکلات است. زمانی که وزیر راه و شهرسازی با ۵۵ معاون سازمان جلسه برگزار می نماید بطور قطع از آن جلسه نتیجه ای حاصل نمی گردد.

ادغام وزارت راه و شهرسازی از ابتدا اشتباه بود
علیپور در آخر بیان کرد: شورای عالی ترافیک، شورای عالی حمل و نقل، شورای عالی مسکن و شهرسازی و شورای عالی هوایی تنها برخی از شوراهایی است که وزیر راه و شهرسازی باید شخصا در آن حضور یابد. بنظر می رسد ادغام این وزارتخانه از ابتدا اشتباه بود و حال باید در جهت اصلاح این اشتباه گام برداشت و نباید صورت مساله را پاک کرد.




منبع:

1401/07/05
14:42:25
5.0 / 5
156
تگهای خبر: برنامه , دستگاه , رنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
شاپ SHAAP