سهم واقعی بخش تعاون از اقتصاد چقدر است؟

سهم واقعی بخش تعاون از اقتصاد چقدر است؟

شاپ: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی خودرا برای همکاری با مرکز آمار ایران درباب محاسبه سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی اعلام نمود.



ه گزارش ایسنا، در دیدار اخیر معاون تعاون وزارت کار و رئیس مرکز آمار ایران، چگونگی محاسبه سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی و روش اجرای طرح بررسی گردید.
همین طور به سهم بخش تعاون در اقتصاد برمبنای مصوبه سال ۱۳۹۹ شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ اشاره و قرار شد با همکاری پژوهشکده آمار و برمبنای اطلاعات موجود طرح نمونه گیری از تعاونی های فعال در جهت تعیین سهم تعاون از اقتصاد کشور اجرا شود.
در این جلسه، مهدی مسکنی"معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی وزارت تعاون بمنظور هم افزایی برای همکاری با مرکز آمار ایران را اعلام نمود.
رییس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار نیز بر همکاریهای مشترک با مرکز آمار ایران اصرار کرد و اظهار داشت: با همکاریهای فنی و تخصصی مرکز آمار ایران، راه اندازی نظام تولید داده آماری در بخش تعاون و سامانه ثبتی مبنایی جهت جمع آوری اطلاعات در رابطه با بخش تعاون محقق می شود.
به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، بر طبق قانون برنامه پنجم توسعه، سهم بخش تعاونی در اقتصاد ملی تا اختتام برنامه پنجم توسعه باید به ۲۵ درصد افزایش می یافت که محقق نشد؛ البته تحقق این سهم نیازمند پایش سهم حقیقی بخش تعاون در اقتصاد ملی بود.
در سال ۱۳۹۰ بمنظور تهیه حساب های اقتصادی همچون ارزش ستانده و ارزش افزوده، تشکیل سرمایه در بخش تعاون و محاسبه سهم آن در اقتصاد کشور و احراز آمار دقیق تعاونی های فعال و نیمه فعال، طرح آمارگیری از تعاونی ها در سراسر کشور اجرا شد اما نتایج و خروجی اجرای طرح به دلیلهای مختلفی همچون عدم همکاری قسمتی از تعاونی ها، نبود اطلاعات مشخص درباب فعال و غیر فعال بودن تعاونی ها، عدم احراز آمار و ارقام کارشناسی صحیح و دیگر مشکلات هیچ وقت منتشر و اعلام نشد.
حجت عبدالملکی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - معتقد است: بخش تعاون در ادغام وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی مظلوم واقع شده است پس سهم بخش تعاون باید افزایش یابد چونکه این بخش منجر به ایجاد اشتغالزایی و رفاه اجتماعی می شود.
به گفته ی ایشان، طبق قانون سیاست های اصل ۴۴ سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی باید به ۲۵ درصد می رسید ولی حالا این سهم حدود ۳.۵ درصد است.
رضا محمودی درخش - کارشناس حوزه تعاون - در گفت و گو با ایسنا، درباره طرح سرشماری و آمارگیری از تعاونی ها که سالها قبل به اجرا درآمد، می گوید: طبعا نتایج حاصل از اجرای این طرح علاوه بر تعیین سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور می توانست مبنایی برای سیاست گذاری و برنامه ریزی در بخش تعاون در سطوح ملی و منطقه ای باشد، به شرط آنکه آمار و ارقام و اطلاعات صحیحی در این خصوص به دست آید.
وی به علل عدم افزایش سهم بخش تعاون اشاره کرده و می گوید: بخش تعاون باید تا اختتام برنامه پنجم توسعه به سهم ۲۵ درصدی می رسید ولی این امر محقق نشد و علل عدم تحقق آن باید به دقت مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد.
محمودی درخش می گوید: هم اکنون بیش از ۷۰ درصد اقتصاد کشور، دولتی است و فضای چندان مساعدی برای رشد و توسعه بخش خصوصی و تعاونی وجود ندارد.
به اعتقاد این کارشناس حوزه تعاون، باوجود آنکه بخش تعاون باید مطابق برنامه توسعه به این سهم دست پیدا می کرد ولی عدم اجرای قوانین و برخی سیاستها مانع تحقق این سهم شده است.
قبل از این بهمن عبدالهی، رییس اتاق تعاون ایران در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر ارتقای جایگاه بخش تعاون کشور اظهار داشته بود: " برمبنای قانون اجرائی سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی سهمی برای بخش تعاون از اقتصاد ملی در نظر گرفته شده که لازمه رسیدن به این سهم، پیش بینی ظرفیت ها و زمینه های قانونی لازم است.
به گفته ی ایشان، در قانون اساسی سهم در نظر گرفته شده برای بخش تعاون ۲۵ درصد از اقتصاد ملی بوده که هم اکنون این سهم ۶ الی ۸ درصد است.
عبدالهی همین طور از مکاتبه با مرکز آمار برای شفاف سازی آمارهای تعاون آگاهی داده و اظهار داشته بود: " متاسفانه حسابهای ملی مرکز آمار مالکیتی نیست و آمار دقیقی از بخش وجود ندارد؛ البته مکاتباتی در این خصوص با مرکز آمار صورت گرفته است تا آمار شفاف بخش ها به تفکیک مشخص شود.

به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، به سبب تصویب نامه شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، مرکز آمار ایران مکلف شده با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق تعاون ایران نسبت به محاسبه ارزش افزوده بخش تعاونی اقدام نماید. بر طبق این مصوبه، وزارت تعاون متولی ارائه شاخص درباب نسبت تعداد تعاونی های فعال به کل تعاونی های ثبت شده به تفکیک استانها و نسبت شاغلین بخش تعاونی به کل شاغلین کشور و مرکز آمار ایران متولی ارائه شاخص درباب نسبت ارزش افزوده بخش تعاونی به تولید ناخالص داخلی شدند.




منبع:

1400/11/10
22:02:59
5.0 / 5
1056
تگهای خبر: ارز , تولید , سرمایه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
شاپ SHAAP