الكترونیكی شدن عوارض آزادراهی با تگ های هوشمند

الكترونیكی شدن عوارض آزادراهی با تگ های هوشمند

الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی طرحی است که طی سالیان گذشته با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده و بزرگترین مانع آن رانندگان بدحسابی است که عوارض شان را فقط به صورت دستی پرداخت می کنند! اما به تازگی پیشنهادی مطرح شده که باید دید می تواند گره گشای این مشکل باشد.



به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، الکترونیکی شدن دریافت و پرداخت عوارض آزادراهی در سالهای گذشته از جانب وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس باید آزادراه های ۲۷ گانه کشور که البته هر ساله به تعداد آنها افزوده می شود، به تجهیزات و زیرساخت های آن مجهز شوند.

پروژه ای که به نظر می آید نهایتا در بازه زمانی حدود یکساله قابلیت اجرایی داشته باشد اما سال هاست به اتمام نرسیده و از طرفی برخی آزادراه هایی که سیستم پرداخت عوارض شان را الکترونیکی کرده بودند، به حالت سابق بازگشتند و باجه های عوارضی را باردیگر در آزادراه های خود مستقر کردند. البته دلیل اصلی این بازگشت و عقیم ماندن این طرح، پرداخت نشدن عوارض از جانب رانندگان بدحسابی است که با وجود گذشتن از آزادراه های الکترونیکی و فراهم بودن شیوه های مختلف برای پرداخت آن، ماه ها و سال ها حساب خویش را با سرمایه گذاران بخش خصوصی آزادراه های مذکور صاف نکردند.

البته در ادامه وزارت راه و شهرسازی تفاهمنامه ای با پلیس امضاء کرد تا رانندگان بد حساب جریمه شوند و نتنها جریمه های ۴۰ هزار تومانی برای آنها در نظر گرفته شد بلکه قرار بود در صورت تاخیر بیشتر به صورت تصاعدی این جریمه و اصل عوارض آنها افزایش پیدا می کرد. اما این مساله هم نتوانست برخی رانندگان بد حساب را مجاب کند تا عوارض چند هزار تومانی شان را پرداخت کنند.

در چنین شرایطی ویروس کرونا هم مزید بر علت شد تا ستاد ملی مقابله با کرونا الکترونیکی شدن عوارض آزادراه ها را مصوب کرده و وزارت راه و شهرسازی را مکلف به اجرا و تعمیم این طرح به همه آزادراه های کشور کند اما بدحسابی ها مانع ادامه الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی و نهایتا سفت شدن جای پای عوارضی ها شد.

یکی از طرح هایی که برای جلب نظر سرمایه گذاران و استقبال بیشتر آنها از الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی عنوان شد تگ های هوشمندی بود که مقرر است روی شیشه جلوی خودرو ها نصب شود و رانندگان بمحض عبور از هر آزادراه نرخ عوارض آزادراهی از حساب بانکی آنها کسر شود.

به گفته خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- این طرح قرار بود در ابتدا از آزادراه غدیر آغاز شود و نهایتا به آزادراه های دیگر ختم شود. وی در گفتگو با ایسنا اضافه کرد: در این روش برای خودروهایی که از آزادراه ها استفاده می نمایند برچسب هوشمندی تهیه شده تا هنگام عبور از دوربین های پلاک خوان، عوارض مورد نظر از کیف پول آنها کسر شود، این مدل در آزادراه غدیر تست شده و اگر جواب بدهد در دیگر آزادراه ها هم آنرا اجرا می نماییم اما این پروژه در آزادراه غدیر اجرایی نشد و متولیان و سرمایه گذاران آن ترجیح دادند به باجه های قدیمی عوارضی رو بیاورند.

البته محمد اسلامی –وزیر راه و شهرسازی – هم در ایام اخیر و در حاشیه افتتاح مرکز دریافت عوارض الکترونیکی آزادراه های کشور در اینباره اظهار نمود: تلاش داریم تا سیستم های پرداخت عوارض الکترونیکی برای مردم متنوع و ساده شود. همینطور با عنایت به تکلیف ستاد ملی کرونا در ماه های آتی تعداد بیشتری از اتوبان ها را به سیستم پرداخت الکترونیکی متصل می نماییم.

وی ضمن اشاره به این که گزینه پیش پرداخت عوارض الکترونیکی که پیشتر هم تجربه شده جزو گزینه هایی است که در مورد آن درحال تصمیم گیری هستیم، اضافه کرد: همه بانک ها می توانند تگ عوارض الکترونیکی را تهیه کرده و به مشتریان واگذار کنند. روش کار تگ های عبور الکترونیکی به این شکل است که مردم می توانند این تگ ها را از بانک ها خریداری کنند و پشت شیشه اتومبیل خود نصب کنند تا با عبور از این طریق عوارض کسر شود.

با توجه به این اظهارات به نظر می آید که استفاده از تگ های هوشمند برای عبور از آزادراه های کشور می تواند مشکل الکترونیکی شدن عوارض آنها را حل کند و اساسا باید دید که این طرح که برای آزادراه غدیر در حد پیشنهاد و روی کاغذ باقی مانده، تا چه اندازه قابلیت اجرایی خواهد داشت؟





منبع:

1400/03/08
11:44:30
5.0 / 5
1474
تگهای خبر: سرمایه , سیستم , ویروس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
شاپ SHAAP