گزارش شاپ؛
خداحافظی با خودروی زیر 100 میلیون تومان
شاپ: طی دو ماه گذشته از سال 1400 صنعت خودروی کشور با حواشی زیادی مواجه بود که با اهمیت ترین نتیجه آن، به انتها رسیدن عرضه خودرو با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان توسط خودروسازان باشد.
به گزارش شاپ به نقل از مهر، صنعت خودروی کشور طی سه سال قبل با حواشی زیاد مواجه بوده است؛ طی ماههای اخیر نیز این حواشی از نحوه قیمت گذاری گرفته تا درخواست خودروسازان از مجلس برای آزادسازی واردات در مقابل آزادسازی قیمت را در برگرفت. اما ماحصل درخواست ها و تصمیمات این شد که قیمت همه انواع خودرو های تولیدی کارخانه های داخلی به بالای ۱۰۰ میلیون تومان صعود کرد و اینک مصرف کننده داخلی حتی در صورت ثبت نام و خرید مستقیم از کارخانه، نمی تواند با هزینه ای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، خودروی داخلی خریداری کند.
قیمت گذاری شورای رقابت در سال ۱۴۰۰
سناریوی نخست به قیمت گذاری شورای رقابت برمی گردد؛ این نهاد که در زمستان سال قبل به سبب ثبات نرخ تورم از اعلام نرخ جدید خودرو برای سه ماهه پایانی سال عقب کشیده و اعلام نموده بود که از این به بعد قیمت خودرو بصورت ۶ ماهه تعیین می شود، در ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری مصوبه ای در خصوص افزایش میانگین ۹ درصدی قیمت خودرو را ابلاغ نمود.
مسئولان وزارت صمت و خودروسازان از این مصوبه شورای رقابت رضایت نداشتند و در ابتدا در مقابل این مصوبه مقاومت و تلویحاً خواهان افزایش بیشتر قیمت خودرو ها شدند.
درخواست خودروسازان برای آزادسازی واردات و قیمت گذاری
در همین راستا، دو گروه خودروسازی بزرگ کشور و انجمن قطعه سازان در نامه ای به رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواهان آزادسازی واردات خودرو و قیمت گذاری شدند.
در این نامه درخواست شده بود تا خودرو های عمومی یعنی خودروهایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط خریداری می کنند، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود ۵ درصدی با تأیید و نظارت وزارت صنعت قیمت گذاری شوند. اما در مورد خودرو های اختصاصی که لوکس و نسبتاً گران محسوب شده و مشابه خارجی دارند، قیمت گذاری با پیشنهاد هیأت مدیره شرکتها و تأیید و نظارت وزارت صنعت برمبنای شرایط عرضه و تقاضای بازار صورت گیرد. (جزئیات بیشتر)
نکته قابل توجه در این درخواست خودروسازان آنست که باتوجه به تعرفه های بسیار بالای واردات خودرو، حتی در صورت آزادسازی این محصول، بطور قطع انحصار از بازار خودروی کشور برچیده نمی گردد که این اقدام بتواند مجوزی برای آزادسازی قیمت باشد.
در صنعت انحصاری خودرو که بازار بصورت قبضه شده در دست دو خودروساز می چرخد، بطور قطع آزادسازی واردات آن هم با تعرفه های بالا نمی تواند راهی برای تنوع بخشی به بازار باشد، بلکه فقط دست خودروساز را برای افزایش غیرعرف قیمت ها باز می گذارد و دست مصرف کننده را بیش از قبل از دستیابی به خود رو عقب می راند.
افزایش بیش از ۹ درصدی قیمت خودروها
پس از ارسال این نامه، خودروسازان مبادرت به اجرای مصوبه شورای رقابت کرده و قیمت های جدید را اعلام نمودند که بررسی ها نشان میدهد خودروسازان قیمت را بیش از ۹ درصد افزایش داده اند و به صورتی دستشان در تعیین قیمت های جدید باز بوده است.
با این اقدام، دیگر قیمت کارخانه ای هیچ خودرویی در کشور کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان نیست.
به عنوان مثال بررسی قیمت های جدید گروه خودروسازی ایران خودرو نشان میدهد که قیمت ۸ خودرو بالای ۱۲ درصد با افزایش روبه رو شده است؛ قیمت سمند ال ایکس ۱۲.۶ درصد افزایش قیمت داشته و از ۱۱۷ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان به ۱۳۲ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۷۰۰ تومان، قیمت پژو ۲۰۷ دنده ای با ۱۲.۷ درصد افزایش از ۱۶۰ میلیون و ۷۱۱ هزار تومان به ۱۸۱ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۳۰۰ تومان، قیمت پژو پارس با ۱۴.۵ درصد افزایش از ۱۲۲ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان به ۱۴۰ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۱۴.۵ درصد افزایش از ۱۱۰ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان به ۱۲۷ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان، قیمت سمند ای اف سون با ۱۴.۵ درصد افزایش از ۱۱۵ میلیون و ۸۲۵ هزار تومان به ۱۳۲ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان، قیمت سمند ای اف سون دوگانه سوز با ۱۴.۵ درصد افزایش از ۱۲۱ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان به ۱۳۹ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان، قیمت پژو پارس ال ایکس با ۱۴.۶ درصد افزایش از ۱۲۷ میلیون و ۲۱۲ هزار تومان به ۱۴۵ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت دنا پلاس با ۱۴.۷ درصد از ۱۶۶ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان به ۱۹۱ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.
همچنین بررسی قیمت های جدید سایپا نشان میدهد که ساینا دنده ای با ۱۲.۶ درصد افزایش از ۹۲ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان به ۱۰۴ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان، ساینا S معادل ۱۴۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۷۰۰ تومان، تیبا صندوقدار با ۱۴.۶ درصد افزایش از ۸۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۱۰۰ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان، تیبا ۲ با ۱۱.۶ درصد افزایش از ۹۵ میلیون و ۴۲۶ هزار تومان به ۱۰۶ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان، کوییک دنده ای با ۸.۷ درصد افزایش از ۱۲۹ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان به ۱۴۱ میلیون و ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان، کوییک S معادل ۱۵۴ میلیون و ۹۹۴ هزار و ۹۰۰ تومان و شاهین با ۹.۳ درصد افزایش از ۲۶۷ میلیون تومان به ۲۹۱ میلیون و ۸۷۱ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت خورده اند.
نکته قابل تأمل آنکه بعد از افزایش قیمت، خودروسازان بعد از دو ماه تعلل در پیش فروش، به سرعت مبادرت به برگزاری پیش فروش با قیمت های جدید کردند.
واکنش سرد بازار به قیمت های جدید
اگرچه انتظار می رفت بازار همچون گذشته در مقابل این قیمت های جدید واکنش هیجانی نشان دهد، اما بررسی ها نشان میدهد که به سبب عدم حضور مشتری در بازار و حاکمیت رکود، قیمت ها تغییر چندانی نداشته و همچون هفته های گذشته است. آنطور که فعالان بازار خودرو اعلام می کنند هم مشتریان و هم فروشندگان همچنان چشم انتظار کاهش نرخ دلار و مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هستند.
در حال حاضر در کف بازار، قیمت تیبا ۱۲۵ میلیون تومان، تیبا دو ۱۳۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۱۱۴ میلیون تومان، کوییک معمولی ۱۴۸ میلیون تومان، ساینا ۱۴۱ میلیون تومان، پژو پارس سال ۲۲۵ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۱۸۷ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ دو ۲۰۲ میلیون تومان، ۴۰۵ اس ال ایکس ۲۰۹ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ پنج ۲۵۶ میلیون تومان و دنا ۲۶۹ میلیون تومان است.
عرضه خودرو در بورس در مراحل پایانی
در کنار مباحث مربوط به قیمت، مجلس نیز به دنبال نهایی سازی طرح تحول و بهبود صنعت خودرو است. یکی از بندهای اصلی این طرح که عرضه خودرو در بورس است طی هفته جاری در کمیسیون صنایع و معادن بررسی دوباره و به تصویب رسید.
آنطور که روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام نموده به احتمال زیاد طی هفته آتی و یا دو هفته دیگر این طرح در صحن علنی بررسی خواهد شد.
در صورت تصویب نهایی این طرح، به احتمال زیاد قیمت پایه عرضه در بورس کالا توسط شورای رقابت برمبنای قیمت تمام شده برمبنای هزینه های همان سال تعیین می شود و قیمت نهایی در مکانیسم عرضه و تقاضا مشخص می شود.
منبع: شاپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب