با مواد غذایی لبنی كه از میزان لاكتوز كمتری برخوردار می باشند آشنا شوید

با مواد غذایی لبنی كه از میزان لاكتوز كمتری برخوردار می باشند آشنا شوید

شاپ: اگر نسبت به لاکتوز موجود در فراورده های لبنی حساسیت دارید؛ اما همچنان دوست دارید از بعضی انواع لبنیات استفاده کنید، این مقاله برای شما نوشته شده است.



به گزارش تجاری خبرگزاری مهر، در این مقاله با انواع کم لاکتوز شش ماده غذایی لبنی آشنا خواهید شد.
حساسیت به لاکتوز چیست؟
حساسیت به لاکتوز یکی از اشکالات رایج گوارشی است که حدود ۷۵ درصد مردم جهان درگیر آن هستند. جالب است بدانید این مشکل بیشتر بین مردم آسیا و آمریکای جنوبی رایج است و کمتر در استرالیا، آمریکای شمالی و اروپا دیده می شود. کسانی که مبتلا به حساسیت نسبت به لاکتوز هستند، فاقد نوعی آنزیم به نام لاکتاز هستند که برای هضم لاکتوز که قند اصلی موجود در شیر و فراورده های لبنی ضروری می باشد.
زمانی که بدن فاقد آنزیم لاکتاز باشد، لاکتوز به صورت هضم نشده از سیستم گوارش عبور می کند و همین مسئله منجر به بروز علائمی مثل حالت تهوع، دل درد، نفخ و بیرون روی خواهد شد. به سبب بروز همین علایم است که خیلی از مردم نمی توانند از محصولات لبنی استفاده کنند؛ اما دانستن این نکته هم لازم است که خیلی از افراد که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند، می توانند تا حدود ۱۲ گرم لاکتوز را بدون تجربه کردن علایم ناخوشایند تحمل کنند. این میزان معادل یک فنجان یا ۲۳۰ میلی لیتر شیر است. علاوه بر این خیلی از مواد لبنی حاوی لاکتوز کمتری هستند و مصرف آنها اغلب برای افراد گرفتار حساسیت مشکلی ایجاد نمی نماید. در ادامه این مواد لبنی را معرفی خواهیم کرد.
۱. کره
در طول پروسه تولید کره، چیزی که از شیر باقی می ماند حدود ۸۰ درصد چربی است. بدین سبب بخش مایع شیر که حاوی لاکتوز است گرفته می شود و وارد ساختار کره نخواهد شد. بنا بر این است که می توان کره را در لیست مواد لبنی با میزان پایین لاکتوز قرار داد. در حقیقت در هر ۱۰۰ گرم کره چیزی حدود یک دهم درصد لاکتوز وجود دارد و کمتر پیش می آید که چنین میزان پایینی دردسرساز شود.
اگر دوست دارید اطمینان بیشتری نسبت به کمبود لاکتوز در کره پیدا کنید، خوب است بدانید که کره درست شده از مخمر شیر نسبت به کره معمولی میزان کمتری لاکتوز دارد. بدین سبب می توانید با آرامش خاطر از این محصولات استفاده کنید.
۲. انواع مجاز پنیر

پنیر بوسیله اضافه کردن باکتری و اسید به شیر به دست می آید و بیشتر لاکتوز موجود در شیر در حین گرفتن پنیر از آن خارج می شود. با توجه به این میزان لاکتوز موجود در پنیر ممکنست از نوعی به نوع دیگر این خوراکی، متفاوت باشد. جالب است بدانید معمولاً آن دسته از پنیرهایی پایین ترین میزان لاکتوز را دارند که قدیمی تر باشند و مدت زمان بیشتری از ساخت آنها گذشته باشد. دلیل این اتفاق هم وجود باکتری های موجود در پنیر است که هر چقدر زمان بیشتری داشته باشند، بیشتر می توانند لاکتوزهای باقی مانده را از بین ببرند. بنا بر این است که در پنیرهایی با بافت سفت تر و نوع قدیمی تر مثل چدار، تنها ردپایی از لاکتوز دیده می شود که قابل چشم پوشی است. همین طور پنیر پارمزان و پنیر سوئیسی هم مقدار کمی لاکتوز دارند. در مقابل اما پنیرهایی مثل موزارلا، کوتاژ و سایر پنیرهای با بافت نرم حاوی مقادیر زیاد لاکتوز هستند و استفاده از آن ‎ها سفارش نمی گردد.
۳. شیر ممنوع است؛ مگر...
افرادی که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند نمی توانند از انواع شیر معمولی استفاده کنند؛ مگر اینکه عبارت بدون لاکتوز روی آن نوشته شده باشد. برای مثال کاله در کنار تولید انواع محصولات کم چرب و پاستوریزه، اقدام تولید شیر بدون لاکتوز کرده است تا افراد مشتاق این ماده لبنی بتوانند از آن استفاده کنند. برای تهیه انواع شیر پاستوریزه از برندهای معتبر کلیک کنید.
۴. ماست پروبیوتیک
برای افرادی که گرفتار حساسیت به لاکتوز هستند، معمولاً مصرف ماست بمراتب آسان تر از شیر است. دلیلش هم به وجود باکتری های فعال موجود در ماست برمی گردد که می توانند لاکتوز را از بین ببرند، در صورتیکه در شیر چنین امکانی وجود ندارد. برای مثال یکی از مطالعات انجام شده به بررسی میزان لاکتوز هضم شده بین افرادی پرداخت که شیر نوشیده بودند یا ماست پروبیوتیک خورده بودند. نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که ماست پروبیوتیک خورده بودند توانستند ۶۶ درصد لاکتوز بیشتری نسبت به افرادی که شیر نوشیده بودند، هضم کنند.
هم چنین ماست منجر به بروز علایم گوارشی کمتری می شود و تنها ۲۰ درصد از کسانی که ماست خورده بودند، از علایم گوارشی به وجود آمده شکایت داشتند. این میزان در مورد افرادی که شیر خورده بودند به ۸۰ درصد می رسید که رقم قابل توجهی است.
انواع ماست های پر چرب، مثل ماست یونانی به سبب داشتن مقادیر بالای چربی و داشتن لاکتوز کمتر گزینه هایی عالی برای افراد گرفتار حساسیت به لاکتوز هستند. در مورد این نوع ماست و انواع مشابه دیگر مثل ماست ایسلندی خوب است به عبارت پروبیوتیک نوشته شده روی آنها دقت کنید و سپس سراغ خرید بروید.
۵. دوغ کفیر

کفیر نوع دوغ تخمیر شده است که حاوی باکتری های فعال بوده و منجر به شکستن ترکیبات لاکتوز و آسان شدن هضم آن می شود. بنا بر این است که افرادی که به دوغ علاقه دارند؛ اما گرفتار حساسیت به لاکتوز هستند، آسان تر می توانند کفیر بنوشند؛ البته اگر مقدار نوشیدن این دوغ در حد تعادل باقی بماند و بیش از اندازه نشود. یکی از تحقیقات انجام شده نشان میدهد فراورده های لبنی مثل کفیر و ماست پروبیوتیک علایم حساسیت به لاکتوز را بین ۵۴ تا ۷۱ درصد کم می کنند.
۶. خامه غلیظ
خامه از چربی روی شیر به دست می آید و بسته به نوع شیر، انواع مختلف خامه، دارای مقادیر متفاوت چربی است. در این میان خامه غلیظ بسیار پرچرب به شمار می آید و چیزی حدود ۳۷ درصد چربی دارد. همین طور این نوع خامه حاوی شکر نیست که به مدلول داشتن مقادیر بسیار پایین لاکتوز است. در حقیقت در هر ۱۵ میلی لیتر خامه حدود پنج دهم گرم لاکتوز وجود دارد. بنا بر این استفاده از مقادیر کم خامه به همراه قهوه یا انواع دسر قاعدتاً نباید مشکلی برای افراد بوجود آورد.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


منبع:

1399/12/25
22:38:44
0.0 / 5
174
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
شاپ SHAAP