در گزارش شاپ مطرح شد؛

ریشه مشكل قطعه سازان، قیمت گذاری دستوری خودرو است

ریشه مشكل قطعه سازان، قیمت گذاری دستوری خودرو است

دبیر انجمن قطعه سازان با اعلان اینکه هیچ نهادی توان کنترل مواد اولیه را ندارد، اظهار داشت: اصلاح قیمت مواد اولیه می تواند قیمت کارخانه ای خودرو را تا 30 درصد کم کند.



مازیار بیگلو در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: ریشه مشکل قطعه سازان، قیمت گذاری دستوری خودرو است برای اینکه این مساله باعث شده صنعت خودروسازی زیان ده باشد، از سویی دیگر خودروساز ناچار است قراردادها را اصلاح و قیمت قطعه ساز را به روز کند ولی این قیمت هر چقدر هم به روز و به حساب قطعه ساز منظور می شود اما قابل پرداخت نیست برای اینکه زیان خودروساز به مفهوم خروج نقدینگی از دست خودروساز است؛ در حقیقت زیان در گردش وجوه نقد به مفهوم کمبود نقدینگی است. پس هر چقدر هم قطعه سازان قیمت را اصلاح می کنند پولی وجود ندارد که به قطعه ساز پرداخت گردد. شاید خودروساز به ظاهر سود داشته باشد اما به سبب کمبود نقدینگی پولی ندارد؛ از سویی دیگر نیز خود قطعه سازان به سبب شرایط بی ثباتی در مواد اولیه و ارز با زیان مواجه گشته اند.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اعلان اینکه این چالش اخیراً تشدید شده است، اضافه کرد: همه اصلاح قیمت های ۳ ماه اول، دوم و سوم به حساب قطعه ساز منظور شده است یعنی حجم طلب قطعه ساز بسیار بالا رفته است و حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان شده، اما اگر همه قراردادها اصلاح و به حساب منظور شود به رقمی بالای ۳۵ هزار میلیارد تومان می رسد.
همه نهادها برای خودرو برنامه دارند اما هیچیک جرأت اصلاح ساختار را ندارند
وی افزود: پیشنهاد ریشه ای برای حل مشکلات این است که در مورد قیمت گذاری خودرو تصمیم نهایی گرفته شود؛ معضل اساسی این است که هم اکنون در قیمت گذاری خودرو همه نهادها نظر می دهند اما هیچکدام جرأت اصلاح ساختار را ندارند؛ بزرگترین بازنده خودروسازان و مردم هستند که نمی دانند با چه مکانیزمی و با چه قیمتی بفروشند و بخرند و از آن طرف نیز بازار دلالی تقویت می شود و بعد هم قطعه سازان زیان می بینند که ۵۵۰ هزار نفر اشتغال دارند.
بیگلو اشاره کرد: یک نفر بالاخره باید یک تصمیم بگیرد؛ وزارت صمت، مجلس، قوه قضائیه، سازمان گسترش (ای درو)، سران قوا، شورای رقابت همه درگیر قیمت گذاری هستند ولی هیچ تصمیمی گرفته نشده است؛ از طرح وزارت صمت هیچ خبری نیست؛ شورای رقابت پا پس کشید و مشخص نشد فرمول می دهد یا خیر؛ طرح مجلس کماکان با سرعت کمی جلو می رود که آن هم بدون نظرخواهی از قطعه سازان بوده و ما حتی چند بار نامه زدیم که ما هم باید نظر بدهیم اما هیج توجهی نشد؛ سازمان گسترش طرح جدا داشت که مشخص نشد چه شد؛ حتی خبر دارم در بعضی از نهادهای نظارتی طرح های ساماندهی تهیه شده است؛ ده ها نهاد دخیل هستند اما هیچیک اختیار تصمیم گیری را ندارد.
وضع قطعه سازان هر روز بدتر می شود / دست گدایی مان جلوی بانک ها دراز است!
وی اضافه کرد: تا زمانی که قیمت واقعی نشود و خودروساز از زیان خارج نشود وضعیت به این منوال باقی خواهد ماند؛ هر سال وضعیت نقدینگی بدتر می شود و مجبوریم دست گدایی جلوی بانک دراز کرده تا از تسهیلات بانکی استفاده نمائیم که البته این هم نمی تواند ادامه دار شود برای اینکه بانک هم تا یک جایی به شرکت زیان ده وام می دهد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: اما راه کوتاه مدت این است که مبلغی را بوسیله منابع بانکی به خودروسازان اختصاص دهند و این مبلغ در شبکه تامین یعنی قطعه سازان توزیع شود تا اینکه قطعه سازان بتوانند فعالیت خودرا ادامه دهند.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت مواد اولیه، اظهار داشت: مواد اولیه یک بحث تامین دارد که در بازار با مشکل رو به رو است و یک بحث دیگر قیمت مواد اولیه است که در بازار بورس تعیین می شود؛ وقتی مواد اولیه قیمت آزاد دارد اما خودرو قیمت دستوری دارد یعنی تصمیم بر این است که این اقتصاد و خودروساز زیان ده شوند.
بیگلو اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که مواد اولیه شامل آهن، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی که به خودروساز و قطعه ساز فروخته می شود قیمت دستوری داشته باشد. ما نمی گوییم کل محصولات قیمت گذاری دستوری شوند بلکه فقط قیمت مواد مصرفی قطعه ساز و خودروساز را دستوری کنند تا محصول نهایی هم ارزان شود.
وی افزود: اگر هم مقرر است قیمت مواد اولیه در بورس تعیین شود، پس نباید قیمت خودرو را به صورت دستوری تعیین کنند.
اصلاح قیمت مواد اولیه، قیمت کارخانه ای خودرو را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد
وی افزود: همین الان اگر قیمت مواد اولیه در فولاد و آهن و محصولات پتروشیمی اصلاح گردد و به قیمت تمام شده به اضافه سود متعارف برسد، قیمت خودرو درب کارخانه تا ۳۰ درصد قابل کاهش است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار داشت: منتهی ظاهراً مقرر است تولیدکنندگان مواد اولیه سوهای چند ده هزار میلیاردی ببرند اما خودروساز و قطعه ساز که همیشه جلوی صف هستند، مقرر است نفرین مردم پشتشان باشد و زیان ببینند.

1399/11/19
21:50:58
0.0 / 5
1554
تگهای خبر: ارز , بازار , برند , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
شاپ SHAAP