گزارش شاپ؛
تغییر فرمول قیمت گذاری خودرو های گران به نفع افزایش تولید
با تصمیم جدید شورای رقابت، قیمت خودرو های گران و آپشن دار به شرط افزایش تولید، واقعی خواهد شد تا بدین سان خودروسازان انگیزه افزایش تولید و رفع نیازهای مردم را پیدا کنند.
به گزارش شاپ به نقل از مهر، بعد از شوک ارزی سال ۹۷ بود که بازار خودرو گرفتار آشفتگی شد و قیمت ها در بازار آزاد روند افزایشی خویش را شروع کرد تا جایی که قیمت برخی خودرو ها در بازار آزاد تا دو برابر قیمت کارخانه رسید و نارضایتی های زیادی را میان خریداران خودرو ایجاد کرد.
شکاف بین قیمت کارخانه ای خودرو و قیمت آن در بازار آزاد از یک سو باعث شد تا علاوه بر دلالان، برخی مردم هم با انگیزه حفظ ارزش سرمایه های خود به بازار خودرو ورود کنند و بعنوان خریدار در قرعه کشی های خودروسازهای مطرح کشور شرکت نمایند تا اگر در قرعه کشی برنده شدند، خودرو را با قیمت کارخانه ای تحویل گرفته و بعد با قیمت بیشتر در بازار آزاد به فروش برسانند.
از سوی دیگر شکاف قیمتی به وجود آمده در بازار خودرو در کنار قیمت گذاری نامناسب شورای رقابت باعث شد تا سود اصلی بازار خودرو به جیب دلالان و خریداران سرمایه ای خودرو برود و شرکتهای خودرو سازی به علت افزایش هزینه های خود با زیان انباشته زیادی مواجه شوند. برای مثال زیان انباشته شرکت ایران خودرو در حد فاصل سالهای ۹۶ تا ۹۸ حدود ۶ برابر افزایش یابد اما اجازه افزایش قیمت خودرو به اندازه افزایش هزینه ها به آن داده نشد.
این در حالی بود که هزینه های ارزی و ریالی شرکتهای خودرو سازی در چند سال گذشته افزایش یافته بود اما فرمولی که شورای رقابت برای تعیین قیمت مصوب کارخانه عرضه می داد، توانایی جبران هزینه های انجام شده را نداشت.
تغییر فرمول قیمت گذاری خودرو های گران قیمت و آپشن دار
در نهایت چندی قبل شورای رقابت با هماهنگی دولت مبادرت به تغییر فرمول محاسبه قیمت خودرو برای خودرو های گران قیمت کرد بگونه ای که اگر خودروسازان نسبت به افزایش ۵۰ درصدی تولید هر خودرو گران قیمت اقدام نمایند، اجازه خواهند داشت تا قیمت آن خودرو را به اندازه تفاوت بین قیمت مصوب و قیمت بازار آزاد بالا برند.
این تصمیم شورای رقابت باعث خواهد شد تا افزایش سود خودروسازان در گرو افزایش تولید باشد که با این کار عملاً عرضه خودرو در بازار افزایش خواهد یافت و قیمت خودرو در بازار به علت افزایش تولید و نزدیک شدن عرضه به تقاضا به سمت تعادل حرکت خواهد نمود.
بر اساس تصمیم شورای رقابت در حالی فرمول قیمت گذاری خودروهایی همچون پژو پارس اتوماتیک، پژو ۲۰۶ اتوماتیک، ۲۰۷ پانوراما، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس توربو، دنا پلاس توربوشارژ دستی، دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک، هایما توربو S۵ دستی، هایما توربو S۷ اتوماتیک، K۱۳۲ (تارا)، ساینا S، کوئیک، شاهین، آریا، برلیانس، چانگان و زوته تغییر کرده است که قیمت سایر خودرو های ارزانقیمت و معمولی بدون تغییر باقی خواهد ماند تا اقشار ضعیف همچنان امکان تأمین نیازهای خویش را داشته باشند.
افزایش قیمت خودرو به شرط افزایش تولید
در همین زمینه رضا شیوا، رئیس شورای رقابت اظهار داشت: در فرمول جدید یک ضریب به نام لاندا قرار دارد که میزان عرضه به بازار است. در مصوبه جدید علاوه بر اینکه تولیدکننده باید به هدف افزایش ۵۰ درصدی در تولید برسد میزان عرضه محصولات هم مورد محاسبه قرار می گیرد، بر همین مبنا اگر خودروساز با افزایش تولید عرضه را هم افزایش داد ضریب کامل را کسب و امکان افزایش قیمت را پیدا می کند.
وی افزود: برخلاف فرمول گذشته که برای برخی از خودرو های اقتصادی هنوز اجرایی می شود ما ملاک را افزایش تولید قرار داده ایم تا افزایش قیمتی نصیب خودروساز شود، البته باید بگویم ما در فرمول جدید به دنبال افزایش خاصی در قیمت خودرو نیستیم، در گذشته بر مبنای تورم بخشی که معمولاً هر سه ماه مورد محاسبه قرار می گرفت تغییرات قیمتی انجام می شد اما در فرمول جدید تغییرات قیمتی تحت تاثیر عوامل دیگری همچون متغیر افزایش تولید و افزایش عرضه است.
کنترل تقاضاهای سوداگرایانه بازار خودرو با واقعی شدن قیمت ها
علاوه بر این امیر جعفرپور، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد فرمول جدید قیمت گذاری خودرو های گران قیمت اظهار داشت: تقاضای مردم برای خرید خودرو در حال نزدیک شدن به میزان عرضه است و این تصمیم جدید عملاً سود را از جیب سوداگران خارج می کند تا در خودروسازی ها صرف فعالیتهای تحقیق و توسعه شود.
وی اضافه کرد: با تدبیر جدید بخشی از بازار خودرو که خودرو های پر تیراژ و خودرو های پر تقاضا را شامل می شود با قیمت قبلی و بخش دیگری از بازار خودرو که شامل خودرو های لوکس تر و آپشن دار می شود با قیمت بیشتری از جانب خودروساز به فروش می رسد.
این کارشناس صنعت خودرو در مورد مزیت های واقعی شدن قیمت خودرو تصریح کرد: این شیوه بهترین راهکار برای کنترل سوداگرانی است که تا ۱۰۰ درصد قیمت خودرو سود می بردند آن هم بدون اینکه هیچ گونه فعالیت اقتصادی و تولیدی داشته باشند.
جعفرپور در مورد تاثیر تغییر فرمول قیمت گذاری بر قیمت خودرو در بازار اظهار داشت: اگر خودروسازان متوجه شوند که خودرو ساختن برای آنها نه تنها ضرر ندارد بلکه یک سود معمولی قابل قبولی هم دارد، اساسا تولید خویش را افزایش خواهند داد و دو شیفت و سه شیفت کار خواهند کرد.
انتظار غلط ثبات قیمت ها با وجود افزایش هزینه ها
در حال حاضر به نظر می آید که با عنایت به جهش قیمت دلار و تاثیر آن بر هزینه های خودروسازان کشور، انتظار ثبات قیمت ها در بازار خودرو منطقی به نظر نمی رسد بلکه حداقل انتظار آن است که قیمت ها به میزان افزایش هزینه های تولید، افزایش پیدا کند تا بدین سان خودروسازان ورشکسته نشوند و همچنان به تولید خودرو و تأمین شغل در کشور ادامه دهند. انگیزه تولید برای خودروسازان باقی بماند.
منبع: شاپ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب