سایت علی بابا چینی و داستان موفقیت آن

سایت علی بابا چینی و داستان موفقیت آن

سرگذشت کمپانی علی بابا چینی از شروع در یک آپارتمان در بحبوحه بیماری فراگیر سارس در چین تا رسیدن به گردش مالی 700 میلیارد دلاری در سال بسیار خواندنی است.


به گزارش شاپ به نقل از مهر، هنگامی که نام علی بابا به گوشمان می خورد، داستان معروف و قدیمی علی بابا و ۴۰ دزد به ذهنمان می رسد. این داستانی است که تقریباً همه جای دنیا آنرا می شناسند و به صورتی به گوش غالب مردم جهان آشناست. این اتفاق موجب شد که جک ما (موسس سایت علی بابا چینی) را به فکر فرو برد و موجب شد که این نام را انتخاب نماید. در حقیقت جک ما در قسمتی از خاطرات خود می گوید: در سال ۱۹۹۸ به نام علی بابا فکر می کردم. از گارسون رستورانی در سانفرانسیسکو پرسیدم که علی بابا را می شناسی؟ او همان داستان علی بابا و ۴۰ دزد را نام برد، به خیابان رفتم و از هر فردی با ملیت های مختلف همین سوال را پرسیدم که با جوابی یکسان مواجه شدم. بدین سبب فهمیدم که علی بابا نامی است که برای همه مردم مفهومی یکسان و آشنا دارد و تلفظ آن راحت است. وقتی به نام سایت علی بابا چینی نگاه می نماییم، متوجه می شویم که جک ما کاملاً در انتخاب این نام حق داشته است. این نام کاملاً بومی بنظر می رسد و هر مخاطب و مشتری با آن راحت است در صورتیکه بسیار هم خاص و دوست داشتنی است. این یک برندینگ فوق العاده بود. اما آیا موفقیت سایت علی بابا چینی یا همان سایت علی اکسپرس تنها به خاطر نام آن بود؟ مسلماً نه. سایت علی بابا چینی در سال ۱۹۹۹ برمبنای یک ایده جذاب توانست بطور عملی وارد دنیای تجارت شود. در حقیقت این سایت یک پلت فرم جذاب و یک واسطه الکترونیکی میان تولید کننده و خریدار است. این سایت بدون اینکه خود بطور مستقیم در خرید یا فروش محصولات دخالت داشته باشد این خرید و فروش را مدیریت می کند. در حقیقت اگر بخواهیم مثالی ملموس از نوع کار سایت علی بابا چینی بزنیم، می توانیم از دیجی کالا در ایران و از آمازون در آمریکا نام ببریم. این دو برند با ایجاد یک پلت فرم خرید و فروش میان فروشنده و خریدار یک نوع رابطه الکترونیکی تحت عنوان فروشگاه اینترنتی به وجود آورده اند. در کلام ساده تر فروش و خدمات در این سایت به صورت مصرف کننده به مصرف کننده، تولید کننده به مصرف کننده و تولید کننده به تولید کننده می باشد. چگونه سایت علی بابا چینی موفق شد؟ سایت شرکت علی بابا چینی توانست در سال ۲۰۱۷ در رتبه بندی سایت ها توسط الکسا در رده ۱۰۱ قرار بگیرد. از جانب دیگر این شرکت در سال ۲۰۱۴ در بورس آمریکا با حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه عرضه اولیه شد و این میزان مبادله، موجب شد که این شرکت در آن سال در رده ۳۶ دنیا قرار بگیرد. اگر بطور کلی بخواهیم روند سایت علی بابا چینی را نگاه نماییم می توانیم اینطور بیان نماییم که این سایت در سال ۱۹۹۸ توسط ۱۷ نفر و به مدیریت جک ما پایه گذاری شد. در سال ۱۹۹۹ نخستین سایت و پلت فرم خودرا راه اندازی می نماید و در سال ۲۰۰۰ با جذب سرمایه های بانکی و شرکتی برای نخستین بار بطور جدی وارد بازار تجارت می شود. به جهت جدید بودن این پلت فرم در دنیا علی بابا توانست به سرعت در سال ۲۰۰۱ وارد سود شود. در سال ۲۰۰۵ نخستین تجارت جهانی سایت علی بابا چینی شروع شد و این سایت وارد همکاری با شرکت بزرگ یاهو شد. از آن سال به بعد سایت علی بابا چینی توانست انواع تکنولوژی های به روز دنیا را در سایت و پلت فرم خود پیاده کند و به صورتی همه نوع امکاناتی برای مشتریان خود فراهم آورد. همین موضوع موجب شد که علی بابا رفته رفته تبدیل به جدی ترین رقیب آمازون در سطح جهانی شد. همانطور که گفته شد این سایت و شرکت در سال ۲۰۱۴ در بورس آمریکا ارائه شد اما قبل تر از آن نیز در سال ۲۰۰۷ در بورس هنگ کنگ وارد شده بود. جک ما بعنوان موسس این شرکت در سن ۵۵ سالگی در سال ۲۰۱۹ آخرین روزهای مدیریت خود بر این پلت فرم را انجام داد و عملاً خودرا بازنشسته کرد. جک ما همان کسی بود که می خواست در رستوران های زنجیره ای در آمریکا استخدام شود اما به خاطر قد کوتاهش از مصاحبه های استخدامی رد شد و آنجا بود که سایت علی بابا متولد شد.
کسب و کارهای ایرانی مشابه سایت علی بابا چینی استفاده از تجربه های موفقیت و شکست کسب و کارهای نوین در دیگر کشورها به حتم یکی از را های کاهش ریسک کسب و کارهای نوپا در ایران به شمار می روند. استارتاچ ها و کسب و کارهایی زیادی در ایران طبق الگوی شرکت های بزرگ جهانی آغاز به کار کرده اند که از مهم ترین آنها می توان به خرده فروشی هایی مانند دیجی کالا digikala.com اشاره نمود. در زمینه ی خرید و فروش عمده محصولات غذایی و کشاورزی نیز پلت فرم هایی مانند باسکول https: //www.buskool.com فعالیت می نمایند. سایت باسکول با فراهم کردن بستری برای ارتباط میان خریداران و فروشندگان عمده می کوشد تا محیط مناسبی برای کسب و کارهای عمده و شرکت های بازرگانی در زمینه ی خرید و فروش عمده انواع محصولات غذایی و کشاورزی فراهم آورد. جالب است بدانید یکی از اهرم های رشد پایدار کشور چین در سالهای گذشته رشد بازارهای آنلاین در این کشور بوده است و نقش سایت علی بابا چینی در ورود کالاهای ساخت چین به بازارهایی همچون آمریکا بسیار مشهود بوده است. امید است با استفاده و بهره برداری از تجربیات چین دراین زمینه بتوانیم به رشد اقتصاد کشورمان ایران در زمینه بازارهای آنلاین کمک نماییم. با رشد فرهنگ استفاده از اینترنت و خرید اینترنتی در ایران امید می رود تا در سالهای پیش رو تعداد سایت های فعال چه در زمینه ی خرده فروشی و چه عمده فروشی در کشور بسیار بیشتر و پر رونق تر شود.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

1399/10/18
14:40:26
0.0 / 5
453
تگهای خبر: اینترنت , بازار , برند , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
شاپ SHAAP