آینده مبهم رانندگان سفرهای بین شهری
به گزارش شاپ، فعالیت تاکسی های اینترنتی بیشتر از هر زمان دیگری زیر سایه تصمیمات متغیر قرار دارد؛ تصمیم هایی که به قول رانندگان غالباً ناظر به رفاه مسافر است اما شرایط رانندگان را نادیده می گیرد.
به گزارش تجاری خبرگزاری مهر، فعالیت رانندگان تاکسی های اینترنتی اینروزها بیشتر از هر زمان دیگری زیر سایه تصمیمات متغیر و گاه متناقض نهادی قرار دارد؛ تصمیم هایی که به قول رانندگان غالباً ناظر به رفاه مسافر است اما شرایط و معیشت کسانی را که روزها پشت فرمان می نشینند نادیده می گیرد. هم زمان، نقش سرویس های بین شهری در سهولت سفر و برنامه ریزی خانوارها به نظر می رسد، دستاوردی که رانندگان می گویند نباید با تصمیمات ناگهانی و محدودکننده فدا شود.
علی اصغر شریفی دو سال است که باماکسیمکار می کند و بخش عمده فعالیتش در مسیرهای بین شهری تهران-مشهد - قم - اصفهان است. برای او سفرهای بین شهری فقط یک مسیر شغلی نیست؛ این مسیرها فرصت کسب درآمد و حفظ کیفیت زندگی هستند: «تحمل ترافیک تهران برایم دشوار است و در مسافرت بین شهری رانندگی و کسب درآمد راحتتر می شود.»
شریفی از تأثیر خبرها و تغییرات سیاستی بر روحیه رانندگان می گوید: «خبر می آید که می خواهند از راننده ها مالیات بگیرند، بعدش می گویند نه؛ اما بعد باید عوارض را به شیوه جدید پرداخت کنید. هر سری یک مورد جدید پیش می آید. با آنکه اخبار را خیلی دنبال نمی کنم، شنیدن این ها ناامیدم می کند و گاهی از کار منصرف می شوم. همه این ها به استرس کاری مان اضافه می کند.»
او همین طور به هزینه های جانبی سفرهای بین شهری، مانند عوارض، اشاره می کند که سهم هزینه سفر را بالا می برد و درآمد خالص راننده را تحت الشعاع قرار می دهد. از دید شریفی، راهکار این نیست که شیوه های قدیمی و پراکنده جابه جایی را بازگردانیم: «مردم دعا می کنند به جان این سرویس ها؛ به جای این که سه چهار بار ماشین عوض کنند و درگیر برنامه ریزی سفر شوند، از خدمات بین شهری نظیر ماکسیم استفاده می نمایند و این موجب می شود برنامه ریزی شان دقیق تر باشد. امروز همه به تکنولوژی و مسیریابی لحظه ای عادت کرده اند، چرا باید به عقب برگردیم؟»
گل علی امین پور، چهار سال است با ماکسیم کار می کند و پیشتر در آموزش وپرورش بازنشسته شده است. او علاوه بر ماکسیم، در سرویس مدارس هم فعال است و بخش قابل توجهی از معیشت خویش را از سفرهای بین شهری تامین می کند. به قول او، تصمیمات و مقرراتی که بی ضابطه و بدون هماهنگی با شرکت ها و رانندگان اتخاذ می شود، نتیجه ای جز به هم ریختن زندگی میلیونها نفر ندارد: «اگر سفرهای بین شهری ممنوع شود، زندگی من از نظر مالی مختل نخواهد شد اما با عنایت به سن و شرایطم، تغییر شغل دشوار خواهد بود. حقوق بازنشستگی به تنهایی کافی نیست و ماکسیم بخش زیادی از هزینه های زندگی ام را جبران می کند.»
گل علی امین پور راننده باسابقه خدمات اینترنتی
امین پور ضمن اشاره به سابقه طولانی مدت خود در حمل و نقل هشدار می دهد که بازگشت به شیوه سنتیِ مسافرگیری در ترمینال ها مشکلات نظارتی و ایمنی را افزایش می دهد: «قبلاً خودرو های شخصی در ترمینال ها بدون هیچ نظارتی مسافر می گرفتند. امروز حداقل اطلاعات رانندگان ثبت می شود و امکان کنترل وجود دارد. اگر باردیگر به شیوه سنتی برگردیم، مشکلات بیشتری ایجاد خواهد شد.»
هر دو راننده بر یک نکته اصلی تاکید دارند: سفرهای بین شهری نه فقط منبع درآمد بلکه سازنده نظم روزمره مسافرانی است که بر مبنای وجود خدمات آنلاین برنامه ریزی می کنند. بازگرداندن محدودیت یا ممنوعیت این نوع سفرها می تواند دستاوردهای زیر را به دنبال داشته باشد:
کاهش درآمد رانندگان و فشار بیشتر بر معیشت کسانیکه به این مسیرها وابسته اند.
بازگشت به شیوه هایی که نظارت کمتر و مخاطرات بیشتری برای مسافران و رانندگان دارد.
ایجاد اختلال در نظم سفر شهروندان که برنامه ریزی و استراحت آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.
در پیوند با این دغدغه ها، خواسته های رانندگان از شرکتهای عرضه کننده خدمات و سیاست گذاران واضح است: تصمیم گیری ها باید هماهنگ، شفاف و عادلانه باشد، ظرفیت ها و مزایای تکنولوژی در حمل و نقل بین شهری باید حفظ شود و قبل از اجرای تغییرات گسترده، مطالعات اثر و مشورت با ذی نفعان صورت گیرد. همان گونه که شریفی می گوید، مردم «دوست دارند آنلاین باشند و پیشرفت کنند، نه این که به عقب برگردند.» و این جمله شاید خلاصه ترین دلیل برای محافظت و تقویت سرویس های بین شهری در نظام حمل و نقل امروز باشد
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد. بطور خلاصه، برای او سفرهای بین شهری فقط یک مسیر شغلی نیست؛ این مسیرها فرصت کسب درآمد و حفظ کیفیت زندگی هستند: تحمل ترافیک تهران برایم دشوار است و در سفر بین شهری رانندگی و کسب درآمد راحتتر می شود. گل علی امین پور راننده باسابقه خدمات اینترنتی امین پور ضمن اشاره به سابقه طولانی مدت خود در حمل و نقل هشدار می دهد که برگشت به شیوه سنتیِ مسافرگیری در ترمینال ها مشکلات نظارتی و ایمنی را افزایش می دهد: قبلاً خودروهای شخصی در ترمینال ها بدون هیچ نظارتی مسافر می گرفتند. امروز حداقل اطلاعات رانندگان ثبت می شود و امکان کنترل وجود دارد.
منبع: shaap.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم در مورد این مطلب نظر دهید