با 2 هواپیما ایرلاین تاسیس کنید!
شاپ: سازمان هواپیمایی کشوری با اصلاح مقررات، شرط حداقل پنج هواپیما برای تأسیس ایرلاین را به دو فروند کاهش داد؛ تصمیمی که می تواند راه ورود سرمایه گذاران کوچک تر به صنعت هوایی را باز کند.
صنعت هوانوردی ایران شاهد تغییر مهمی در دستورالعمل های تأسیس شرکت های هواپیمایی است. سازمان هواپیمایی کشوری با بازبینی در مقررات، شرط حداقل پنج فروند هواپیما برای دریافت مجوز ایرلاین را به دو فروند کاهش داده است؛ اقدامی که کارشناسان آنرا گامی درجهت جذب سرمایه گذاران کوچک تر و افزایش رقابت در بازار هوایی کشور می دانند.
به گفته معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری مجید اخلاقی، تا قبل از این، الزام به داشتن ناوگان بزرگ، مانعی جدی برای ورود فعالان جدید به عرصه پرواز بود.
بسیاری از سرمایه گذاران خصوصی با وجود علاقه و توان نسبی، توانایی تامین پنج هواپیمای عملیاتی را نداشتند و از همین رو، صنعت هوایی کشور در انحصار تعداد محدودی شرکت باقیمانده بود.
با تغییر این قانون، مسیر برای ایجاد ایرلاین های کوچک اما تخصصی هموارتر شده و انتظار می رود طی سالهای آینده شاهد تنوع بیشتر در بازار پروازهای داخلی و منطقه ای باشیم.
کارشناسان حوزه حمل و نقل هوایی باور دارند کاهش این الزام، علاوه بر افزایش تعداد بازیگران در بازار، می تواند به بهبود کیفیت خدمات نیز منجر شود.
رقابت میان ایرلاین های جدید و شرکت های باسابقه، مشتریان را در موقعیت انتخاب بهتر قرار می دهد و همین مورد می تواند به پیشرفت سطح خدمات، از قیمت گذاری گرفته تا رفاه مسافران، بینجامد.
از سوی دیگر، تحریم های خارجی و محدودیت های در رابطه با تامین هواپیما همیشه یکی از موانع بزرگ برای توسعه این صنعت بوده است.
با این حال، مقامات سازمان هواپیمایی تاکید دارند که طی سالیان اخیر مسیرهای جایگزین برای ورود ناوگان جدید شناسایی شده و امکان تامین هواپیما بازهم وجود دارد.
هرچند فشارهای بیرونی ادامه دارد، اما تجربه نشان داده که بخش هوایی کشور توانسته است با استفاده از روش های متنوع، نیازهای خودرا تا حدی تامین کند.
سیاست جدید سازمان هواپیمایی، در حقیقت تلاشی است برای متعادل سازی میان چالش های موجود و فرصت های پیش رو. بااینکه ورود شرکت های کوچک تر لزوماً به معنای حل همه مشکلات صنعت نیست، اما می تواند فضای تازه ای برای سرمایه گذاری های نو و جذب منابع مالی جدید بوجود آورد.
به گفته مهدی باقری، کارشناس حمل ونقل و ترانزیت، این تصمیم علاوه بر رونق اقتصادی، می تواند به اشتغال زایی، توسعه شبکه پروازی در شهرهای کمتر برخوردار و افزایش دسترسی مردم به حمل و نقل هوایی کمک نماید.
این کارشناس عنوان نمود که حمل و نقل هوایی نسبت به سایر شیوه های حمل و نقل، ساختار بروزی دارد و رقابت بازیگران صنعت هوانوردی، به پیشرفت جایگاه هوایی در منطقه و اوراسیا کمک خواهد نمود.
با کاهش الزام اولیه از پنج به دو فروند هواپیما، صنعت هوایی ایران در آستانه فصل تازه ای قرار گرفته است؛ فصلی که می تواند رقابت، نوآوری و کیفیت خدمات را در بازار پروازهای داخلی و بین المللی ارتقا دهد.
سازمان هواپیمایی کشوری با بازنگری در مقررات، شرط حداقل پنج فروند هواپیما برای دریافت مجوز ایرلاین را به دو فروند کاهش داده است؛ اقدامی که کارشناسان آن را گامی درجهت جذب سرمایه گذاران کوچک تر و افزایش رقابت در بازار هوایی کشور می دانند.
به گفته معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری مجید اخلاقی، تا پیش از این، اجبار به داشتن ناوگان بزرگ، مانعی جدی برای ورود فعالان جدید به عرصه پرواز بود.
با تغییر این قانون، مسیر برای ایجاد ایرلاین های کوچک اما تخصصی هموارتر شده و انتظار می رود طی سالهای آتی شاهد تنوع بیشتر در بازار پروازهای داخلی و منطقه ای باشیم.
کارشناسان حوزه حمل و نقل هوایی باور دارند کاهش این الزام، علاوه بر افزایش تعداد بازیگران در بازار، می تواند به بهبود کیفیت خدمات هم منجر شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم در مورد این مطلب نظر دهید