سهم ناچیز مصر در تجارت خارجی ایران

سهم ناچیز مصر در تجارت خارجی ایران

به گزارش شاپ، آمار تجارت خارجی نشان داده است از مجموع ۵۳.۱۶ میلیارد دلار صادرات ایران در سال ۱۴۰۱، مصر کمتر از ۰.۰۲ درصد، یعنی ۹.۴۸ میلیون دلار را به خود اختصاص داده و از این نظر در جایگاه هفتادم در بین شرکای تجاری ایران قرار گرفته و در همین زمان آهن و فولاد مهم ترین کالای صادراتی ایران به کشور بوده است.


به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، مرکز پژوهش های اتاق تجاری ایران در گزارشی تحت عنوان «سیاست تجاری مصر» روندهای کلیدی دیپلماسی اقتصادی مصر، اهداف دیپلماسی اقتصادی و استراتژی ملی صادرات این کشور را بررسی نموده است.
در بخشی از این گزارش هم روابط تجاری ایران و مصر بررسی شده که نشان میدهد باتوجه به زمینه های سیاسی، دو کشور سال ها روابط تجاری محدودی داشته اند.
بر این اساس از مجموع ۵۳.۱۶ میلیارد دلار صادرات ایران در سال ۱۴۰۱، مصر کمتر از ۰٫۰۲ درصد، یعنی ۹.۴۸ میلیون دلار را به خود اختصاص داده و از این نظر در جایگاه هفتادم در بین شرکای تجاری ایران قرار گرفته است. در حوزه واردات هم این کشور از مجموع ۵۹.۶۵ میلیارد دلار واردات ایران، با اختصاص ۰.۰۱ درصد به خود، یعنی ۵.۷ میلیون دلار در جایگاه هفتاد و هفتم قرار گرفته است.
همینطور در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مجموع صادرات ایران به مصر معادل ۷۱۰ تن به ارزش بیشتر از ۲۷۰ هزار دلار و مجموع واردات ایران از مصر کمتر از هشت تن به ارزش کمتر از ۲۷۹ هزار دلار بوده است.
در مجموع بررسی روند تغییرات تجارت دو کشور هم نشان می دهد، تجارت ایران و مصر در بازه ۱۴۰۱-۱۳۹۵ کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است. حجم تجارت دو جانبه ایران و مصر بعد از خروج ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم ها ضد ایران با کاهش بسیار شدیدی همراه بوده است؛ بطوریکه این رقم از ۲۱۸ میلیون دلار در سال ۱۳۹۷ به کمتر از هفت میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ رسیده است؛ هر چند از این سال تا سال ۱۴۰۱ با آهنگ بسیار ملایم روند افزایشی داشته است.
چه کالاهایی بین ایران و مصر مبادله می شود؟
در این بین در سال ۱۴۰۱، سنگ و کنستانتره منگنز، تابلوها، پانل ها و پایه های مورد استفاده در صنایع برق و الکترونیک و خودتراش های سه گروه کالای اول وارداتی ایران از مصر و در همین سال محصولات آهن و فولاد، اجزا و قطعات کلاچ خودرو و کاتالیزورهای شیمیایی مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به مصر بوده است.
در قسمت دیگری از این گزارش ذکر شده که مصر بدنبال افزایش فروش کالاهای خود در بازار ایران است و در این بین مصر می تواند در شرایط تحریم ایران با شرایط مناسب تجاری و با بهره گیری از پول ملی خود برخی کالاهای مصرفی را دریافت کند. در مقابل ایران با بهبود روابط خود با مصر می تواند راه هایی را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود در منطقه همچون استفاده از کانال سوئز و افزایش صادرات خود به مصر فراهم کند؛ بخصوص این که ایران تلاش دارد با هدف مقابله با تحریم ها و در امتداد افزایش تاب آوری کشور ارتباطات تجاری خود با بازارهای منطقه را تقویت کند.
پیش نیازهای ورود به بازار مصر
بر این اساس ایران بدنبال دور زدن تحریم های آمریکا و صادرات به کشورهای همسایه است و مصر فرصت بسیار خوبی برای صادرات کالاهای مصرفی فراهم می آورد. جمعیت ۱۰۹ میلیونی مصر می تواند بازار قابل قبولی برای محصولات ایرانی باشد که پیش نیاز بهره گیری از آن علاوه بر شناخت الزامات ورود به آن، در گرو برداشته شدن زنجیر تحریم ها، انعقاد قراردادهای تسهیل گر تجارت و تحقق الزامات مالی و بانکی است.
همینطور گسترش روابط اقتصادی با مصر به عنوان دروازه ورود به قاره آفریقا هم اهمیت دارد، چونکه این کشور عضو بازار مشترک کشورهای شرق و جنوب آفریقا است؛ پیمانی با ۲۱ کشور و جمعیتی بیشتر از ۵۸۲ میلیون نفر که تولید ناخالص داخلی آنها در سال ۲۰۱۹ برابر با ۹۱۹ میلیارد دلار بود و پیش بینی میش ود این رقم تا سال ۲۰۴۳ به ۳۱۵۰ میلیارد دلار برسد. بدین سبب گسترش روابط اقتصادی با مصر و نهادینه شدن آن در کلیت اقتصاد ایران می تواند فرصت های بی بدیلی را در آینده نزدیک و دور به دنبال داشته باشد.




منبع:

1402/11/13
12:48:22
5.0 / 5
204
تگهای خبر: ارز , بازار , تولید , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴