کارمندان چطور به یک سازمان وفادار می مانند؟

کارمندان چطور به یک سازمان وفادار می مانند؟

به گزارش شاپ، جاب ویژن در یک پژوهش که اخیرا منتشر نموده، تلاش داشته در چارچوب یک گزارش تخصصی، پاسخی به این پرسش بدهد.



به گزارش شاپ به نقل از مهر، هیچ کس نیست که دلش بخواهد هر چند وقت یکبار طعم تلخ تغییر شغل را بچشد و از این شرکت به آن شرکت به دنبال شغل جدید بگردد. هیچ سازمانی هم نیست که دوست داشته باشد نیرویی که پس از ماه ها تلاش به دست آورده را به آسانی از دست بدهد. اما چه چیزی سبب می شود که کارمندان از یک شرکت فرار کنند؟ پاسخ این سوال شاید در درک متفاوت کارفرماها از دغدغه کارمندانشان باشد. جاب ویژن در یک پژوهش که اخیرا منتشر نموده، تلاش داشته در چارچوب یک گزارش تخصصی، پاسخی به این پرسش بدهد. این گزارش که تحت عنوان «بررسی معیارهای انتخاب شغل، عوامل ماندگاری و عوامل ترک شغل کارکنان» انتشار یافته، با نظرسنجی از سه هزار نفر به دست آمده و نشان داده است با این که حقوق مناسب در صدر معیارهای کارکنان برای انتخاب شغل یا ماندگاری در کارشان قرار دارد، اما شاید دلیل اصلی را بتوان در تفاوت نگاه کارفرمایان به دغدغه های کارکنانشان پیدا کرد.
کارجویان چه معیارهایی برای انتخاب شغل دارند؟
هدف نهایی بیشتر آدم ها از کار کردن، داشتن درآمد است. ۹۲ درصد از شرکت کنندگان در پژوهش جاب ویژن حقوق مناسب را بعنوان معیار مهم انتخاب شغل خود برگزیده اند. پس از آن نوبت به مواردی مثل امکان ارتقا و طراحی مسیر شغلی، رابطه خوب بین افراد سازمان و مزایای کاری مثل سفر، وعده غذایی و… می رسد.
طبیعتاً بین گروههای مختلف کارجویان تفاوت هایی در معیارهای انتخاب شغل وجود دارد و همه معیار ثابتی برای این تصمیم ندارند. برای مثال ۶۰ درصد از خانم ها برای انتخاب شغل به ساعت کاری منعطف توجه ویژه ای دارند. به صورت کلی ۳ معیار امکان دورکاری، ساعت کاری منعطف و موقعیت مکانی شرکت از مواردی هستند که برای زنان اهمیت بالاتری نسبت به مردان دارد.
جوان ترها بیشتر به دنبال توسعه فردی هستند. به صورتی که این معیار در میان معیارهای اصلی کارجویان گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال جایگاه ویژه ای را به خود مختص کرده است. در طرف مقابل افرادی که سابقه کاری بالای ۱۰ سال دارند، رابطه خوب بین افراد سازمان را مهم تر می دانند. همچون دیگر معیارهایی که برای افراد باسابقه نسبت به دیگر کارجویان مهم تر است، میتوان به برخورداری از جایگاه استراتژیک و اثرگذار در سازمان، برند و اعتبار سازمان و در حال رشد بودن سازمان اشاره نمود.
چه عواملی شاغلان را به تصمیم سخت مجبور می کند؟
ترک شغل تصمیم ساده ای نیست و بسیاری عوامل امکان دارد در نهایت کارکنان یک شرکت را مجبور به پایان همکاری کند. درست مثل معیارهای انتخاب شغل، معیار اصلی کارکنان برای ترک شغل هم حقوق است.

اگر کارکنان یک سازمان احساس کنند امکان ارتقا برایشان وجود ندارد یا شرایط آموزش و توسعه فردی برایشان فراهم نیست، در تصمیم خود برای ماندگاری در سازمان تجدید نظر می کنند.
در بین کارجویان آقا و خانم، خانم ها بیشتر معیارهای «نبود ساعت کاری منعطف» و «عدم امکان دورکاری» را بعنوان عوامل ترک شغل خود معرفی کرده اند. کسانی که سنین بالاتر از ۳۰ سال دارند هم گفته اند اگر جایگاه استراتژیک و تاثیرگذاری در سازمان نداشته باشند یا رابطه خوبی بین افراد سازمان وجود نداشته باشد، احتمال ترک شغلشان بالاست.
اشتباه استراتژیک منابع انسانی سازمان ها در درک نیاز کارکنان
جاب ویژن همزمان با نظرسنجی از کارجویان، از منابع انسانی شرکت ها که نقش کارفرما را ایفا می کنند، سوالات مشابهی پرسیده و از آنها خواسته نظرشان در رابطه با معیارهایی که می تواند در تصمیم کارکنان مهم باشد را بازگو کنند. نتیجه اینست که کارفرمایان فکر می کنند رابطه خوب بین افراد سازمان حتی از حقوق مناسب هم معیار مهمتری است. البته در میان معیارهای کارکنان و تصورات کارفرمایان تفاوت های معنادارتری هم وجود دارد که نشان داده است خیلی از کارفرمایان در درک نیاز کارکنانشان گرفتار خطا و اشتباه استراتژیک شده اند.

برای نمونه در مورد کارکنان خانم، امکان ارتقای شغلی معیار دومی است که در انتخاب شغل تأثیر گذار است، اما کارفرمایان فکر می کنند جایگاه این معیار در رتبه هفتم قرار دارد. در طرف مقابل کارفرمایان فکر می کنند درحال رشد بودن سازمان می تواند در نگاه کارکنان جایگاه ویژه ای برای انتخاب شغل داشته باشد، اما برای خانم ها این معیار در رده دهم قرار گرفته و برای خیلی از کارجویان خانم اهمیت چندانی ندارد.
یک تصور غلط در میان کارفرمایان وجود دارد که در نظرسنجی جاب ویژن به خوبی نمایان شده است. آنها فکر می کنند برای تمامی کارجویان در گروههای سنی مختلف، با جنسیت متفاوت و با سابقه کم و زیاد، معیارهایی مثل درحال رشد بودن سازمان، برند و اعتبار سازمان و ماهیت کار جایگاه ویژه دارد اما این معیارها در نگاه کارجویان از اهمیت بسیار کمتری قرار دارد و اغلب کمتر از ۵۰ درصد کارجویان به چنین مواردی برای انتخاب شغل یا ماندگاری در سازمان فکر می کنند.
گزارش معیارهای انتخاب شغل، عوامل ماندگاری و عوامل ترک شغل کارکنان، یکی از گزارش های آماری جاب ویژن از شرایط بازار کار است که نسخه کامل آنرا می توانید از اینجا دریافت و مطالعه کنید.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


منبع:

1402/08/18
12:46:27
5.0 / 5
219
تگهای خبر: آموزش , بازار , برند , غذا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵