پاسخی به ادعای خودروسازان در رابطه با کمبود قطعه برای تولید خودرو

پاسخی به ادعای خودروسازان در رابطه با کمبود قطعه برای تولید خودرو

به گزارش شاپ، رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران اظهار داشت: اگر خودروسازان می گویند انبارهای آنها مملو از خودروهایی است که با کمبود قطعه مواجهند، چطور خط تولیدشان دایر است؟



به گزارش شاپ به نقل از مهر، سید احمد حسینی رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در نشست خبری با اشاره به اینکه یکی از اشکالات این صنف در ارتباط با درگاه ملی مجوزها است، اظهار نمود: ما مخالف تکنولوژی نیستیم، اما استفاده از این درگاه برای صدور پروانه های صنفی مشکلاتی برای اصناف بوجود آورده و سبب شده خروجی سامانه نوین اصناف به یک دهم کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر به نظر می آید متولیان بدون توجه به قانون نظام صنفی درگاه را راه اندازی کرده اند.
به گفته وی مشکل دیگر صنف لوازم یدکی خودرو، ورود خودرو های دست دوم است که احتمالا مسائل و مشکلاتی به همراه خواهد داشت که اگر دیده نشود، اتحادیه در مظان افترا قرار می گیرد. مطابق قانون خودروسازان باید خدمات بعد از فروش عرضه بدهند که این شامل عرضه قطعات هم هست. هم اکنون یکی از چالش های صنف اینست برخی خودروسازان، بخصوص مونتاژی ها به تکالیف قانونی خود عمل نمی کنند و ضعف هایی دارند که سبب شده مصرف کننده با کمبود قطعات مواجه باشد.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: حالا در حالی که اعلام شده امکان واردات خودرو های دست دوم با کارت بازرگانی وجود دارد، پیشبینی می شود به علت نبود نمایندگی برخی خودرو ها، مصرف کننده برای تأمین قطعات با مشکلات عدیده مواجه شود.
حسینی با اشاره به اینکه صادرات قطعات یدکی پنهانی صورت نمی گیرد، اما امروز به صورت غیرکارشناسی و به خاطر نبود زیرساخت ها، مقرر شده دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ آیین نامه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای لوازم یدکی تصویب شود، اظهار داشت: این منجر به کمبود کالا، بالا رفتن قیمت و افزایش شوتی ها خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات صنف لوازم یدکی، تخصیص ارز است، خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ درصد قطعات یدکی وارداتی هستند و بسیاری از قطعات تولیدی هم مواد اولیه وارداتی دارند. ازاین رو تسریع در تخصیص ارز اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر قطعات بعضی از ماشین های خارجی و ماشین های سنگین معدنی، راهسازی و صنعتی فقط در چند کشور دنیا صورت می گیرد و واردات آنها فرایند پیچیده ای دارد.
حسینی در ادامه اظهار داشت که برخی افراد که تحت عنوان ترخیص کار شناخته می شوند، کارت بازرگانی دارند و برای بقیه هم قطعات وارد می کنند و بخشی از بیش اظهاری یا کم اظهاری ها هم در ارتباط با این افراد است، اما این افراد تخصص لازم را ندارند، شناسه کالا هم دریافت نمی کنند و اعضای صنف و مصرف کننده را گرفتار مشکل می کنند.
وی اضافه کرد: اخیراً اعلام شده که واردکننده ها به میزان میانگین دو سال قبلشان مجاز به واردات هستند. اما امکان دارد اعضای صنف با عنایت به نیاز بعضی از اقلام را در دو سال قبل کمتر وارد کرده باشند. این تصمیم سبب می شود به واردکننده رسمی ارز اختصاص نیابد و به جای آن کسانی که در حوزه های مختلف کار می کنند و تخصص ندارند مجاز به واردات باشند.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در ادامه با اشاره به اینکه این اتحادیه برای نخستین پرچمدار پاویون ایران در نمایشگاه کراچی پاکستان خواهد بود، اظهار داشت که این نمایشگاه چهار تا هفت آبان برگزار می شود.
وی ضمن اشاره به ممنوعیت واردات برخی کالاها، اظهار داشت: در مورد برخی کالاها، با ممنوعیت واردات، نه تنها کیفیت بالا نرفته، بلکه فقط کالا گران شده است. ازاین رو بهتر است برای پشتیبانی از تولید داخل از ابزارهای تعرفه ای و یارانه استفاده گردد. از سوی دیگر کیفیت هم در این سال ها بالا نرفته، چون ارتباط ما با دنیا قطع بوده است.
حسینی در رابطه با ادعای خودروسازان در خصوص مشکلات تأمین قطعه برای خودروهایی که در انبار مانده، اظهار داشت: اگر خودروسازان می گویند انبارهای آنها مملو از خودروهایی است که با کمبود قطعه مواجهند، چطور خط تولیدشان دایر است؟


منبع:

1402/08/02
12:30:21
5.0 / 5
240
تگهای خبر: ارز , تولید , خدمات , رنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳