بازار مسکن حومه پایتخت در دام رکود

بازار مسکن حومه پایتخت در دام رکود

به گزارش شاپ، بازار مسکن در شهر های اطراف تهران همچون پردیس، پرند و هشتگرد هم چنان در رکود به سر می برد و باآنکه برخی واسطه های ملکی تلاش در القای انتظارات افزایشی دارند، شش عامل شامل فشار فروش، خروج تقاضای سفته بازی، پایین بودن توان خرید، اعمال مالیات بر خانه های خالی، پیش خور کردن تورم و ایجاد حباب در بازار املاک شرایطی را رقم زده که امیدی به رونق خرید و فروش مسکن نیست.


به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، موج رکود بازار مسکن شهر تهران سریعا به شهر های اطراف کشیده شده است. بررسی ها نشان میدهد افزایش امیدواری نسبت به شرایط اقتصادی ایران که می تواند بخش های مولد همچون حوزه ی ساخت و ساز را به حرکت درآورد خروج سفته بازان و دلالان از بازار مسکن را به دنبال داشته است. در کنار این مورد عدم تناسب بین قیمت مسکن و توان خرید متقاضیان خانه اولی به کسادی معاملات دامن زده است. البته افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از راه اوراق تسه از ۴۸۰ به ۹۶۰ میلیون تومان امکان دارد در بالا بردن قدرت خرید موثر باشد.
برآورد کلی از صحبت های واسطه های ملکی در شهر های کرج، پردیس، پرند و هشتگرد نشان میدهد از شروع خردادماه همزمان با کاهش قیمت دلار و زمزمه های دریافت مالیات از واحدهای خالی که میتوان شهر های جدید را تحت تأثیر قرار دهد بازار مسکن گرفتار افت شده و الان معاملات در رکود کامل به سر می برد.
در عین حال بنظر می رسد که بعد از تخلیه حباب قیمتی که از آذر سال قبل تا اردیبهشت سال جاری بوجود آمده بود از حدود ۲۰ روز قبل نرخ های پیشنهادی ثابت مانده است. باآنکه برخی مشاوران املاک تلاش در القای انتظارات تورمی دارند اما بنظر می رسد سازندگان و فروشندگان، تورم بازار مسکن را پیش خور کرده اند و ظرفیتی برای رشد مجدد وجود ندارد.


بررسی نرخ های پیشنهادی فروش آپارتمان در شهر جدید پردیس نشان میدهد واحدهای آماده و نیمه کاره در مقایسه با اردیبهشت ماه با افت بیشتر از ۲۰ درصد روبرو شده است. به صورت مثال در فاز ۸ پردیس قیمت یک واحد ۹۷ متری آماده ۲.۷ میلیارد تومان تعیین شده؛ در صورتیکه تا حدود دو ماه قبل قیمت آن در محدوده ۳.۵ میلیارد تومان بود.
طی چهار سال قبل به دلایلی همچون، تورم عمومی، رکود معاملات و نوسانات نرخ مصالح ساختمانی، بخش ساخت و ساز گرفتار رکود شده است. با اینحال برخی کارشناسان معتقدند ثبات اقتصاد کلان و کاهش انتظارات تورمی می تواند به افزایش تمایل برای تولید مسکن بینجامد که نکته ی مثبتی برای بازار مسکن خواهد بود و می تواند به ادامه ی ثبات قیمت منجر شود.




منبع:

1402/04/15
16:00:26
5.0 / 5
339
تگهای خبر: بازار , تولید , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
شاپ SHAAP