جزئیات واردات خودرو های کارکرده

جزئیات واردات خودرو های کارکرده

شاپ: به گزارش شاپ، واردات تمام خودرو ها در گام اول احتیاج به مجوز ثبت سفارش وزارت صمت، دریافت گواهی از استاندارد و محیط زیست دارد همینطور باید منشاء ارز واردات خودرو به تایید بانک مرکزی برسد.



به گزارش شاپ به نقل از مهر، ۲۸ خرداد ماه لایحه واردات خودروی کارکرده زیر پنج سال ساخت در ۲۸ خردادماه به تصویب مجلس رسید.
بر اساس این مصوبه؛ موارد زیر بعنوان مواد (۱۱) تا (۱۳) به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن الحاق می شوند:
ماده ۱۱- به منظور تنظیم بازار خودرو، واردات خودرو های کارکرده مجاز می باشد.
تبصره ۱- برای واردات این خودرو ها، انتقال فناوری مبحث بند (۲) و هم بند (۳) ماده (۴) این قانون، لازم الرعایه نمی باشد.
تبصره ۲- آیین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی همچون نحوه تأمین ارز مورد نیاز و پشتیبانی از تولید داخل، ضوابط فنی این خودرو ها (عمر کمتر از ۵ سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، ظرف مدت یک ماه بعد از لازم الاجرا شدن قانون تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است گزارش عملکرد این ماده را هر ۶ ماه به کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.
ماده ۱۲- تبصره (۶) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق ورودی گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها- مصوب ۱۳۷۱- به شرح زیر اصلاح و تبصره (۸) ماده واحده مذکور حذف می شود:
تبصره ۶- ارزش ماشین آلات راهسازی و خودروهایی که ورود آنها به کشور مجاز می باشد (اعم از نو، کارکرده)، هر سال بعد از بررسی مستندات قابل دسترس، ازجمله قیمت شرکتهای تولید کننده و یا قیمت نمایندگی های اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار (در خصوص ماشین آلات و خودرو های کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار می گیرد.
ماده ۱۳- استفاده از استانداردهای ملی کشور و یا استانداردهای کشور مبدأ تولید کننده برای خودرو های وارداتی مبحث این قانون، با تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است.
ضوابط واردات خودرو های کارکرده
با توجه به این مصوبه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند نسبت به واردات اقدام نمایند. در لایحه آمده است آیین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی همچون نحوه تأمین ارز مورد نیاز و پشتیبانی از تولید داخل، ضوابط فنی این خودرو ها و نحوه احراز آنها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و تعیین صلاحیت، آنها به پیشنهاد وزارت، صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد.
علاوه بر این حذف شرط نمایندگی در لایحه دولت برای واردات خودرو های کار کرده و انتقال فناوری به همراه داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده حذف گردیده است و واردات خودرو های کارکرده با عمر کمتر از پنج سال خودرو ها باید دارای تاییدیه استاندارد و محیط زیست باشند.
ارزش ماشین آلات راه سازی و خودروهایی که ورود آنها به کشور مجاز می باشد (اعم از نو و کارکرده هر سال بعد از بررسی مستندات قابل دسترس همچون قیمت شرکتهای تولید کننده و یا قیمت نمایندگی های اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار در مورد ماشین آلات و خودرو های (کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار می گیرد. البته حذف کلی تبصره ۸ قانون خودرو (وصول حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات بر مبنای ارزش نو سال ساخت) اعمال شده است.
جزئیات حقوق ورودی خودروها
حقوق ورودی خودرو سواری در سال ۱۴۰۲ مآخذ حقوق ورودی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) خودرو بستگی به حجم موتور و نوع سوخت و قوای محرکه آن دارد؛ به صورت مثال حقوق ورودی خودرو های بنزینی به شرح ذیل است:
بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی سی ۲۰ درصد
بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی سی ۷۰ درصد
بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی ۹۵ درصد
بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی ۱۳۵ درصد
بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۶۵ درصد
بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی سی، ۱۷۵ درصد
هزینه های گمرکی در واردات خودرو های کارکرده
۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
یک درصد حقوق ورودی بعنوان عوارض هلال احمر
عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی
عوارض واردات خودرو های بنزین سوز و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی
عوارض ریالی واردات مینی بوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری
عوارض واردات خودرو های سواری به میزان ۵ درصد ارزش فوب
در صورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی ۲ درصد مالیات علی الحساب
علاوه بر این هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده یا یک و نیم ( ۱.۵) درصد ارزش خودرو (۱۰) درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی) سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره گذاری هزینه نقل و انتقال دارایی عوارض شهرداری به هنگام پلاک بسته به نوع خودرو دارد.
منظور از سواری شامل سواری معمولی، سواری استیشن و سواری کار مطابق ماده ۱ آیین نامه راهنمایی و رانندگی و اصلاحات بعدی آن (ظرفیت با راننده تا ۱۵ نفر) می باشد. واردات تمام خودرو ها در گام اول احتیاج به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، دریافت گواهی از استاندارد و محیط زیست دارد. همینطور باید منشأ ارز واردات خودرو به تأیید بانک مرکزی برسد.
خبرگزاری مهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


منبع:

1402/03/31
09:39:13
5.0 / 5
322
تگهای خبر: ارز , استاندارد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱