طلسم هندی ها در چابهار!

طلسم هندی ها در چابهار!

به گزارش شاپ، همکاری ایران و هند در چابهار عمری طولانی دارد، اما هر بار به بهانه ای ناتمام مانده و الان با وجود حضور تجهیزات در این بندر، ترانزیت کالای هندی از راه ایران به شکلی متوقف شده و حال باید دید رویکرد دولت در بحث دیپلماسی اقتصادی، چطور این طلسم را می شکند.


به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و برخورداری از یک جغرافیای خاص، کشورهای همسایه را بر آن داشته که از خاک ایران بعنوان یک مسیر ترانزیتی استفاده کنند؛ علیرغم این بعضی از این ارتباطات، به دلایلی همچون تحریم ها یا بدتعهدی طرف های قرارداد ایران مسکوت مانده و با اینکه در مقاطعی سرمایه گذاری هایی هم شده، اما به نتیجه نرسیده است.
یکی از این پروژه ها، حضور هند در چابهار است. همچون این که در یکی از قراردادهای میان ایران و هند بنا بود از ظرفیت سرمایه گذاری هندی برای خط ریلی چابهار – زاهدان استفاده شود، اما در نهایت با وجود امضای تفاهمنامه همکاری، اقدام موثری از جانب هندی ها صورت نگرفت تا همکاری ریلی ایران و هند، شروع نشده پایان یابد.
یکی دیگر از این همکاری ها، استفاده از موقعیت ترانزیتی ایران برای هند است. کریدور ترانزیتی شمال–جنوب در ابتدای امر بین کشورهای ایران، هند و روسیه بود و هدف آن این بود که روسیه از راه ایران به هند متصل شود، اما بعد از آن کشورهای آسیای مرکزی هم به این کریدور ملحق شدند و در این میان بندر چابهار می تواند بعنوان یک نقطه مهم و استراتژیک در یک شبکه حمل و نقل چندوجهی جریان کالا و مسافر بین ایران، هند، افغانستان، کشورهای منطقه و آسیای میانه فعالیت کند.
در عین حال فعالیت خط کشتیرانی مستقیم از چین به چابهار در کنار فعالیت خط منظم کشتیرانی چابهار- هند در جهت توسعه کریدور شمال - جنوب و تحقق تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری به منظور توسعه سواحل مکران است.
تعهد سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری و تأمین ۲۴ میلیون
هند از راه انعقاد قرارداد یکی از شرکتهای خصوصی خود و با تعهد سرمایه گذاری به میزان ۸۵ میلیون دلار برای خرید تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار، از سال ۱۳۹۷ وارد طرح توسعه فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار شد، اما به علت مشکلات ثانویه بوجود آمده همچون تحریم ها، جهت خرید و تأمین تجهیزات مذکور، این قرارداد به صورت کامل اجرایی نشد.
با این حال، با معافیت چابهار از تحریم های آمریکا، سال قبل بود که اعلام گردید که از این میزان تجهیزات سنگین راهبردی، بخشی به مبلغ مجموع ۲۴ میلیون دلار تأمین شده که شامل شش دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی با ظرفیت های سنگین و تجهیزات جانبی برای خدمات به کالاهای فله، عمومی و کانتینری است.
همینطور چند ماه پیش خبر فعالیت خط منظم کشتیرانی چابهار-هند منتشر شده و اعلام گردید که فعالیت این خط در کنار فعالیت خط کشتیرانی مستقیم از چین به چابهار باعث رشد ۲۰ درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری شده و تفاهمنامه ای به منظور تردد هشت فروند شناور و هر دو هفته یکبار برای جابجایی کالا بین هند و ایران از راه مسیر دریایی چابهار منعقد شده است.
آخرین خبر از حضور هند در چابهار: قراردادی در آستانه تکمیل
در آخرین اظهار نظرات در رابطه با حضور هند در چابهار، علی فتحی -عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی- در رابطه با مشکلات موجود در بندر چابهار و در پاسخ به این که اپراتور هندی اجازه استفاده تجهیزات وارد شده همچون شش جرثقیل را نمی دهد و شرط اجازه از این جرثقیل ها را انعقاد قرارداد ۱۰ ساله اعلام نموده است، توضیح داد: مبحث اینست که باید باری وجود داشته باشد که از این تجهیزات استفاده گردد اما انعقاد قرارداد با هندی ها در مرحله نهایی است و با تکمیل قرارداد همه مشکلات برطرف می شود.
با اینکه خبر تدوین قرارداد با هند برای فعال کردن ظرفیت ترانزیتی ایران در سالهای گذشته چندین بار انتشار یافته اما تابحال اقدام عملی در مورد آن صورت نگرفته است، اما باید دید با عنایت به رویکرد دولت سیزدهم در بحث دیپلماسی اقتصادی و کشورهای خارجی و آمادگی برای همکاری با کلیه طرف های خارجی، این دفعه این تصمیم به کجا می انجامد.




منبع:

1402/02/15
12:50:16
5.0 / 5
541
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
شاپ SHAAP