کاهش آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در کشور

کاهش آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در کشور

شاپ: نتایج یک مطالعه نشان میدهد که تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال قبل بیش از 15 درصد کاهش داشته است.



به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، بیمه بیکاری یکی از حمایت های اجتماعی است که سازمان تامین اجتماعی برمبنای آن مکلف است با دریافت حق بیمه بیکاری مقرر به کارگران مشمول قانون بیمه که بطور غیر ارادی بیکار و از طرف ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده اند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت کند.

بیمه بیکاری به کارگران مشمول قانون کار و تابع قانون تامین اجتماعی تعلق می گیرد و برمبنای آن کارفرما مکلف است سه درصد از مزد کارگر را به صندوق بیمه بیکاری واریز نماید.

گزارش مرکز برنامه ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار نشان میدهد که تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال قبل ۱۸۶ هزار و ۴۲۲ نفر بوده است، این در حالیست که تعداد مقرری بگیران در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۲۱ هزار و ۲۲۹ نفر بوده و از کاهش ۱۵.۷ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ حکایت دارد.



از مجموع کل مقرری بگیران بیمه بیکاری، ۱۲۲ هزار و ۴۹۷ نفر معادل ۶۵.۷ درصد را مردان و ۶۳ هزار و ۹۲۵ نفر معادل ۳۴.۳ درصد را زنان می سازند.

استان تهران با ثبت بیش از ۴۲ هزار نفر و بعد از آن اصفهان و خرسان رضوی بیشترین تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری را به خود اختصاص دادند. کمترین تعداد مقرری بگیران نیز به استانهای خراسان شمالی و کهگیلویه و بویر احمد متعلق می باشد.



تا قبل از شیوع کرونا، مراحل ثبت درخواست بیمه بیکاری بوسیله سامانه بیکاری وزارت کار صورت می گرفت ولی در دوران کرونا، سامانه جامع روابط کار از طرف وزارت کار بمنظور ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری معرفی گردید تا کسانی که از اثرات شیوع ویروس کرونا لطمه دیده و بیکار شده بودند، از مقرری بیمه بیکاری بهره مند شوند و الان نیز این سامانه فعال است.

برابر قانون، پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کسانی صورت می گیرد که بطور غیر ارادی و به سبب حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله، سیل، حریق و مواردی همچون کرونا بیکار شده باشند.

به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، مقرری بیمه بیکاری مبلغی است که ماهیانه به مقرری بگیر پرداخت می شود و میزان و مدت استحقاق بهره مندی از آن برمبنای سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری و متوسط مزد، حقوق یا کارمزد روزانه کارگر مشمول بیمه بیکاری تعیین می شود.





منبع:

1401/10/05
11:20:59
5.0 / 5
581
تگهای خبر: برنامه , ویروس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
شاپ SHAAP