افزایش تسهیلات سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه حمل و نقل

افزایش تسهیلات سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه حمل و نقل

به گزارش شاپ، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به جدیت موضوع نگهداری راه ها اظهار داشت: در لایحه بودجه سال آینده و احکام جدید افزایش تسهیلات برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه حمل و نقل در نظر گرفته شده است.


به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، امیرمحمود غفاری درباب وضعیت راه ها اظهار داشت: آنچه که در وزارت راه و شهرسازی بیش از توسعه راه ها اهمیت دارد بحث حفظ و نگه داری راه های موجود است. ۲۲۱هزار کیلومتر راه داریم که برمبنای استانداردهای داخلی، هزینه نگهداری آنها بیش از ۱۵۰ همت است درحالیکه کل بودجه ابلاغی فصل حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در پیوست بودجه برای توسعه و نگهداری راه ها بطور کلی ۲۲ همت است.
وی با بیان اینکه وضعیت نگهداری راه ها موضوعی جدی است که باید به آن بپردازیم اظهار امیدواری کرد: خوشبختانه سال قبل با مصوبه ای که از شورای اقتصاد درباب اصلاح نرخ بارنامه ها گرفته شد، بخش اندکی از این نیاز جبران شد اما این مساله هنوز به قوت خود باقیست. امسال در لایحه بودجه ۱۴۰۲ و لایحه برنامه هفتم یکسری احکام پیش بینی شده است که کسری منابع جبران شود که البته اختصاص بودجه ها چندان قابل توجه نیست و کمتر از ۲۰ درصد بوده است.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در بحث توسعه راه ها به عددهای کلان تری نیاز است، خاطرنشان کرد: برای توسعه راه ها در زمینه آزادراه ها، بزرگراه ها و راه های اصلی و راه های روستایی به تامین منابع نیاز است؛ این در شرایطی است که بودجه عمومی وزارت راه در زمینه حمل و نقل کفاف ساخت یک آزادراه را هم نمی دهد.
غفاری همین طور به استفاده از منابع بخش غیردولتی و جذب سرمایه اشاره نمود و اظهار داشت: جذب سرمایه ملزوماتی دارد که مهم ترین آن احترام به قول و قرار با بخش غیردولتی را می طلبد. خوشبختانه با پیش بینی هایی که در لایحه بودجه سال آینده، قانون برنامه و حتی در احکام دائمی انجام شده است برای سرمایه گذارها تسهیلاتی در نظر گرفته شده است برای مثال افزایش ۱۰ درصدی نرخ سود آنها در طولانی مدت از محل درآمدهای راه تامین خواهد شد.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: بایستی بسته های تجاری که ترکیبی از بحث راه و تأسیسات حاشیه راه تعریف شود. در بخش ریلی نیز به این علت که قیمت سوخت گازوئیل تقریباً ۲درصد قیمت واقعی است، عواید چندانی به لحاظ اقتصادی ندارد اما بخش ریلی به لحاظ بحث های لجستیکی، کریدوری و ترانزیتی قابل صرف نظر نیست اما اگر شبکه تکمیل شود به سوددهی خواهد رسید.
غفاری تکمیل کرد: پیشنهاد بعدی که در قانون بودجه امسال و لایحه احکام دائمی عنوان شد استفاده از چشمه های بار است به این صورت که در وهله اول معادنی که بیش از یک میلیون تن محصول دارند باید ملزم شوند ظرف یکسال برنامه خودرا به شبکه ریلی اعلام کنند چونکه با قیمت فعلی گازوییل انگیزه ای برای آمدن چشمه های بار وجود ندارد. همین طور کسانی که از شبکه های جاده ای و ریلی استفاده می نمایند و ذی نفع هستند موظف به پرداخت شوند که این ها راهبردهایی است که در این حوزه پیشنهاد داده شده است.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی همین طور به استفاده از منابع بخش غیردولتی در خصوص پیشنهاد مهرداد بذرپاش وزیر جدید راه و شهرسازی صحه گذاشت و اضافه کرد: روی این بحث نیز تاکید وجود دارد.




منبع:

1401/10/02
18:54:35
5.0 / 5
484
تگهای خبر: استاندارد , برنامه , سرمایه , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
شاپ SHAAP