در گزارش شاپ مطرح شد؛

واردات خودرو انحصار در انحصار است

واردات خودرو انحصار در انحصار است

به گزارش شاپ، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: وقتی قانون اعلام می کند شرط واردات خودرو انتقال تکنولوژی باشد، غیر از تولیدکننده چه کسی می تواند وارد این عرصه شود؟



به گزارش شاپ به نقل از مهر، یکی از عمده ابهاماتی که در مورد واردات خودرو وجود داشت مربوط به شرکت های واردکننده می شد؛ خیلی از کارشناسان از مدتی پیش نسبت به ایجاد رانت و واردات خودرو توسط شرکت های خاص هشدار می دادند و نگران بودند که شرکت های خودروساز داخلی همانگونه که بازار را در انحصار گرفته اند، بخش مربوط به واردات خودرو را نیز به بهانه توسعه تولید خودرو های اقتصادی، ارائه خدمات بعد از فروش و … در اختیار بگیرند.
دامنه این ابهام زمانی گسترده تر شد که اسامی شرکت های واردکننده اعلام و مشخص شد ۲ شرکت شامل سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، تجارت بین المللی و پشتیبانی کرمان خودرو، خودروسازی فردا، بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو به عنوان شرکت های مجاز برای واردات خودرو تعیین شده اند.
سوالات بی پاسخ از وزارت صمت
در این رابطه مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با مهر اظهار داشت: ماده ۴ قانون واردات خودرو بطور مستقیم انحصار را وارد این بخش کرده است برای اینکه بر طبق این ماده واردات خودرو باید منجر به انتقال تکنولوژی و توسعه تولید در داخل کشور شود؛ چه کسانی می توانند علاوه بر واردات خودرو، مبادرت به تولید این محصول هم کنند؟ قاعدتاً فقط کارخانه های تولیدکننده خودرو قادر به انجام این کار هستند.
وی اضافه کرد: بدین سبب خود به خود شرکت های تولیدکننده تبدیل به واردکننده شده اند برای اینکه شرکتی که فقط مبادرت به واردات خودرو کند، در تولید خودرو که تخصصی ندارد بدین سبب بطور قطع صلاحیت واردات را با این شرایط نخواهد داشت.
دادفر افزود: چند سوال اساسی در این عرصه مطرح است که چند بار هم با وزارت صمت مطرح کردیم اما پاسخی نگرفتیم؛ نخست این که آیا همین چند شرکتی که مجاز به واردات شده اند قصد مذاکره با تمام برندهای دنیا را دارند؟ آیا این شرکتها بوسیله مذاکره با ۱۰ شرکت اول تولیدکننده خودروی جهان، آنها را وارد فضای سرمایه گذاری در ایران می کنند؟ آیا با واردات چند ۱۰ هزار دستگاه خودرو امکان انتقال تکنولوژی وجود دارد؟ در پاسخ باید بگویم که بعید است این اتفاقات بیفتد.
دادفر افزود: از سویی دیگر دستورالعمل واردات خودرو بدون استعلام نظر صاحبان تجربه و انجمن و بخش خصوصی تدوین شد، بدین سبب وزارت صمت قانون بهبود مستمر کسب وکار را دور زده است. چرا وزارتخانه قانون را دور زد؟ این سوال بی پاسخ مانده است. این در حالیست که عدم استفاده از تجربه صاحبان فن و کسانی که قبلاً مبادرت به واردات خودرو کرده اند، منطقی نبوده و بدون به کارگیری نظرات اهل فن موفقیتی حاصل نمی گردد. عقل کل پنداری وزارت صمت در تمام امور حاصلی ندارد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد تأثیر واردات بر بازار خودرو، اشاره کرد: این شیوه واردات خودرو و این تعداد محدود، اصلاً نمی تواند تأثیر خاصی بر بازار خودرو بگذارد و در مقابل تقاضای موجود، چیزی نیست. امروز قیمت خوردوی پژو ۲۰۰۸ در بازار به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است؛ یعنی بازار وضعیت بسیار نامناسبی دارد، بدین سبب وزارت صمت که قول تعدیل نرخها را داده بود با این شرایط چگونه می خواهد این وعده را عملی کند؟ چگونه به تقاضاهای موجود می خواهد پاسخ دهد؟
وی اشاره کرد: روند فعلی در حقیقت به چینی سازی صنعت منجر خواهد شد؛ البته آن هم تولید چین نه، مونتاژکاری از چین.


منبع:

1401/08/24
09:34:39
5.0 / 5
728
تگهای خبر: بازار , برند , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
شاپ SHAAP