دبیر انجمن كشتیرانی:

سهم کسب وکارهای دریایی در GDP پایین است

سهم کسب وکارهای دریایی در GDP پایین است

به گزارش شاپ، دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به اینکه ˮدر ایران بیشتر از ۵۸۰۰ کیومتر سواحل اصلی، جزیره ای و رودخانه ای داریمˮ، اظهار داشت: متاسفانه سهم بسیار پایینی در GDP ایران از حوزه کسب وکارهای دریایی است.


به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، مسعود پل مه در مراسم شصت ونهمین سالگرد تاسیس انجمن شرکتهای کشتیرانی و خدمات وابسته ایران که چهارشنبه (۲۷ مهر) برگزار شد، با تکیه بر ضرورت توسعه دریامحور برای توسعه اقتصادی کشور بیان نمود: پیشرفته ترین شهرها، توسعه یافته ترین کارخانجات و فعالیتهای اقتصادی، در کنار سواحل شکل گرفته و بالندگی آن کشورها را رقم می زند و علت آن هم نگاه عمیق اجتماعی و اقتصادی از دریچه دریاست.
وی افزود: ما در ایران بیشتر از ۵۸۰۰ کیومتر سواحل اصلی، جزیره ای و رودخانه ای داریم، اما متاسفانه سهم بسیار پایینی در GDP ایران از حوزه کسب وکارهای دریایی است. ما در راس تحریم های اقتصادی بودیم و هنوز هم هستیم، در عین حال سربازان اقتصادی این کشور بودیم و هستیم و به این خدمت می بالیم، اما بیشتر از هر چیز از خودتحریمی های داخلی شکوه داریم، چونکه برخی از سازمان های دولتی نگاه صرف به مأموریت های سازمانی خود دارند، نه منافع ملی.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تصریح کرد: امیدوارم روزی برسد که اگر تصمیمی اقتصادی در کشور گرفته می شود، در حوزه دریا باشد، بگونه ای که حتما پیوست آن دریایی داشته باشد و تحلیل اقتصادی در حوزه دریا هم داشته باشد تا بتوانیم از بیشترین مواهب دریایی بهره مند شویم.
در این مراسم همینطور منصور آرامی - نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی - بیان نمود: در دو سال کرونا، حوزه دریایی و کشتیرانی ما و خدمات وابسته به این صنعت و مجموعه فعالیتهای بندری و دریایی، کار را تعطیل نکردند و اقدامات فعالان این انجمن سبب شد خللی در روند اقتصادی و توسعه کشور ایجاد نشود.
وی افزود: ما در مجلس شورای اسلامی چند سال است که فراکسیون اقتصاد دریامحور را داریم و با نمایندگان دریایی شمال و جنوب و برخی از نمایندگان غیردریایی، نشست هایی را برگزار می نماییم، البته حوزه دریایی حوزه مبسوطی است، اما ما در مجلس خودمان را ملزم می دانیم در این عرصه نشست های تخصصی داشته باشیم تا چالش های موجود پس از کرونا را احصا کرده و حل نماییم و همینطور اگر لازم است قانونی را وضع یا اصلاح نماییم تا سهم خویش را از اقتصاد دریامحور افزایش دهیم.
آرامی تصریح کرد: خوشبختانه نگاه دولت به دریا تخصصی تر شده و شاهد بودیم که برای نخستین بار در سند تحول، سرفصلی در حوزه دریا، هرچند مختصر وجود دارد؛ امیدواریم در تدوین برنامه هفتم توسعه، سرفصل دریا جدا شده و مسئله و اقتصاد دریا و بخصوص ترانزیت این حوزه تخصصی تر دنبال شود، چونکه دولت هم خودش به دنبال تقویت ارتباطات دریایی و حمل و نقل چندوجهی است.




منبع:

1401/07/29
12:24:16
5.0 / 5
473
تگهای خبر: برنامه , خدمات , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲