در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ انجام شد
تخلیه ۱۰۵ میلیون تن کالا در بنادر کشور
به گزارش شاپ، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در شش ماهه اول سال 1401 بیش از 105 میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه شده که رشد شش درصدی را نشان میدهد.
به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، علی اکبر صفایی در نشست خبری سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز جهانی دریانوردی اظهار داشت: در حمل و نقل دریایی، بیش از ۲۸ تریلیون دلار تجارت دریایی به انجام می رسد و بیش از ۸۰ درصد تجارت جهانی را توسط انواع کشتیرانی در برمی گیرد؛ دوران کرونا تاثیری منفی در تجارت دریایی داشت اما پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۳ رشدی سه درصدی در حمل و نقل دریایی داشته باشیم.
وی افزود: در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۵ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه شده که رشد شش درصدی را نشان میدهد. در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی در بنادر و اسکله های کشور شش میلیون و ۸۶۴ هزار تن است و در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۳ هزار فروند کشتی به و از بنادر ورود و خروج داشته که نشان دهنده سهم قابل توجه حمل و نقل دریایی است و تا کنون هفت میلیون و ۴۲۲ هزار نفر در سفرها تردد داشتیم و مسافرهای دریایی بین جزایر و بنادر منتقل شده اند.
محموله نفتی کشتی لانا کاملا به کشور بازگشت
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه سازمان بنادر در زمینه بین الملل و سازمان جهانی دریانوردی حضور معناداری داشته، اظهار داشت: یکی از کارهای اساسی، بازگرداندن محموله نفتی کشتی لانا بود که این کالاها کاملا برگردانده شد و کشتی ها هم به آب های خودمان بازخواهند گشت که نشان دهنده اقتدار ملی است.
صفایی با اشاره به تجارت دریایی با کشورهای همسایه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با عمان، امارات، عراق، روسیه، ازبکستان، قزاقستان، آذربایجان، هند و پاکستان همکاری داشته است. ترانزیت کالا در بنادر شمالی و جنوبی در حال انجام می باشد و ما رشد خوبی در ترانزیت کالا داشتیم؛ همین طور برای ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالا با روسیه برنامه ریزی کرده ایم.
اقدامات سازمان بنادر برای مسافران جام جهانی قطر
وی درباره ی اقدامات سازمان بنادر برای جابه جایی مسافران جام جهانی ۲۰۲۲ توضیح داد: راه اندازی خط مسافری بین ایران و قطر به ویژه از بنادر بوشهر و کیش در حال انجام می باشد، در این خصوص شرکت والفجر اعلام آمادگی کرده و یک فروند شناور کاتاماران مشخص شده و منتظر اعلام آمادگی از سمت قطر هستیم، از کیش به سمت قطر هم پیش از جام جهانی دو فروند شناور کروز در بخش خصوصی حضور دارند که تا اول آبان آماده بهره برداری می شوند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: کار بازسازی پایانه مسافری بوشهر تا اواسط آبان به پایان می رسد و سازمان بنادر آمادگی لازم برای بخش خصوصی خواهد داشت، با این وجود، تعداد حجم مسافر را نمی توان پیش بینی نمود، اما سه فروند شناور آماده بهره برداری هستند. هنوز تعرفه این کشتی ها مشخص نشده، اما ۹۰ درصد تعرفه کشتی کاهش پیدا کرده است.
برنامه برای افزایش ترانزیت بین ایران و روسیه
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه بدنبال تکمیل راه آهن رشت آستارا برای افزایش ترانزیت بین ایران و روسیه هستیم، افزود: برنامه ما افزایش همکاری با روسیه در بلندمدت است و روس ها بدنبال سرمایه گذاری در بنادر شمالی هستند و روس ها روی لجستیک بنادر شمالی سرمایه گذاری می کنند. روسیه به سبب مسأله اوکراین مثل قبل انتقال بار بوسیله دریای سیاه و سرخ را نمی تواند انجام دهد بدین جهت تلاش ما این است که سرویس مناسبی را به روس ها ارائه دهیم.
صفایی با اعلان اینکه در ماه های آتی پنج فروند کشتی جدید را به دریای خزر وارد می نماییم، اظهار داشت: با روسیه درحال هماهنگی هستیم که این کشتی های جدید وارد ولگا شوند و خرید کشتی ها از محل وجوه اداره شده در حال انجام می باشد.
وی با اعلان اینکه توسعه ناوگان هم در حال انجام می باشد، اضافه کرد: در بنادر شمالی، خط لاینر بین بنادر ایران و قزاقستان و روسیه برقرار شده تا بنادر جنوبی حوزه خزر مثل انزلی، نوشهر و امیرآباد به بنادر آستاراخان متصل شدند تا کشتی ها بتوانند کالاهای خودرا بین بنادر منتقل کنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ابهامات واردشده به رشد ۱۷۷ درصدی ترانزیت در بنادر شمالی باتوجه به منفی بودن علمیات کانتینری اظهار داشت: اعداد ترانزیت در بنادر شمال قابل توجه و بزرگ نیست اما باید توجه داشته باشیم که تمام ترانزیت متوجه عملیات کانتینری نمی گردد. برای مثال میزان ترانزیت در بخش سوآپ در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۶۴ هزار تن بود اما در شش ماهه امسال به ۹۲۲ هزار تن رسیده است. هر چند این اعداد بزرگ نیستند اما می توانند سیگنال خوبی باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کمبود نیروی کار در حمل و نقل دریایی اشاره کرد: هم اکنون برای کشتی های زیر ۳۰۰۰ تن با کمبود ۴۵۰۰ افسر دریایی مواجه هستیم. همین طور امسال ۶۹ هزار میلیاردریال پروژه از بودجه سازمان بنادر تعریف شده که قیمت تمام شده آنها به بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان می رسد، ۵۸ فروند شناور شامل انواع یدک کش و لایروبی که در زمینه دریایی نیاز داریم تولید شده و ۴۰ فروند دیگر هم در دست ساخت است تا در مجموع ۹۸ فروند شناور داشته باشیم.
صفایی افزود: ساخت بندر بزرگ مکران در حال انجام می باشد که بعد از مطالعات وارد فاز اجرائی می شود که به بزرگ ترین بندر اقیانوسی و بندر راهبردی کشور تبدیل می شود. در کنار ساخت بندر بزرگ مکران، توسعه بندر چابهار را در دستور کار داریم، سیلوی ۱۰۰ تنی در بندر شهید بهشتی درحال ساخت است.
وی با اعلان اینکه یکی دیگر از پروژه های ملی نجات خلیج گرگان بوده، اظهار داشت: باتوجه به کاهش تراز دریای خزر که این میزان کاهش تراز به ۱.۵ متر می رسد، کانال کاملا بسته شده بود و بدین جهت لایروبی خلیج گرگان در حال انجام می باشد. همین طور با حکم قضایی، ۱۶۳ سازه بدون مجوز در سواحل را تخریب کرده ایم تا سواحل را آزاد نماییم.
صفایی همین طور درباره ی تقویت بنادر مسافری برای بازه زمانی جام جهانی اظهار داشت: ۱۶ اسکله مسافری در هرمزگان و چهار اسلکه در خوزستان درحال ساخت و ایجاد است و مسیر دریایی مسافری کیش قطر و عمان و چابهار برقرار می شود.
فناوری های جدید برای کشتی رانی سبزتر
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ی روز جهانی دریانوردی توضیح داد: روز جهانی دریانوردی هفتم مهرماه است اما به دلیلهای مختلف، امسال مراسم ما روز دوشنبه ۱۱ مهرماه به انجام می رسد. سازمان های دریایی در این مراسم حضور خواهد داشت و شعار امسال روز دریانوردی، تکنولوژیهای جدید برای کشتی رانی سبزتر است. سازمان دریانوردی سه ماموریت ایمنی دریایی؛ حفظ محیط زیست دریایی؛ و امنیت دریایی روی کشتی و امنیت بنادر را بر عهده دارد.
صفایی افزود: کشور ما به عنوان یکی از اعضای سازمان جهانی دریانوردی حضور موثری دارد و در امتداد این شعار، اقدام می کند؛ تولید سیستم جدید کنترل آب توازن کشتی ها که توسط شرکت های دانش بنیان ایجاد شده؛ تولید سوخت کم سولفور ۰.۵ درصد برای محیط زیست، دستورالعمل بازیافت کشتی ها از مهم ترین موضوعات برای حفظ محیط زیست است. همین طور از انرژی های نوین برای این مساله استفاده شده تا از جریان موج و سایر منابع دریایی بهره گیرند تا مصرف سوخت و آلودگی نداشته باشد.
اصلاح تعرفه های بندری تا اختتام سال
در این مراسم همین طور جلیل اسلامی، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اصلاح تعرفه های بندری تا آخر سال، اظهار داشت: در بحث تعرفه، بحث بومی سازی نداریم، برای اینکه کارکرد بنادر ملی است و بنادر کارکرد بومی ندارند. اما در نرخ تعرفه ها نسبت به خدماتی که در بنادر ارائه می دهیم شاهد عقب ماندگی هستیم یعنی تعرفه ها نسبت به خدماتی که ارائه می شود، ارزان تر است. در زمینه کانتینری بیش از هفت سال است که تعرفه ها را برای همراهی با اقتصاد کشور افزایش ندادیم اما تا اختتام امسال درباره ی اصلاح تعرفه ها تصمیم گیری می نماییم.
وی درباره ی ورود اپراتور جدید به بندر چابهار توضیح داد: در بندر چابهار سرعت علمیات منطبق با اهداف نبود و مطالبی مانند تعیین داوری قرارداد با هندی ها سبب شده که سرعت علمیات کم شود اما هندی ها ۲۵ درصد قرارداد بلندمدت را به بندر منتقل داده اند. موضوعات قرارداد با هندی ها با حضور وزیر هند مورد بررسی قرار می گیرد و دیدگاه های جدید همکاری با همکاری لحاظ می شود و توافق جدید با هندی ها را دنبال می نماییم.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اعلان اینکه معطل اپراتور هندی نمی مانیم، اظهار داشت: دو هفته آتی دور جدید جلسات با وزیر مسیل های هند درباره ی بندر چابهار به انجام می رسد و موضوعات جدید همچون میزان سرمایه گذاری، استفاده از تجهیزات و انجام تعهدات و... مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد. برای توسعه چابهار فازهای مختلفی را طراحی کردیم که اپراتور هندی تنها در یک فاز آن حضور دارد و امکان استفاده از ظرفیت و توانایی سایر شرکت و کشورها در دیگر فازهای بندر چابهار وجود دارد.
اسلامی در پاسخ به این که طبق شنیده ها اپراتور هندی اجازه استفاده از این جرثقیل ها را تا آن زمان که قرارداد ۱۰ ساله فعال نشود، نمی دهد، اظهار داشت: استفاده ازاین تجهیزات در قرارداد طولانی مدت دیده شده و در شرایطی که قرارداد ۱۰ ساله با هندی ها انجام نشود امکان استفاده از این جرثقیل ها وجود ندارد. البته بتازگی این تجهیزات مورد تست قرار گرفتند و مشکل برق هم حل شد و این جرثقیل ها امکان بهره برداری را دارند.
استفاده از یک خط کشتیرانی جهت استفاده از ظرفیت های بندر چابهار
وی با اعلان اینکه مقرر است که از یک خط کشتیرانی جهت استفاده از ظرفیت های بندر چابهار استفاده نمائیم، افزود: این یک اصل علمی است که وقتی یک خط کشتیرانی به عنوان اپراتور وارد بندر شود می تواند به جذب بار بیشتر کمک نماید. البته منظور استفاده از ظرفیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیست اما از هشت ماه گذشته با همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی خط منظم در چابهار راه اندازی کردیم و با حضور هند و بدون حضور هند به عنوان اپراتور امکان استفاده از ظرفیت خط های کشتیرانی وجود دارد.
معاون سازمان بنادر با اعلان اینکه عملیات تخلیه و بارگیری بندر چابهار در طول ۱.۵ سال قبل تا دو برابر بالا رفته، اضافه کرد: افزایش ترافیک بندر چابهار در طول این مدت به ۲.۵ برابر رسید و تا کنون اپراتور هندی شش دستگاه جرثقیل مورد قرارداد با ایران را وارد بندر چابهار کرده است.
اسلامی با اشاره به همکاری بندری ایران و روسیه اظهار داشت: حجم تجاری دو کشور در بخش دریا نسبت به ظرفیت های موجود کم است و بیشتر ارتباطات تجاری از مسیر ریل و جاده به انجام می رسد و لازمه افزایش حجم تجاری بین دو کشور، توسعه همکاری ها است. حجم قابل توجه بار روسیه در راه هند است بدین جهت افزایش همکاری دریایی روسیه با ایران مورد توجه است و امیدواریم با افزایش همکاریهای دو کشور، غفلت تاریخی در بخش دریایی جبران شود.
وی همین طور درباره ی عملکرد بنادر شمالی گفت: ظرفیت بنادر کل کشور به ۲۷۰ میلیون تن رسیده و تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت بنادر کشور به ۳۰۰ میلیون تن افزایش می یابد. میزان رشد ترانزیت از بنادر شمال ۱۷۷ درصد بوده که هیچ آمارسازی در این حجم از ترانزیت انجام نشده و جزئیات آمار ترانزیت در بخش فله، مایع و کانتینر را منتشر نموده ایم و تمام امار ثبت شده و قابل مشاهده می باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب