زنگ خطرهایی كه شنیده نمی شود

ترکیدن لاستیک هواپیما، فرودگاه مشهد و سکوت تکراری مسؤلان

ترکیدن لاستیک هواپیما، فرودگاه مشهد و سکوت تکراری مسؤلان

به گزارش شاپ در فاصله چند روز بعد از ترکیدن لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد باردیگر این اتفاق برای یک هواپیمای دیگر رخ داد و مسؤلان این فرودگاه حاضر به پاسخگویی نشدند.


به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، تعداد حوادث و سوانح هوایی بخصوص ترکیدن لاستیک هواپیماها به یکی از تکراری ترین سوانح تبدیل گشته که اغلب آن در فرودگاه مشهد بوده است. سه شنبه هفته گذشته بوئینگ ۷۳۷ سپهران با ۱۳۰ مسافر از تهران در فروگاه شهید هاشمی نژاد مشهد فرود آمد و در هنگام خزش به سمت پارکینگ با ترکیدگی لاستیک هواپیما مواجه گردید و امروز هم همین اتفاق برای همین شرکت هواپیمایی در همین فرودگاه رخ داد.
البته سانحه هفته گذشته به قول حسن رضایی فر - رئیس کمیسیون بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری ارتباطی - با باند فرودگاه مشهد نداشته و به علت مشکل فنی در والو (منفذ تأمین باد) لاستیک هواپیما رخ داده است.
اما این سانحه یعنی ترکیدن لاستیک هواپیما بخصوص در فرودگاه مشهد آنقدر پر تکرار بوده که نمی توان این فرودگاه و مشکل سطوح پروازی آنرا نادیده گرفت. فرودگاهی که هنوز بعد از مدت ها از افتتاح آن و انجام پروازهای بین المللی موفق به دریافت گواهینامه از سازمان هواپیمایی کشوری نشده است.
حادثه پر تکرار ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد آنقدر تکرار شد که سازمان هواپیمایی کشوری را مجبور به انتشار گزارشی در این رابطه کرد و دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی سفارش نامه های جداگانه ای خطاب به شرکتهای هواپیمایی، شرکت فرودگاه و ناوبری هوایی ایران، فرودگاه مشهد و موسسات تعمیر و نگهداری اعلام نمودند. در این گزارش رسما به وجود اشکال در باند فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد اذعان شده است و در این گزارش آمده است که «بازدید باند و کنترل FOD باند روزانه سه مرتبه انجام می گرفته که الان افزایش پیدا کرده است. همینطور ارتفاع فرودگاه از سطح دریا بالا بوده و در هوای گرم هواپیماها در آن محدودیت راندمان دارند. خلبانان پروازها به علت موانع موجود در آستانه باند ۱۳ و ظرفیت کامل مسافران، به طور معمول تمایل دارند از باند ۱۳ چپ به پرواز در آیند.. تمامی حوادث ترکیدگی چرخ ها در باند اصلی (۱۳ چپ/۳۱ راست) به وقوع پیوسته که مورد دقت دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان بوده است. گزارش های بررسی حوادث سازمان نشان داده است که کیفیت نقاشی روی باند اصلی مناسب نبوده و علاوه بر تولید FOD، برجستگی هایی هم بوجود آورده که لاستیک چرخ های هواپیماها را در وزن و سرعت زیاد گرفتار مشکل می سازد. بعد از وقوع سانحه خروج از باند هواپیمای ۸۳MD شرکت هواپیمایی زاگرس در سال ۱۳۹۴ و حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیمای ۷۳۷B شرکت هواپیمایی سپهران در سال ۱۴۰۰، سفارش ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه مشهد (قدرت ترمزگیری و رنگ آمیزی) صادر شده که با عنایت به اظهارات مدیران فرودگاهی، به علت زمان بر بودن و حجم زیاد پروژه، تابحال موفق به اقدام اصلاحی نشده اند.»
پس از انتشار این گزارش سه شنبه هفته گذشته یک لاستیک دیگر ترکید و بامداد امروز هم در پرواز شرکت هواپیمایی سپهران مسافران که از آبادان به مشهد مقدس آمده بودند با حادثه ترکیدن لاستیک هواپیما مواجه گشتند.
بر اساس اطلاعات انتشار یافته از جانب سازمان هواپیمایی کشوری، در ساعت ۵: ۱۵ بامداد امروز هواپیمای شرکت هواپیمایی سپهران با شماره پرواز ۴۳۶۷ از مبدا آبادان به مقصد مشهد مقدس با ۱۲۶ مسافر و هفت نفر خدمه پرواز بدون مشکل در فرودگاه مشهد فرود آمده و بعد از نشستن روی باند ۳۱ راست و تخلیه باند، کنترلر برج مراقبت پرواز فرودگاه مشهد ضمن دقت به ارابه فرود هواپیما، صدای غیر عادی و دود را به خلبان متذکر شده و خلبان بنابراین توقف کرده و پرسنل زمینی متوجه ترکیدگی یک لاستیک چرخ شماره یک شدند.
هیچ لطمه ای به سرنشینان این هواپیما وارد نشده و شرکت هواپیمایی سپهران درحال تعویض چرخ است. همینطور کارگروه ویژه ای جهت بررسی مبحث تشکیل شده است.
گفتنی است به تازگی سازمان هواپیمایی کشوری به منظور پیشگیری، چندین سفارش در سه حوزه صنعت هوانوردی صادر کرده و فعالیتهایی از قبیل اصلاح باند فرودگاه مشهد شروع شده است که باید فرصت اجرای کلیه سفارش ها فراهم گردد.
با توجه به تکرار بیش از اندازه این حادثه در فرودگاه مشهد سعی کردیم تا با مسؤلان این فرودگاه صحبت نماییم، اما با وجود پیگیری های مکرر خبرنگار ایسنا هیچ یک از مسؤلان این فرودگاه حاضر به پاسخگویی درباره علت بروز این حوادث و اقدامات لازم برای جلوگیری از آن نشدند.
به نظر می رسد فرودگاه مشهد با عنایت به اتفاقات و حوادثی که رخ داده هشداری است برای همه مسؤلان هواپیمایی و فرودگاهی کشور تا پیش از بروز سانحه ای تلخ و غیر قابل جبران جلوی آنرا بگیرند.



1401/05/16
21:08:06
5.0 / 5
531
تگهای خبر: تولید , رنگ , صنعت , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
شاپ SHAAP