گام موثر سایپا در امتداد ارتقاء کیفیت

گام موثر سایپا در امتداد ارتقاء کیفیت

شاپ: در امتداد ارتقاء کیفیت محصولات گروه خودروسازی سایپا، همکاری مشترک سایپا و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای تولید موتور هیبرید شاهین در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا شروع شد.



به گزارش شاپ به نقل از مهر به نقل از روابط عمومی سایپا، مدیرعامل گروه سایپا در این مراسم با بیان آمادگی سایپا برای بهره گیری از اندیشه ها و طرح های دانش بنیان مراکز دانشگاهی و وزارت علوم در زمینه خودروسازی و قطعه سازی اظهار داشت: دانشگاه های ایران اسلامی بالاترین مراکز دانش بنیان هستند و ارتباط صنعت و دانشگاه باید بصورت دوطرفه برقرار شود، ازاین رو سایپا آمادگی دارد میزبان دانشگاهیان باشد تا در جهت حل مشکلات صنعت خودرو و بهره گیری از دانش و تخصص مراکز دانشگاهی ارتباطات دوطرفة مؤثر به نحو مطلوبی شکل بگیرد و جریان داشته باشد.
محمدعلی تیموری ضمن اشاره به اعلام نارضایتی مقام معظم رهبری از کیفیت خودرو در ایام آغازین مسئولیت خویش در سایپا و نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، اضافه کرد: اگر بخواهیم کیفیت محصولات را افزایش دهیم نمی توانیم بدون اتکاء به مراکز دانش بنیان، کیفیت را ارتقاء دهیم و باید مراکز دانش بنیانی در بطن کار و تولید قرار بگیرند و در زمینه مسایل جاری و آینده به صنعت خودرو کمک کنند.
او خاطرنشان کرد: باید شرایط بازار در محصول خودرو طوری باشد که مراکز دانش بنیان و سرمایه گذاری ها در راه تولید اقتصادی قرار گیرند، این که برای طراحی و تولید یک محصول جدید طی سه سال سرمایه گذاری، خط تولید آن محصول راه اندازی شود و در نهایت تیراژ تولید پایین باشد به هیچ عنوان تولید اقتصادی صورت نگرفته است.

مدیرعامل گروه سایپا در ادامه اضافه کرد: موضوع سیاست گذاری در صنعت خودرو بسیار مهم و اثرگذار می باشد که در این حوزه انتظار داریم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه ها به خودروسازی کمک کنند تا سیاست گذاری ها در صنعت خودرو در جهت پشتیبانی از این صنعت باشد.
تیموری اظهار نمود: ریل گذاری نظام جمهوری اسلامی در زمینه بهره گیری از فناوری های هسته ای بسیار درست و به جا بوده است و این ریل گذاری کمک می نماید که صنعت خودرو در راه تولید خودرو های برقی، هیبریدی و دانش بنیان شدن حرکت نماید.
وی اضافه کرد: قوانین جدید در صنعت خودروی کشور با استانداردهای تولید خودرو در کشورهای پیشرفته برابری می کند و فقط ۲۸ درصد خودرو های دنیا با استانداردهای ۸۵ گانه تولید می شوند و صنعت خودروی ما هم جزو این ۲۸ درصد است در حالیکه امروزه خودروسازی های بزرگ دنیا خودروهایی تولید می کنند برای کشورهایی که استانداردهای ۸۵ گانه در آنها اجرا نمی گردد.
تیموری تصریح کرد: دانشگاه ها نباید خودشان سرمایه گذاری کنند بلکه باید صنعت خودرو منابع و امکانات را در اختیار دانشگاه ها قرار دهند و دانشگاه ها دانش خودرا به خودروسازان بفروشند و به فکر ایجاد کارگاه و خط تولید در محیط دانشگاه نباشند.
مدیرعامل سایپا خاطرنشان کرد: انتظار داریم که دانشگاهیان دانش فنی خودرا در اختیار خودروسازی قرار دهند و در این حوزه مرکز تحقیقات سایپا و شرکت مگاموتور بعنوان مراکز دانش بنیان سایپا، آماده هرگونه همکاری با دانشگاه ها در تمام زمینه ها هستند.
او اظهار داشت: سایپا در گذشته به حوزه های باشگاه داری، سهامداری، بیمه، لیزینگ و ساختمان سازی ورود کرده که اشتباه بوده است. ازاین رو با اصلاح سیاست ها و ساختارها از این پس بیشترین تمرکز گروه سایپا بر محصول جدید، خطوط تولید جدید و فناوری های نوین خواهد بود.
در ادامه، دکترعلی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اظهار داشت: در جهت بیانات مقام معظم رهبری برای افزایش کیفیت خودرو های ساخت داخل به کمک خودروسازان آماده هستیم تا توان فنی و مهندسی دانشگاه های کشور را در اختیار این صنایع قرار دهیم.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: با تعامل صورت گرفته با شرکت سایپا، این شرکت با سطح دانش فنی دانشگاه های ما آشنا و زمینه امضای این تفاهمنامه مهیا شد.
خطیبی اضافه کرد: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از نظر دانش فنی و مهندسی، ظرفیت بالایی دارد و یکی از دانشگاه های خوب ما در این حوزه می باشد و همکاری با این دانشگاه می تواند زمینه همکاری با سایر دانشگاه ها را فراهم آورد.
او اظهار نمود: اعتماد به توانایی جوانان و دانشمندان داخلی ما را کمک می نماید و همان گونه که در صنعت دفاعی این اعتماد جواب داد حتما در صنعت خودرو سازی هم تکیه به دانش و توانایی دانشمندان جوان ما در دانشگاه ها جواب می دهد.
خطیبی درباب ظرفیت بالای علمی پژوهشی کشور اظهار داشت: در کشور ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد داریم که کار آنها تحقیقات است، یعنی اصولاً وظیفه آموزشی ندارند، اما باید تحقیقات کنند و اگر هر کدام روزانه ۴ ساعت زمان خودرا صرف تحقیق کنند حدود یک میلیارد نفر ساعت تحقیقات در کشور خواهیم داشت و ۱۰۰ میلیون ساعت مراکز تحقیقاتی در اختیار دانشگاه های ماست که این ظرفیت بی نظیر است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اضافه کرد: این که رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی روی بحث دانش بنیان و ظرفیت علمی کشور دارند، به این دلیل است که از آن استفاده نماییم و در استفاده از ظرفیت علمی کشور گرفتار خود تحریمی نشویم.
او اظهار داشت: ظرفیت علمی کشور در هر جایی که وارد شده درخشیده است، از موشک گرفته تا واکسن. خوشحالیم که این مورد در شرکت سایپا اتفاق افتاده تا ظرفیت علمی مان استفاده گردد و بدون هیچ چشم داشتی در اختیار شما خواهیم بود. خواهشمندم که کار رها نشود و در وزارت علوم روی این قضیه جدی هستیم.
دکتر خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این مراسم اظهار داشت: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل یکی از موفق ترین دانشگاه های کشور در زمینه صنعت و مباحث پژوهش و فناوری است و همیشه در رتبه بندی های تایمز و رتبه بندی های معتبر دیگر دانشگاه صنعتی بابل جزو نخستین هاست و شرکت سایپا انتخاب خوبی انجام داده و امیدوارم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت آنها خودرو و سوخت فسیلی را تبدیل به خودروی هیبریدی نماییم و باید در جهت موتورهای برقی و خودران تلاش نماییم.

خیرالدین تصریح کرد: قسمتی از فروش صنایع را باید برای توسعه و تحقیق در نظر بگیریم. در قانون جهش تولید دانش بنیان صنایع و شرکتهای بزرگ هر عددی را که برای تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند بعنوان اعتبار مالیاتی برای آنها حساب خواهد شد و حتی می توانند آنرا به سالهای آینده موکول کنند.
او اظهار داشت: توجه به پتنت و ثبت اختراع هم موضوع مهمی است و تویوتا روزانه حدود ۹ ثبت اختراع دارد و این عدد در کشورمان به شدت پایین است و امیدواریم که ایران خودرو و سایپا در این بخش خصوصاً در بخش پتنت خارجی و اروپا وارد شوند.
خیرالدین در انتها اضافه کرد: در بحث سامانه نظام ایده ها و نیازها خواهشمندم که سایپا بتواند نیازهای مدنظر خویش را در سامانه وارد کند تا بتوانیم از ظرفیت های پارک های علم و فناوری و شرکتهای فناور، دانش بنیان و دانشگاه و پژوهشگاه ها استفاده نماییم. حدود ۱۸ پژوهشگاه ملی، ۱۳۰ دانشگاه، بیش از ۸۰ هزار هیئت علمی داریم که سایپا می تواند از این ظرفیت استفاده نماید. اعتقاد دارم که بحث فناوری و نوآوری یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و در وزارت علوم خدمت شما هستیم تا با کمک یکدیگر مشکلات حوزه خودرو را رفع نماییم.
بهرام عزیزالله گنجی رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در این مراسم اظهار داشت: از سخنان مدیرعامل گروه سایپا در این نشست به وجد آمدم به این علت که مدیری در رأس شرکت سایبا است که دانشگاه را به درستی درک می کند.
او اضافه کرد: از این که مسئولانی از صنایع جایگاه خطیر دانشگاه را به درستی درک کردند، امیدوارکننده است و بسیار خرسندم که این وفاق بین سایپا و دانشگاه نوشیروانی بابل اتفاق افتاده است و از اعتماد سایپا به این دانشگاه قدردانی می کنم.
سید شاهین عذبی مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا نیز در این مراسم ضمن اشاره به این که نتیجه نشست با دانشگاه نوشیروانی بابل به امضای این تفاهمنامه ختم شد، اظهار داشت: علاوه بر نشست با این دانشگاه سه جلسه هم با دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار کردیم که آن دانشگاه هم آماده همکاری با سایپا است. همین طور سازمان پژوهش های صنعتی نیز اعلام آمادگی کرده است.


منبع:

1401/04/23
13:42:46
5.0 / 5
509
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
شاپ SHAAP