شکل گیری ۲۵هزار کانون همیاری اجتماعی در نهاد مردمی رسالت
به گزارش شاپ راهبرنهاد مردمی رسالت از شکل گیری ۲۵هزار کانون همیاری اجتماعی در این نهاد اطلاع داد.
به گزارش شاپ به نقل از مهر، محمدحسین حسین زاده با تکیه بر این که کانون های همیاری اجتماعی از جنس کانون های مردمی است، اظهار داشت: این تعداد کانون در سرتاسر کشور پنج میلیون عضو دارند و میانگین هر کانون حدود ۲۰۰ نفر عضو است.
وی نهاد مردمی رسالت را تشکلی مردم نهاد معرفی نمود و اضافه کرد: این نهاد با شش سازمان رهیاری انجمن حامیان فرهنگ قرضالحسنه و کارآفرینی اجتماعی، بانک قرض الحسنه رسالت، گروه توسعه کارآفرینی ثمین، شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت، دانشگاه توسعه اجتماعی رسالت، شرکت فرداپ (پلتفرم فروش محصولات کاروکسب های خرد و خانگی) به توسعه فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی کمک می نماید.
وی به شکل گیری نهاد مردمی رسالت اشاره نمود و اظهار داشت: داشتن سبک بهتر کارو زندگی و حرکت در راه اقتصاد مقاومتی با در نظر گرفتن صرفا بُعد مالی میسر نیست بلکه برای دستیابی به این مُهم نیازمند ابعاد فرهنگی، اجتماعی، تکنیکی وفنی همینطور راهبری کسب و کارها و بُعد مالی هستیم. با در نظر گرفتین این ملاحظات گام به گام جلو رفتیم و در سال ۱۴۰۰ نهاد مردمی رسالت را نام گذاری کردیم.
حسین زاده به نقش سازمان های رهیاری اشاره نمود و اضافه کرد: انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی یک سَمن است که بُعد اجتماعی نهاد را عهده دار است و فعالیت آن توسعه فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی است. همینطور دبیرخانه نهاد مردمی رسالت هم برعهده این انجمن است.
راهبرنهاد مردمی رسالت، تأمین مالی شرعی، آسان و ارزان را در ارتباط با سازمان رهیاری بانک قرض الحسنه رسالت دانست و اضافه کرد: شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت هم بعنوان یکی دیگر از این سازمان ها ابعاد مختلفی دارد که سامانه اعتبارسنجی مرآت که نهاد به کار گرفته، یکی از ابعاد آن است. ارتقای سواد مالی از دیگر فعالیتهای این سازمان رهیاری است.
حسین زاده به نقش شرکت دانش بنیان فرداپ و دانشگاه توسعه اجتماعی رسالت اشاره نمود وگفت: فرداپ طراحی و پیاده سازی سامانه های مورد نیاز این نهاد را رهیاری می کند و این دانشگاه هم بعنوان یک مؤسسه آموزشی درون سازمانی متولی فرهنگ سازی و مدیریت دانش در مجموعه است.
وی همینطور عنوان کرد: سازمان رهیاری گروه توسعه کارآفرینی ثمین کسب و کارهای خرد و خانگی و راهبری این کسب و کارها را از تعریف و طراحی محصول، تأمین مواد اولیه، تولید و فروش و در بعضی مواقع خدمات بعد از فروش را هم عهده دار است.
حسین زاده این ساختار و همکاری مشترک را یک الگوی ایرانی- اسلامی دانست که برگرفته از الگوهای غربی نبوده و برای سبک بهتر کار و زندگی اعضا تعریف شده است. به قول وی همیاری اجتماعی (تعاون)، اعتماد اجتماعی، قرض الحسنه (نظام مالی حاکم بر نهاد مردمی رسالت و الگوی توسعه اجتماعی رسالت) و کارآفرینی اجتماعی (توسعه کارو کسب های خرد و خانگی با اولویت شهرهای کوچک و روستاها) نگاههای اصلی این الگو به شمار می روند.
حسین زاده اضافه کرد: تمرکز هر سازمان بر روی تخصص خود، عدم وابستگی به دولت و تشکیلات دولتی، عدم ارتزاق از بیت المال و شرعی، آسان و ارزان بودن همچون اصولی است که سازمان های رهیاری نهاد مردمی رسالت به آن پایبند هستند.
وی خودگران و خودکفا بودن این نهاد را از دیگر اصول سازمان های رهیاری برشمرد و اظهار داشت: منظور، کمک بلاعوض نبوده بلکه کارآفرینی اجتماعی است که اعضا با عزت نفس کار کنند و این یعنی سبک بهتر کار وزندگی.
راهبر نهاد مردمی رسالت خاطرنشان کرد: "کار پول می سازد، پول کار نمی سازد"، "هرخانه یک کارخانه "، "هر عضو یک مربی" و "ارتقای سواد اینترنتی" رویکرد اعضای کانون های همیاری اجتماعی به شمار می روند.
وی بااشاره به این که تا به امروز ۵۰ هزار شغل خرد و خانگی در چارچوب الگوی توسعه اجتماعی رسالت شکل گرفته و توسعه یافته است، اظهارداشت: از اواسط سال قبل تا بحال ۷۰۰ میلیارد تومان تبادل کالا و خدمات در بستر پلت فرم های موجود صورت گرفته وتا آخر سال جاری هم ۱۰۰ هزار رأس دام سبک به فروش می رسد.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب