سایپا دانش بنیان می شود

سایپا دانش بنیان می شود

شاپ: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از تعامل این مجموعه خودروساز برای همکاری با شرکت های دانش بنیان آگاهی داد.



به گزارش تجاری خبرگزاری مهر به نقل از سایپا، محمد علی تیموری در مصاحبه با برنامه رویداد ابتدا به تاکیدات رهبری در خصوص کیفیت نازل خودرو های داخلی با وجود قیمت بالا اشاره نمود و اظهار داشت: فرمایش رهبری در باب کیفیت ناظر بر بقای این صنعت است. جدا از اینکه رهبری درباره نارضایتی مردم سخنانی را ایراد فرمودند، بنده بعنوان کسی که در یک کارخانه خودروسازی حضور دارم، فرمایشات ایشان را باید برای بقای این صنعت سرلوحه قرار دهم.
وی معتقد می باشد که هیچ صنعتی در دنیا بدون داشتن کیفیت، قیمت مناسب و تحویل بموقع، بقا نخواهد داشت.
تعهد سایپا به مردم
تیموری که از دو هفته گذشته در گروه خودروسازی سایپا مستقر شده است، اظهار داشت: اولین کاری که بعد از فرمایش روز گذشته رهبری انجام دادیم، تشکیل نخستین جلسه هیئت مدیره بود و همه اعضای هیئت مدیره به کیفیت، قیمت و تحویل بموقع متعهد شدند.
وی کیفیت و قیمت مناسب را نیازمند بستری به نام تولید اقتصادی دانست و اشاره کرد: برای دستیابی به کیفیت و قیمت مناسب باید تولیدی اقتصادی داشته باشیم و باید تمرکز بر ۲۰۰ هزار خودرو در سال باشد؛ خاصه محصولاتی که بتوان آنها را در تیراژ بالا به مردم ارائه کرد.
به گفته مدیرعامل گروه سایپا حسن این رویه این است که زنجیره تامین از انجام هزینه های اضافی بر صنعت قطعه سازی ممانعت می کند؛ در این صورت تولید پیوسته بوده و سبب ارتقای کیفیت خواهد شد. این رویه در تمام دنیا اجرائی شده و شرکت های خودروسازی کشور به ویژه ایران خودرو و سایپا نیز باید بدین سمت حرکت کنند.
واردات هنر نیست
تیموری با اعلان اینکه واردات خودرو هنر نیست؛ چونکه ظرفیت جذب نشده ی خودروسازان خارجی خریداری و در اختیار مصرف کننده ایرانی قرار می گیرد، اظهار داشت: تفکر ما نخست اشتغال زایی و تولید محصولی باکیفیت است؛ چونکه اشتغال با هر قیمتی پذیرفتنی نیست. همین طور کسانی که خودرو را وارد می کنند، نرخ تعرفه گمرک را برمبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می کنند و پس تعرفه ی ۱۵ درصدی به آنها تعلق می گیرد نه ۱۰۰ درصد.
وی همین طور اشاره کرد: در سیاست قیمت گذاریِ خودروی وارداتی، هیچ وقت نمی توان قیمتی مشخص برای مشتری تعیین کرد بلکه قیمت برمبنای کشش بازار از طرف واردکننده انجام می شود.
تیموری با این ادعا که شخصا می تواند از تمام قوانین کشور بهره برده و اقدام به واردات خودرو کند، افزود: تاجران و واردکنندگان خودرو سهم زیادی در خریدِ سربارهای جذب نشده خودروسازان خارجی دارند؛ ولی خودروساز داخلی سربار را به سمت تولیدِ داخل سوق می دهد. پس تعرفه های گمرکی باید برای هر دو یکسان باشد؛ چونکه خودروسازان داخلی نیز مجبور هستند قسمتی از قطعات اکترونیکی را از خارج تهیه کرده و لاجرم تعرفه گمرکی می پردازند.
استقبال از شرکت های دانش بنیان
مدیرعامل سایپا در پاسخ به سوالی در خصوص بی توجهی صنعت خودروسازی به شرکت های دانش بنیان، اظهار داشت: روز گذشته یکی از سخنرانان، مدیرِ یک شرکت دانش بنیان در زمینه الکترونیک در کیش بود. بنده با ایشان تماس گرفتم و درخواست کردم ای سی یو خودرو را برای سایپا تولید نماید.
شرکت های دانش بنیان دارای یک نقطه قوت و ضعف هستند؛ نخست اینکه دانش محور و خلاق بوده ولی نقطه ضعفی ناظر بر کوچکی و از میان رفتن دارند.
تیموری اضافه کرد: تیراژ این شرکتها باید برمبنای اقتصادی شدن باشد و بنده از تمام این شرکتها استقبال خواهم کرد؛ چنانچه ظرف ۱۰ روز گذشته با بیش از ۱۰ شرکت تماس گرفتم و پیشنهاد دادم در قالب یک شرکت تعاونی وارد عمل شوند.
وی در این راستا از معاون علمی فناوری ریاست جمهوری نیز درخواست نمود که پارک های فناوری را در قالب شرکت های تعاونی مدیریت کرده تا مزیت بالایی دربر داشته باشند.

1400/11/12
12:33:57
5.0 / 5
934
تگهای خبر: ارز , بازار , تولید , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
شاپ SHAAP