مظفری زاده؛ تامین كننده سفال و سرامیك:

بسیار ریسک پذیرم

بسیار ریسک پذیرم

به گزارش شاپ مظفری زاده از تامین کنندگان سفال و سرامیک که برای چندین نفر اشتغال زایی کرده می گوید: افرادی که در کارگاه سرامیک مشغول به کار هستند، 8 سال است که قسمتی از خانواده من شده اند.



به گزارش تجاری خبرگزاری مهر، در ادامه گفت و گو با محمد مظفری زاده، یکی از تامین کنندگان سفال و سرامیک را می خوانید.
ایده اولیه کسب وکار و نحوه ورودتان به این صنعت چه بوده و از چه زمانی وارد این رشته شدید؟
محمد مظفری زاده یزدی هستم متولد ۱۳۶۴، دیپلم گرافیک دارم از هنرستان حائری، ورودی سال ۱۳۸۳ کارشناسی، رشته فرش در دانشگاه اصفهان و ورودی سال ۱۳۸۹ رشته صنایع دستی گرایش طرح و تولید، دانشگاه هنر هستم. داستان شروع فعالیت من در این عرصه خیلی جالب بود. بطور اتفاقی پسرعمویم سفارش ساخت دندان سرامیکی را به من داد تا بعنوان ماکت در حوزه دندان پزشکی استفاده گردد. بدین سبب فرآیند مدل سازی و پخت را بصورت عملی با تجهیزات کمی که در اختیار داشتیم انجام می دادیم.
بعدها بواسطه کارهای کاری خودم و دوستانم که در بخش طراحی صنعتی فعال بودند، به ناصر خسرو رفت و آمد داشتم که یک روز در همانجا، بطری های کوچکی را دیدیم که مصارف صنعتی و مواد شیمیایی داشتند. تصمیم گرفتم نمونه سرامیکی آنرا تولید کنم و البته که بازخورد خوبی هم از آن گرفتیم. در کنار فعالیت در زمینه سرامیک، حالا بصورت تخصصی کارهای نساجی و طراحی دستگاه برای انواع بافت ها را نیز انجام می دهم. همین طور مدیر پروژه احیای شال بافی کرمان و پروژه ثبت قالی شهر بابک نیز هستم. همین طور در حوزه زیلو و جاجیم، کارهای پژوهشی و اجرائی انجام می دهیم، دوره های آموزشی برگزار می نماییم. در حوزه سرامیک حدود ۴، ۵ سال پیش برای هنرستان کتاب نوشته ام. همزمان با پروژه بطری سرامیکی، پروژه دیگری در دست داشتیم که طراحی و تولید یک تعداد دستگاه برای دارایی بافی یزد بود. قبل تر لعاب های ما تک رنگ بودند و طرح های نقش برجسته یا جعبه های سرامیکی تولید می کردیم که مدلسازی آن با خانم مرضیه حسینی و باقی کارها با ما بود و این پروژه نشان ملی گرفت.
بعد از پروژه دستگاه های دارایی بافی و فعالیت مان در حوزه نساجی، تصمیم گرفتیم در زمینه سفال و سرامیک در حوزه ای کار نماییم که با حال و هوای پارچه های یزدی بیشتر هماهنگ باشد. تمام پارچه های دارایی یزد دارای هویت رنگی و تنالیته رنگی جالبی هستند. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این هدف بوسیله لعاب های نفوذی و شره ای به دست می آید و این بخش بصورت ویژه جزیی از شخصیت و هویت رنگی کارهای ما شد.
آیا در این راه به چالش ها و شکست هم برخورده اید؟
از تنها چیزی که اذیت شدیم موضوع نیروی انسانی بود. پیدا کردن نیروی کار علاقمند، ماندگار و بدون حاشیه از سخت ترین کارها بود.
از دیدگاه شما کدام خاصیت فردی بیشترین تأثیر را در موفقیت شما داشته است؟
جسارت. من بسیار ریسک پذیر هستم. البته قبل تر این خاصیت در من برجسته تر بود اما به مرور پخته تر شدم وتصمیمات عاقلانه تری گرفتم.
به طور مستقیم و غیر مستقیم برای چند نفر اشتغال زایی کرده اید؟
به طور مستقیم ۶ الی ۸ نفر. بصورت غیر مستقیم هم حدود ۸ نفر. کارگاه ما ابتدا دارای دو بخش بود که بعدها تبدیل به سه بخش شد که شامل بخش سفال سرامیک، انبار سرامیک و بخش چوب، فلز و کارهای مربوط به نساجی می شود.
معمولا نیروها را خودتان آموزش می دهید یا از نیروهای آموزش دیده استفاده می کنید؟
همه نیروها افراد بومی یزد هستند که خودمان آموزش آنها را به عهده داشته ایم.
تجربه همکاری تان با آراهنر چطور بوده است؟
از طریق آقای شیرازیان با آراهنر حدود ۴، ۵ سال پیش آشنا شدیم و آغاز به کار کردیم تا به امروز. تنوع محصولات ما از بقیه کارگاه ها بیشتر است، ۲۱۰ فرم و محصول داریم که این محصولات ابعاد ۲ سانتیمتر تا ۳۵ سانتیمتر را در بر می گیرند. این تنوع در فرم و محصولات، امتیاز کار ما بود و به ما کمک کرد که در کمترین زمان بتوانیم سفارشات آراهنر را آماده نماییم. از طرفی به مرور بواسطه سفارش های آرا هنر محصولات ما هم متنوع تر شد. استارت فروش های عمده ما سفارش هایی بود که از آرا هنر گرفتیم. همین طور این نکته که بهتر است محصولات ست باشند، در چه ابعادی تولید شوند و چه ترکیبی داشته باشند و بسیاری از نکات دیگر، حین همکاری با آراهنر برای ما روشن شد.
آیا محصولات خودرا به کشورهای خارجی صادر کرده اید؟
قصد این کار را داریم اما بطور معمول صادرات محصولات ما بوسیله فروشگاه ها یا غرفه هایی بوده که در نمایشگاه ها داشتیم و میزبان گردشگرها بودیم.
در تهیه مواد اولیه مشکلی ندارید؟
مشکل عمده ما در تامین مواد اولیه موضوع تغییر قیمت هاست و این که تعدادی از مواد اولیه گاهی اوقات کمیاب می شوند. اما این مشکل هیچوقت موجب تعطیلی کار ما نشده است.
در مدت اخیر و باتوجه به بحران های اقتصادی پیش آمده، کسب وکار شما متحمل چه تغییراتی در تولید، عرضه و فروش شده است؟
یکی از مشکلات، مشکل قطعی برق بود. پس از بحران هایی از قبیل کرونا بیشتر به سمت محصولاتی که کاربردی بودند رفتیم. از کارهایی که ابعاد بزرگ تر داشتند دوری کردیم، چونکه انبار و بسته بندی آنها مشکل تر بود و همین طور در فروشگاه ها در طبقات بالاتر چیده می شدند و طبیعتا کمتر دیده می شدند و در بخش عمده فروشی هم این تصمیم اثرگذار بود. به لحاظ قیمتی هم کوشیدیم کارهایی را تولید نماییم که قیمت متعادل تری داشته باشند. این مدت بحران کرونا فرصت بیشتری به ما داد که خودمان را ببینیم، کارگاه را ببینیم، آنرا ساماندهی کردیم، کمبودها را بررسی و رفع کردیم.
انگیزه اصلی شما برای ادامه دادن مسیرتان چیست؟
یکی از انگیزه های من پیشبرد کارهایم به گونه ای بود که در نهایت بتوانم یکی از کوره هایم را برای تولید علایقم همچون مجسمه سازی و نقش برجسته که جنبه هنری بیشتری دارند اختصاص دهم. امیدوار هستم هرچه سریعتر این فرصت اتفاق بیفتد. انگیزه بعدی من افرادی هستند که در کارگاه سرامیک مشغول به کار هستند و ۸ سال است که قسمتی از خانواده من شده اند.
چه پیشنهادی برای جوانانی که علاقمند ورود به این حوزه یا راه اندازی کسب وکار در زمینه صنایع دستی هستند دارید؟
همه چیز بر می گردد به خود فرد، اگر به این حوزه علاقمند باشند، کار راحتی است. اما اگر فقط به دنبال مسائل مالی باشند شاید خیلی راضی کننده نباشد. هم اکنون دوستان و اقوام بسیاری را می شناسم که هم اکنون کارگاه تولید سرامیک دارند و در همین فرآیند، فرم ها و رنگ های جدیدی بوجود آمد. همراهی اساتید و فارغ التحصیلان همه و همه در کنار هم سبب شد که سرامیک ایران رشد کند. من فکر می کنم زمان فعلی برای شروع کسب وکار عالی است چونکه در جایی زندگی می نماییم که انرژی ارزان است.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


منبع:

1400/11/10
13:57:09
5.0 / 5
434
تگهای خبر: آموزش , ارز , انرژی , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
شاپ SHAAP