وعده ای كه دوباره تمدید شد

تعویق افتتاح منطقه دو آزادراه تهران-شمال تا ۱۴۰۲

تعویق افتتاح منطقه دو آزادراه تهران-شمال تا ۱۴۰۲

به گزارش شاپ با عنایت به اظهارات وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان، باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال تا آخر سال آینده به بهره برداری می رسد که به مفهوم تاخیر چند باره در افتتاح این بخش از آزادراه تهران-شمال تا سال 1402 است.



به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، منطقه دو آزادراه تهران –شمال از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و بعد از بهره برداری از منطقه یک این محور آزادراهی توسط حسن روحانی، رئیس جمهور وقت، آغاز شد و در آن زمان حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و افتتاح آن پیش بینی شد. اما برآوردها به زودی تغییر نمود و افزایش نرخ ارز و گران شدن مصالح مورد نیاز راهسازی، هزینه ساخت منطقه دو آزادراه تهران-شمال را دو چندان کرد.

خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در این زمینه به ایسنا اظهار داشته بود: یکی از اشکالات اساسی در توسعه و پیشرفت فیزیکی این محور آزادراهی افزایش حدود دو برابری هزینه های ساخت طی سال قبل بود؛ به شکلی در تیر ماه سال قبل حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت و بهره برداری باند غربی آن پیش بینی شد اما هم اکنون هزینه آن طی سال قبل و ناشی از تورم به بالای ۳۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: باتوجه به میزان پیشرفت فیزیکی این آزادراه و با توجه به این که بیش از ۹۵ درصد تونل های آن آماده شده است و تونل البرز نیز که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بوده و طولی حدود ۶.۵ کیلومتر دارد، آماده بهره برداری است، قرار شد تا در اولین مرحله و تا اوایل تابستان امسال تونل البرز و دسترسی دو طرف آن که حدود دو کیلومتر است و در مرحله بعدی آن باند غربی منطقه دوم آزادراه تهران-شمال به بهره برداری برسد.

البته همین اتفاق با چند ماه تاخیر افتاد و در مرداد ماه امسال تونل البرز به طول ۶.۴ کیلومتر بعنوان بلندترین تونل کشور با دستور رییس جمهوری و البته در راه رفت به بهره برداری رسید.

اما از شروع امسال مسئولان وزارت راه و شهرسازی بارها بر این نکته تاکید نمودند که تا اختتام امسال بقیه باند رفت این منطقه از آزادراه تهران شمال نیز که حدود ۱۴ کیلومتر است، افتتاح می گردد. در صورتیکه اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی رئیس بنیاد مستضعفان در ایام پایانی هفته گذشته گویای مسئله دیگری است.

چرا که رستم قاسمی در بازدید اخیر خود از پروسه ساخت منطقه دو آزادراه تهران-شمال اعلام نمود که باند رفت آن تا آخر سال آینده به بهره برداری می رسد. وی هفته گذشته در این زمینه اظهار داشت: امروز تصمیم گرفته شد مسیر رفت تهران به شمال در منطقه ۲ تا آخر سال آینده افتتاح شود و همین طور در ۶ کیلومتر باقی مانده مسیر برگشت تونل البرز، با تامین مالی مناسب، کار با سرعت ادامه یابد. همین طور قرار شد با حمایت های صورت گرفته ماهانه ۲.۵ تا ۳ درصد باند رفت در این راه پیشرفت داشته باشد و همزمان کار در باند دوم نیز ادامه یابد.

وی همین طور درباره اعتبارات مالی مورد نیاز برای راه اندازی بخش های باقی مانده کار در قطعه دو اضافه کرد: برمبنای گزارشات ارائه شده، تکمیل قطعه دوم نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار است که ۳ هزار میلیارد تومان آن توسط دولت و ۳ هزار میلیارد تومان آن توسط بنیاد مستضعفان تامین خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: همین طور در باند رفت نیز سهم وزارت راه ۱۳۰۰ میلیارد تومان است که برنامه ریزی برای تامین منابع مالی آن دیده شده است و تا امروز قطعه دوم با احتساب تونل، ۷۴ درصد در باند رفت و بدون تونل، ۶۳ درصد در این راه پیشرفت داشته که انشالله کار در راه رفت این قطعه تا آخر سال ۱۴۰۱ به پایان می رسد.

در این شرایط و با توجه به این که یکبار در سال قبل و یکبار امسال وعده ساخت و بهره برداری از منطقه دو آزادراه تهران-شمال به تعویق افتاده است، تاخیر چندباره در افتتاح این محور آزادراهی نشان میدهد که مردم در ماه های آتی و ایام نوروز هم نمی توانند سفرهای خودرا به چالوس بطور کامل تری بوسیله این آزادراه انجام دهند و برای عبور از منطقه دو آزادراه تهران-شمال باید تا نوروز سال ۱۴۰۲ منتظر باشند.




1400/09/28
12:30:29
5.0 / 5
603
تگهای خبر: ارز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
شاپ SHAAP