امکان استعلام غیرحضوری اشخاص حقوقی در زمین برقرار شد

امکان استعلام غیرحضوری اشخاص حقوقی در زمین برقرار شد

شاپ: زمین، سامانه ای است که بمنظور ایجاد سهولت در ارائه خدمات و مجوزهای زمین محور توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد و به راه افتاده است.


به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، دولت الکترونیکی به مفهوم مکانیزاسیون اقدامات داخلی سازمان ها، اتوماسیون اداری، ایجاد وب سایت اطلاع رسانی، راه اندازی مرکز داده و یا خرید تجهیزات گرانقیمت سخت افزاری بدون توجیه اقتصادی نیست، بلکه تعامل پذیری دستگاهها شامل اتصال و تبادل را معنا می دهد. این روند اتصال فرآیندهای بین دستگاهی و امکان نظارت دستگاهها بر یکدیگر مورد نظر است.
همراه داشتن انبوهی از اصل و کپی های مدارک شناسایی و هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی، اساسنامه، آگهی تغییرات شرکتها و وکالت نامه های اداری همیشه یکی از معضلات اصلی انجام کارهای اداری محسوب می شود. بنا بر این در سالهای قبل، استقرار پنجره واحد در زمینه های مختلف ازجمله مطالبی است که موردتوجه دولت مردان قرارگرفته است.
در اقدامی راهبردی، ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیکی شامل ۱۱۱ خدمت و ۱۶۵ زیرخدمت احصا شدند. همچون این پروژه ها می توان به استقرار سامانه آدرس منحصربه فرد مکان محور اشخاص حقیقی و حقوقی، استقرار هویت هوشمند اشخاص حقیقی و حقوقی، استقرار و کاربردی شدن امضای الکترونیکی در کلیه تبادلات و اسناد، ساماندهی دفاتر پیشخوان، بهره برداری کامل سامانه ستاد، توسعه و استقرار نظام جامع سلامت الکترونیکی، بهره برداری از سیستم مالیات الکترونیکی، ایجاد نظام بیمه الکترونیکی و بهره برداری از سامانه اعتبارسنجی مدارک آموزش رسمی کشور اشاره نمود.
پنجره باز زمین برای استعلام اشخاص حقوقی
در این راستا سازمان فناوری اعلام نمود بتازگی و در امتداد توسعه خدمات الکترونیکی، امکان احراز هویت غیرحضوری متقاضیان حقوقی در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین برقرار شد. سامانه پنجره واحد مدیریت زمین که با نشان تجاری ایلند (E-Land) شناخته می شود، یکی از ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیک است و بمنظور ایجاد سهولت در ارائه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد و به راه افتاده است.
بر اثر این امکان که در امتداد برقراری ارتباط برخط سامانه و تبادل سرویس با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به وجود آمده است، کلیه متقاضیان حقوقی دریافت خدمت از ایلند، شامل شرکت ها، موسسات، سرمایه گذاران و نیز وکلا از این پس می توانند بدون مراجعه حضوری به سازمان های ارائه دهنده مجوزهای حوزه زمین و بوسیله پنجره واحد مدیریت زمین به آدرس iraneland.ir احراز هویت الکترونیکی شوند.
ثبت و صدور مجوزهای در رابطه با ساخت وساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش های مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین در رابطه با حوزه زمین، اهداف چهارگانه سامانه ایلند است. به عبارت دیگر زمین، سامانه ای است که امکان ثبت درخواست و پیگیری بصورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری را برای متقاضیانی فراهم می آورد که قصد اقداماتی نظیر تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در اراضی و املاک کشور را دارند.
ساز و کار استعلام اشخاص حقوقی در ایلند بدین ترتیب است که اشخاص حقوقی می توانند با مراجعه به درگاه سامانه و انتخاب گزینه ثبت نام بعنوان شخص حقیقی، احراز هویت شوند و ضمن ورود به قسمت «مشاهده و ثبت درخواست های سایر اشخاص» و انتخاب گزینه «افزودن شخص حقوقی»، فقط با وارد کردن شماره ملی شرکت، بعنوان مدیرعامل آن شرکت احراز هویت شوند و درخواست ها و مجوزهای مورد نیاز را مدیریت نمایند. در امتداد امکان استعلام اشخاص حقوقی، وکلا نیز مسیر مشخص استعلام خودرا در سامانه دارند.
بهمین منظور، اشخاص حقیقی و مدیرعامل اشخاص حقوقی می توانند در کارتابل شخصی خود یا شرکت در رابطه با خود به قسمت «فهرست وکلا» مراجعه نموده و با انتخاب گزینه «افزودن وکیل» و ورود اطلاعات مربوط به وکیل و وکالت نامه، نسبت به احراز هویت غیرحضوری و ثبت وکیل اقدام نمایند. بعد از آن وکیل تعریف شده می تواند با ورود به سامانه از قسمت «مشاهده و ثبت درخواست های سایر اشخاص» نسبت به مدیریت درخواست ها و مجوزهای موکل خود اقدام نماید.
سامانه زمین هم اکنون بصورت آزمایشی در استان قزوین مورد استفاده و بهره برداری قرار دارد. این مساله موجب شد تا مدتی قبل، دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین از شناسایی یک هزار و ۷۰۰ تخلف در تغییر کاربری اراضی ملی و طبیعی این استان با بهره گیری از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین خبر دهد. کاربری سامانه زمین درحال تسری به سطح کشور است و به زودی در استانهای اصفهان، زنجان و البرز نیز اجرا خواهد شد. گستردگی استفاده از این سامانه به شکلی در نظر گرفته شده است که پس از نهایی سازی بر عملکرد کلیه دستگاه های در رابطه با حوزه زمین و اراضی در کل کشور نظارت خواهدنمود.
معرفی دستگاهها با همکاری مطلوب
سامانه پنجره واحد مدیریت زمین توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران و با همکاری و حمایت همه جانبه دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ایجاد و به راه افتاده است و بعنوان یک پروژه حاکمیتی و فراقوه ای هم اکنون نیازمند برقراری همکاری و تعامل با بیش از ۴۰ دستگاه ذی نفع است.
برمبنای آخرین ارزیابی های انجام شده، دستگاه های اجرائی مرتبط که تا کنون همکاری مطلوبی با پروژه زمین داشته اند عبارتند از: وزارت خانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان های تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ثبت اسناد و املاک کشور، راهداری و حمل و نقل جاده ای و صنایع کوچک و شهرک های صنعتی، شرکت های پست، راه آهن و بنیاد شهید و امور ایثارگران و نیز سازمان امور اراضی کشور، جنگلها، مراتع و آبخیزداری که سطح مطلوب و قابل توجهی از برقراری تعامل در پیشبرد اهداف این پروژه را ایفا کرده اند.
آخرین وضعیت سامانه زمین بعنوان دوازدهمین پروژه اولویت دار دولت الکترونیکی از میان ۲۳ پروژه شامل امکان گزارش گیری، پیشرفت ذینفعان، مدل مفهومی و سایر موارد در
سایت e-monitor.ito.gov.ir قابل مشاهده می باشد.




منبع:

1400/09/09
23:29:45
5.0 / 5
508
تگهای خبر: آموزش , ارز , ثبت نام , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
شاپ SHAAP