گزارش شاپ؛

۷ ابهام تصمیم جدید رییس جمهوری

۷ ابهام تصمیم جدید رییس جمهوری

شاپ: بااینکه سه شنبه هفته جاری بنا به تصمیم وزارت صمت و مجوز ستاد تنظیم بازار، قیمت خودرو دستخوش تغییر شد اما شب گذشته به خودروسازان فرمان داده شد به قیمت های قبلی بازگردند.



به گزارش شاپ به نقل از مهر، سه شنبه هفته جاری دو خودروساز بزرگ کشور _ایران خودرو و سایپا_ بنا به تصویب شورای هماهنگی سران قوا در ۲۸ مهر ماه و تصمیم وزارت صمت بعنوان متولی جدید قیمت گذاری خودرو، مبادرت به افزایش قیمت تعدادی از محصولات خود کردند.
در ادامه نیز مدیران عامل این دو شرکت خبر از فک رهن خودرو های فروخته شده دادند (پیش از این خودروی فروخته شده به مدت یک سال فک رهن نمی شد) و تاکید نمودند که باتوجه به اصلاح قیمت، عرضه خودرو افزایش خواهد یافت و مردم منتظر تغییرات باشند.
با این حال شب گذشته، رییس جمهوری به موضوع افزایش قیمت خودرو ها ورود کرد و در همین رابطه نیز وزیر صمت به خودروسازان دستور بازگشت به قیمت های قبلی را داد.
۷ ابهام بزرگ تصمیم جدید رییس جمهوری
این رفت و برگشت افزایش قیمت خودرو آن هم با دخالت مستقیم رییس جمهوری در حالی است که حذف قیمت گذاری دستوری بنا به تصمیم شورای هماهنگی سران قوا با حضور رییس جمهوری، رییس مجلس و رییس قوه قضائیه، اجرائی شد.
نکته دوم این که گفته شده علت مخالفت رییس جمهوری، عدم تصویب در ستاد تنظیم بازار است. این در حالیست که اطلاعات انتشار یافته از شرکت سایپا در کدال نشان میدهد که خودروسازان با مجوز مستقیم ستاد تنظیم بازار مبادرت به افزایش قیمت کرده اند. و از جانب دیگر نیز معمارباشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت چهارشنبه شب در صدا و سیما اعلام نمود که هماهنگی ها و مجوزهای لازم برای افزایش قیمت خودرو گرفتن شده و موضوع قیمت گذاری و تنظیم بازار خودرو به وزارت صمت سپرده شده است.
مساله بعدی این که ستاد تنظیم بازار زیرمجموعه وزارت صمت و دبیر این ستاد معاون وزیر است؛ بدین سبب چگونه ممکنست این ستاد بدون هماهنگی فاطمی امین وزیر صمت، اقدامی انجام دهد؟
از سویی دیگر نیز فاطمی امین حتی پیش از نشستن بر کرسی وزارت بر زیان ده بودن خودروسازان و لزوم افزایش عرضه خودرو به بازار تاکید داشت و حتی چند روز پیش اعلام نمود که از هفته بعد ۷۰۰ دستگاه خودرو بیشتر از قبل به بازار عرضه خواهد شد و طی هفته های آتی خودرو های مانده در کف پارکینگ نیز تکمیل و روانه بازار خواهند شد. سوال اینجاست که باتوجه به لغو قیمت های جدید، این سیاست وزارت صمت چگونه جامه عمل خواهد پوشید؟
همچنین با توجه به این که بازار خودرو به شدت هیجانی است، از روز اعلام قیمت های جدید گرفتار تب و تاب قیمتی شده است؛ حال وقتی قرار بر عدم اعمال قیمت های جدید کارخانه است، وضعیت بازار چه می شود؟ چونکه تجربه نشان داده قیمت ها در بازار با پالس افزایش قیمت، بالا می رود و در همانجا می ماند و دیگر پایین نمی آید.
از سویی دیگر خودروسازان اعلام نمودند به سبب اصلاح قیمتی قصد افزایش تولید، عرضه و فک رهن را دارند. حال باتوجه به تصمیم جدید، آیا این سیاست در شرکت های خودروسازی اجرا خواهد شد؟
همچنین بر خلاف تأکیدات دولتمردان در خصوص لزوم پیش بینی پذیر شدن اقتصاد ایران، اما این تصمیمات یک شبه نه فقط کمکی به پیش بینی پذیر شدن اقتصاد نمی کند بلکه بیش از پیش موانع بر سر تولید می گذارد.
مصائب قیمت گذاری دستوری
در این رابطه آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه باید زودتر شاهد اصلاح قیمت خودرو می بودیم، اظهار نمود: قیمت گذاری دستوری که در دولت قبلی در بخش خودرو انجام می شد، زیان های هنگفتی به مردم، خودروسازان، قطعه سازان و سهامداران شرکت های خودروساز و قطعه ساز و حتی دولت وارد کرده بود و این زیان وارده سبب شده بود در تمام مراحل تولید قطعه تا خودرو و سپس فروش آن شاهد وارد آمدن ضرر و زیان به همه گروههای ذینفع باشیم.
محبی نژاد با اعلان اینکه مشتریان اصلی خرید خودرو مردم هستند که می بایست ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از قیمت درب کارخانه خودرو تحویل بگیرند، اشاره کرد: در قرعه کشی های قبلی که شاهد هجوم مردم برای ثبت نام قرعه کشی بودند و از هر ۱۱۵ مشتری ایران خودرو و هر ۱۲۱ نفر مشتری سایپا، یک نفر شانس برنده شدن در قرعه کشی را داشت.
دبیر انجمن قطعه سازان دسته دیگر از متضرران قیمت گذاری دستوری خودرو را قطعه سازان دانست و تاکید کرد: خیلی از اعضای زنجیره خودرو که اصولاً قطعه ساز بودند که هم متضرر شده بودند و هم مطالبات معوقه زیادی از خودروسازان داشتند.
وی با اعلان اینکه با اصلاح قیمت هم خودروساز و هم قطعه ساز انگیزه افزایش تولید می یابند، اظهار داشت: سود قیمت گذاری دستوری به جیب واسطه هایی می رود که امکان ثبت نام داشتند ولی مردم نمی توانستند به آسانی ثبت نام و در قرعه کشی ها شرکت نمایند.
محبی نژاد دسته دیگر از متضرران از قیمت گذاری دستوری خودرو را سهامداران شرکت های خودروساز و قطعه ساز دانست و اشاره کرد: این زیان وارده به سهامداران، حق الناس بود. اما با اصلاح قیمت، ذینفعان و سهامداران شرکت های خودروساز و قطعه ساز در بورس شاهد خواهند بود که بهبود شرایط اقتصادی شرکت های تولیدی و تغییر صورت های مالی آنان به نفع سهامداران تمام خواهد شد.
دبیر انجمن قطعه سازان اشاره کرد: با لغو قیمت گذاری دستوری، هم سهام قطعه سازان رشد می کند و هم به اشتغال کمک خواهد شد. چونکه با وجود نقدینگی چهار هزار هزار میلیارد تومانی که به تورم دامن می زد، با افزایش رشد بورس، این نقدینگی به بازار سرمایه می آید که نه فقط تورم زا نیست بلکه اشتغال زا نیز است.
وی با اعلان اینکه زمانی اصلاح قیمت خودرو موفق می شود و شاهد آرامش در بازار خودرو خواهیم بود که افزایش تولید خودرو نیز همزمان شروع شود، اشاره کرد: قطعه سازان آمادگی افزایش تولید را دارند اما باید خودروساز هم این آمادگی را پیدا کند. البته ظرفیت تولید ما از تولید تیراژ فعلی بیشتر است ولی بستگی به پرداخت مطالبات معوقه قطعه سازان دارد.
محبی نژاد اضافه کرد: باید ظرف دو تا سه هفته آتی پرداخت معوقه قطعه سازان صورت گیرد و ظرف یک ماه این مطالبات تسویه شود. این زنجیره مدیریتی بخش خودرو باید از طرف حاکمیت مورد توجه قرار گیرد.
وی اشاره کرد: وقتی تولید خودرو زیاد شود، در مدت زمان کوتاهی عرضه و تقاضا برابر شده و به تدریج قرعه کشی حذف می شود. ما در کشور به اندازه کافی توان تولید خودرو داریم و ظرفیت تولید آن دو برابر تیراژ فعلی است اما چون ارزش خودرو برای تولید کننده به شدت پایین و حتی منفی بود، شاهد کاهش تیراژ بودیم.
دبیر انجمن قطعه سازان در مورد حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو و بازگشت آن به وزارت صمت، اظهار نمود: شورای رقابت، فرمول هایی پیاده کرد که موجب به خاک نشستن مردم و خودروسازان شد. در این سه سال شورای رقابت کاری کرد که مردم خودرو را با دو برابر قیمت بخرند.
وی اشاره کرد: نتیجه قیمت گذاری دستوری در شورای رقابت، توزیع رانت ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی حاصل از شکاف قیمت درب کارخانه با بازار بود. از طرف دیگر دو خودروساز بزرگ کشور ۸۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته پیدا کردند.
محبی نژاد تاکید کرد: البته با قیمت گذاری دستوری از طرف وزارت صمت هم مخالفم و آنرا اشتباه می دانم اما از فرمول ها و ساز و کارهای شورای رقابت بهتر بوده و برای خودروساز و مردم نتیجه بهتری را در پی دارد.


منبع:

1400/08/22
11:13:56
5.0 / 5
1098
تگهای خبر: آرامش , ارز , بازار , برند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
شاپ SHAAP