در گزارش شاپ مطرح شد؛

جزییات طرح آزادسازی واردات خودرو

جزییات طرح آزادسازی واردات خودرو

به گزارش شاپ یک کارشناس صنعت خودرو ضمن تشریح جزییات طرح آزادسازی واردات خودرو، اظهار داشت: در صورت اجرای صحیح این طرح و کاهش التهابات، می توان قیمت گذاری دستوری را از بازار خودرو برداشت.



رسول سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو با محوریت آزادسازی واردات، گفت: هدف اصلی این طرح این است که بدون ایجاد فشار ارزی و بدون تحت تاثیر قرار دادن تولید داخل امکان واردات خودرو فراهم و بدین سان سبب کاهش التهاب بازار شود.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: هم اکنون خودرو های خارجی ۴ برابر قیمت واقعی خود و خودرو های دست دوم خارجی نیز تا ۹ برابر اختلاف با قیمت واقعی به فروش می رسند. مخصوصاً خودرو های کشنده (سنگین) بازار بسیار ملتهبی دارند. خودرویی که ۱۰ هزار دلار قیمت دارد باید ۲۵۰ میلیون تومان فروخته شود اما الان یک میلیارد تومان است.
وی در مورد این که این طرح چگونه از لطمه وارد شدن به صنعت خودرو جلوگیری می کند، اظهار داشت: در طرح مقرر شده به ازای هر یک خودرویی که وارد می شود، خودرو های فرسوده اسقاط شوند. این اسقاط هم بستگی به حجم موتور و و دیگر خاصیت های خودروی وارداتی دارد که به طور معمول به ازای هر یک سواری بین یک تا ۶ خودرو اسقاط می شود. پس به تولید داخل آسیبی نمی زند.
طرح، فشار ارزی جدیدی ایجاد نمی کند
سلیمانی اضافه کرد: همین طور مقرر شده تامین ارز برای واردات خودرو از محل صادرات خودرو یا قطعات یا کالاهای مرتبط بدنه خودرو صورت گیرد که سبب رونق صنعت خودرو و اشتغال می شود. در این طرح قید شده نباید فشار ارزی جدیدی ایجاد شود و ارز مورد نیاز برای واردات از محل ارزهای بلوکه شده یا ارزی که بانک مرکزی منشأ آنرا ردیابی می کند تامین شود.
وی افزود: بدین سبب این طرح نه فشار به بازار ارز به وجود می آورد و نه صنعت داخلی را تحت تاثیر قرار می دهد.
سلیمانی اظهار داشت: شاید این طرح در شورای نگهبان رد شود که برای جلوگیری از رد آن، باید طرح بطور کامل در شورای نگهبان توضیح داده شود؛ چونکه شورا با تأیید این طرح می تواند التهابات را در بازار کم کند.
وی اشاره کرد: همین طور برمبنای مفاد طرح، ورود خودرو های خارجی دست دوم که قیمتشان نزدیک به قیمت خودرو های داخلی است می تواند در کاهش قیمت خودرو های داخلی مؤثر باشد.
بازگشت قیمت ها به حالت عادی
این کارشناس صنعت خودرو اشاره کرد: در صورتیکه این طرح درست اجرا شود، می تواند قیمت خودرو های خارجی و داخلی را به شرایط عادی برگرداند. به بازار خودرو های حمل بار و کشنده نیز بسیار کمک می نماید برای اینکه این خودرو ها بسیار قدیمی هستند و مصرف سوختشان دو برابر خودرو های جدید است.
سلیمانی اضافه کرد: همین طور در صورتیکه خودرو های رده بالا ارزان شوند سیگنال هایی به خودرو های رده پایین تر می دهند و سبب کاهش قیمت آنها نیز می شوند. در حقیقت مثل یک زنجیره روی هم اثر می گذارند.
لغو قیمت گذاری دستوری در صورت اجرای صحیح طرح
وی با اشاره به جو روانی مقابل تصویب این طرح، اظهار داشت: دارندگان خودرو های خارجی و داخلی که خودرو ها را در انبار نگه داشته اند نیز به تدریج آغاز به فروختن می کنند و خود به خود بازار از التهاب خارج می شود.
سلیمانی با اعلان اینکه این طرح تا یک ماه آتی در شورای نگهبان تعیین تکلیف می شود، گفت: این طرح می تواند در عمل برای خودروسازان داخلی مفید باشد برای اینکه در صورت کاهش التهابات، قیمت گذاری دستوری نیز از خودروسازی برداشته می شود. برای اینکه قیمتی که تعیین می شود حاشیه سود را به شدت کم کرده و زیان انباشته را افزایش داده است.
گفتنی است؛ ورود خودرو های خارجی از سال ۹۷ همزمان با تشدید تحریم ها و کمبود منابع ارزی در کشور به استناد مصوبه دولت ممنوع گردید و حالا پس از ۳ سال از این اتفاق، پایین بودن عرضه خودرو از طرف خودروسازان داخلی در مقایسه با نیاز کشور و ممنوعیت واردات سبب شده تا بازار خودرو التهابات قیمتی سنگینی را شاهد باشد.


منبع:

1400/06/25
23:39:04
5.0 / 5
270
تگهای خبر: آسیب , ارز , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
شاپ SHAAP