برنامه های وزیر برای تامین اعتبار

تهاتر نفت برای مگاه پروژهای حمل و نقل

تهاتر نفت برای مگاه پروژهای حمل و نقل

شاپ: در شرایطی که پروژه های بزرگ بسیاری در زمینه حمل و نقل در کشور وجود دارد که با مشکل تامین منابع مالی روبه رو شده و نیمه تمام باقی ماندند و از طرف دیگر پروژه های دیگری نیز باید برای توسعه این حوزه تعریف شود، وزیر راه و شهرسازی روش تهاتر نفت را برای جذب سرمایه گذاران خارجی و استفاده از منابع سرمایه گذاران داخلی را برای اجرای این مگاپروژه ها پیشنهاد کرد.



به گزارش شاپ به نقل از ایسنا، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در اولین مصاحبه خود خبر از برنامه ها و اهدافی داد که اگر برای حوزه حمل و نقل و اجرای مگاپروژه ها کارساز به نظر می رسند. او معتقد می باشد که برای اجرا و تکمیل مگاپروژه های حمل و نقل باید به دنبال منابعی به غیر از منابع دولتی بود چونکه با منابع دولتی امکان اجرا آنها نیست.

قاسمی استفاده از منابع مالی سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی را بهترین گزینه برای اجرای پروژه های بزرگ حمل و نقل دانست و اظهار داشت: البته برای ترغیب آنها به دنبال روش هایی هستیم تا این سرمایه گذاری را برای آنها جذاب نماییم و در این راستا از روش های مختلفی مانند تهاتر، BOT، BOO و... می توان برای تامین منابع مورد نیاز بهره برد.

وی البته به این نکته هم اشاره نمود که می توان در این شرایط نفت با پروژه ریلی قطار سریع السیر تهران-مشهد، راه آهن تهران-اصفهان و راه آهن تهران-تبریز تهاتر کرد. وزیر راه و شهرسازی افزود: در این راستا مذاکراتی با طرف های خارجی داشتیم و از آنها و سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی می خواهیم برای اجرای مگاه پروژه های حوزه حمل و نقل ورود پیدا کنند و از همه دعوت می نماییم که سرمایه گذاری شان را آغاز نموده تا پروژه ها را فعال نماییم.

قاسمی در بخش دیگری از مصاحبه اش اعلام نمود که برای ایرانیان خارج از کشور فرش قرمز پهن می کنم و منتظر آنها هستیم که در بخش حمل و نقل کشور سرمایه گذاری کنند. البته اگر این اتفاق رخ دهد شاهد محقق شدن پروژه هایی خواهیم بود که اتفاقا سال ها به سبب مشکلات منابع مالی یا مشکلات دیگری از همین جنس متوقف مانده اند.

به عنوان مثال می توان به راه آهن سریع السیر تهران-مشهد یا قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان اشاره نمود که با وجود شروع به کار مراحل عملیاتی شان و پیشرفت فیزیکی نسبتا قابل قبول در مراحل نخست اجرائی، این پروژه ها متوقف شده و به نتیجه نرسیدند. از طرف دیگر آزادراه تهران-شمال که بیش از ۲۵ سال از آن می گذرد و با وجود رفت و آمد خارجی ها در این محور آزادراهی هنوز نیمه تمام باقی مانده است.

بدین سبب باید دید وزیر راه و شهرسازی می تواند دولت را برای حل مشکلات این چنینی حوزه حمل و نقل بوسیله روش های سرمایه گذاری مذکور قانع کند و این روش ها تا چه اندازه در به نتیجه رسیدن این پروژه های بزرگ نتیجه بخش خواهد بود.





منبع:

1400/06/09
21:32:50
5.0 / 5
1324
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
شاپ SHAAP