معاون مركز پژوهش های مجلس :

5 عامل باعث تضعیف صنعت خودرو شده است

5 عامل باعث تضعیف صنعت خودرو شده است

به گزارش شاپ معاون مرکز پژوهش های مجلس اظهار داشت: پنج عامل نقش اصلی را در تضعیف صنعت خودروی کشور داشته اند.



به گزارش شاپ به نقل از مهر، امیررضا شاهانی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره چالش های صنعت خودرو گفت: این روزها از جانب دولت صحبت می شود که مشکل صنعت خودرو تحریم است، حال آنکه همچون با اهمیت ترین چالش هایی که این صنعت با آن مواجه می باشد را می توان در سوءمدیریت، راندمان پایین، مدل مالکیت و مدیریت دولت، فقدان راهبرد توسعه صنعتی و نیز عدم تناسب نیرو انسانی با ماموریت های اصلی در این صنعت خلاصه کرد.
معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش های مجلس اضافه کرد: نکته نخست این که صنعت خودرو یک صنعت بزرگ و باسابقه در کشور است و ۱۴ درصد از کل آورده صنعت و ۲ درصد کل تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد منتهی واقعیت این است که تا آخر سال ۹۷ یعنی در زمانی که تحریم ها هنوز شدت زیادی نیافته بود، این صنعت ۲۴ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته است؛ بدین سبب تا پیش از تشدید تحریم ها خودروسازان ۲۴ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشتند.
۵ مشکل عمده صنعت خودرو / راهکارهایی برای دولت سیزدهم
وی با اشاره به عوامل چالش زا در صنعت خودرو، اظهار داشت: یکی از اصلی ترین عوامل مشکل زا در صنعت خودرو سوءمدیریت است. همین طور مورد دوم مربوط به مالکیت صنعت خودرو می شود؛ یعنی این که دولت در صنعت خودروی ما تأثیرگذار است و خلاف گفته متولیان این صنعت آنچنان خصوصی نشده است. هم وزارت صمت در این صنعت سهم دارد و هم اعمال سلیقه و مدیریت می کند و اجازه نمی دهد با روال بازار عرضه و تقاضا فعالیت کنند. تعارض منافع در این صنعت کاملاً محرز است. وزارت صمت از طرفی مالک و دارای منافع است و از سویی دیگر می خواهد کار تنظیم گری، نظارت و سیاست گذاری را در صنعت خودرو اعمال نماید. جمع این دو مورد قابل توجیه نیست.
شاهانی اضافه کرد: مشکل سوم راندمان پایین صنعت خودرو است. باید راندمان در این صنعت افزایش یابد به این مفهوم که به مقدار مشخصی که هزینه می نماییم تولید بیشتری داشته باشیم. مشکل چهارم نیروهای استخدام شده نامتناسب با ماموریت هاست. حجم خودروسازهای ما بسیار بزرگ است و از لحاظ زمین و امکانات و نیرو بسیار گسترده بوده و اغلب نیروها نیز متخصص نیستند.
معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش های مجلس اظهار داشت: چالش پنجم فقدان «استراتژی توسعه» مصوب در صنعت خودرو است. در همین زمینه ایدرو موظف شده طرح جامع صنعت خودرو را مدون کند. حسن داشتن طرح جامع هدفمند این است که هم فاکتورهای مهم و محل تامین مالی تعیین خواهد شد، هم ماموریت صنایع در وضعیت و میزان تولید مشخص می شود.
وی اضافه کرد: در این طرح باید مقاوم سازی زنجیره تامین قطعات خودرو نیز شفاف سازی شود؛ یعنی قطعات باکیفیت بالا در داخل تولید شوند تا از شوک های تحریم و سیاسی گرفتار زیان نشوند.
شاهانی اشاره کرد: طی چند سال اخیر به سبب بی مهری ها تعدادی از قطعه سازان داخلی ورشکست شده اند. یکی از مباحثی که قطعه سازان عنوان می کنند این است که هم اکنون خودروسازان مشکل دارند و می گویند شما برای ما کار کنید اما اگر باردیگر پای خارجی ها باز شود، تکلیف ما چیست. اگر در این طرح جامع شاخصی برای داخلی سازی قطعات در نظر بگیریم و به صنایع قطعه سازی و زنجیره تامین قطعات بها دهیم هم مشکل خودروسازان حل می شود و هم صنعت قطعه سازی احیا و توسعه می یابد و تبدیل به پیشران اقتصاد کشور می شود.
وی تصریح کرد: در صنعت قطعه سازی رشد خوبی کرده و حتی به جایی رسیده بودیم که به کشورهای اروپایی صادر هم می کردیم اما هم اکنون عقب گرد داشته ایم.
باید تیراژ تولید افزایش یابد
معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش های مجلس اشاره کرد: ما اتومبیل با کیفیت و با قیمت مناسب نمی توانیم تولید نماییم مگر این که تیراژ تولید را بالا ببریم. هم اکنون مجموع تولید دو خودروساز بزرگ کشور ۹۰۰ هزار دستگاه است در صورتیکه هدف گذاری افق ۱۴۰۴ تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو بود.
شاهانی اظهار داشت: اگر زیرساخت های لازم را در خودروسازی ایجاد نماییم و با استراتژی طرح جامع هدفمند، تولید خودرو را افزایش دهیم هم کیفیت ارتقا می یابد و هم قیمت کاهشی می شود.


منبع:

1400/05/06
08:27:57
5.0 / 5
946
تگهای خبر: بازار , تولید , دستگاه , رنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳